همه چیز درباره فوق روان کننده بتن

فوق روان کننده بتن

فوق روان کننده بتن

هر سازه ایمن و استاندارد نیاز به استحکام و مقاوم‌سازی دارد. یکی از مصالح استحکام بخش بتن است. بتن در شرایط آب و هوایی خاص یا در مواقعی ویژه نیاز به پرداخت و رسیدگی به جزئیات دارد. بنابراین بتن نیز نیاز به استحکام بخشی با توجه به ملاحظات خاص دارد. یکی از مواد پرداخت بتن روان کننده است. روان کننده بتن خود دارای سه درجه مهم روان کننده، فوق روان کننده بتن و ابر روان کننده است. در در این مقاله اطلاعاتی درباره فوق روان کننده ‌های بتن ارایه می‌نماییم. ساختار و مواد تشکیل دهنده، مزایا و معایب، انواع و نکات دیگر درباره فوق روان کننده را در این مقاله به تفصیل شرح داده خواهد شد.

فوق روان کننده بتن چیست؟

مهم‌ترین دلیل تولید فوق روان کننده‌ بتن کاهش آب مصرفی در زمان تولید بتن و در نتیجه افزایش استحکام بتن است. نسل اول فوق روان کننده‌ها بر پایه مونومرهای لینگو سولفونات تولید می‌شوند. نسل دوم روان کننده‌ها که به فوق روان کننده شهرت دارند بیشتر بر پایه مونومرهای ملامین سولفونات و نفتالین سولفونات تولید می‌شوند. این نسل آب مصرفی را بیش از نسل اول کاهش می‌دهد. این افزودنی بتن با هدف بالا بردن اسلامپ بتن تازه و افزایش توانایی‌های آن مورد استفاده قرار می‌گیرند. ممکن است از زمان تولید بتن تا زمان استفاده از آن تغییراتی در ساختار آن ایجاد شود، فوق روان کننده کمک می‌کند تا ساختار بتن بدون اضافه کردن آب، به بهترین حالت ممکن بازگردد و در نهایت نیز بر استحکام بتن افزوده شود.

وظایف مهم فوق روان کننده بتن

وظیفه اصلی فوق روان کننده‌ها افزایش مقاومت فشاری بتن است، به‌گونه‌ای که در تمام منافذ بتن نفوذ کرده و هوای حبس شده در بتن را کاهش داده و در نهایت مقاومت فشاری بتن را افزایش می‌دهد. یک بتن خوب باید در حالی‌که مقاومت بالایی دارد، مدول الاستیسیته‌ی بالا، نفوذ پذیری کم و انعطاف پذیری مناسبی داشته باشد. روان کننده‌ها و فوق روان کننده‌های بتن برای تقویت این خواص برنامه ریزی شده‌اند. این محصولات به بتن تولید شده خواصی می‌بخشند که امر بتن ریزی را تسهیل نمایند. به‌ویژه در مواقعی که بتن در یک مکان ساخته و در مکان دیگر قرار است مورد استفاده قرار گیرد، افزودنی مانند فوق روان کننده بتن باعث می‌شود، بتن ساختار درستی داشته باشد. این افزودنی می‌تواند در زمان ساخت بتن یا در زمان بتن ریزی مورد استفاده قرار گیرد. به‌ویژه که هر تاخیر غیرمنتظره در بتن ریزی ممکن است کیفیت یا کارایی بتن را پایین آورد.

کاهش سرعت اسلامپ توسط فوق روان کننده

در بسیاری از مناطق آب و هوایی خاص و یا در فصل تابستان تبخیر آب بتن به سرعت انجام می‌گیرد و این عمل سبب می‌شود اسلامپ بتن کاهش یابد. در این‌گونه موارد استفاده از افزودنی فوق روان کننده باعث افزایش و تثبیت اسلامپ بتن می‌شود.

ساختار فوق روان کننده از چیست؟

روان کننده‌ها و فوق روان کننده‌های بتن شامل مواد متفاوتی هستند و هر نوع در شرایط خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این محصولات به دو صورت پودری و مایع مورد استفاده قرار می‌گیرند. استفاده از فوق روان کننده مایع کاربرد بیشتری دارد. فوق روان کننده لیگنو سولفونات از ماده لیگنوسولفونات که یک محصول جانبی در صنایع کاغذسازی است، ساخته می‌شود. انواع دیگری از این محصول نیز از میعانات نفتالین سولفونات یا ملامین فرمالدئید سولفونات تولید می‌شوند. فوق روان کننده‌ها در شرکت‌های مدرن مدام در حال تغییر در ساختار اولیه در جهت ارائه محصول با خواص قوی‌تر هستند. به‌همین دلیل محصولات جدید بر پایه استرهای پلی کربوکسیلیک تولید می‌شوند.

انواع فوق روان کننده بتن

این محصول دارای انواع متفاوتی است که هر نوع کارایی مخصوص به خود را دارند. در ادامه انواع این محصول را نام می‌بریم و نکات مهمی درباره‌ی هر یک بیان می‌کنیم:

 

فوق روان کننده بتن کربوکسیلاتی

این محصول به دلیل وجود مواد پایه‌ای خاص یک زنجیر مولکولی قوی دارد.

فوق روان کننده پلی کربوکسیل اتر

این نوع فوق روان کننده بتن از مشتقات کربوکسیلات است. این فوق روان کننده به‌جای دافعه الکترواستاتیک، باعث پراکنده شدن ذرات سیمان با تثبیت استریک می‌شوند. قدرتمند سازی بتن و بهبود کارایی مخلوط سیمان از ویژگی‌های این نوع فوق روان کننده است.

فوق روان کننده بتن نفتالینی

این نوع فوق روان کننده مناسب برای مناطق گرم و معتدل است و به‌عنوان فوق روان کننده دیرگیر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فوق روان کننده بتن لیگنوسولفوناتی

این نوع فوق روان کننده به‌صورت مایع است و با تاثیر مستقیم روی ذرات سیمان، باعث کندگیری کنترل شده در بتن خواهد شد. ملامین سولفونات از دیگر ترکیبات این نوع روان کننده است که در ساختار فوق روان کننده‌های جدید، استفاده بیشتری دارد.

تفاوت روان کننده بتن و فوق روان کننده بتن

اگر میزان کاهش مصرف آب بتنی که در آن از روان کننده استفاده می‌شود، 15% بتن معمولی باشد، میزان کاهش مصرف آب بتنی که شامل فوق روان کننده است، 30% خواهد بود. این نوع افزودنی در مواردی که به کاهش اختلاط آب بیشتر و با شدت بالاتری نیاز است، مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کاهش آب بر ویژگی‌های محصول نهایی تاثیر مثبت نیز خواهد گذاشت و بتن با قدرت و کارایی بالاتری را ایجاد می‌نماید.

مزایای فوق روان کننده بتن

این محصول در زمان استفاده و بعد از آن مزایایی به همراه خود دارد، که در ادامه به تعدادی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • انعطاف پذیری و بالا بردن کارایی بتن برای نفوذ به نقاط غیرقابل دسترس
  • استاندارد سازی بتن و مسلح‌سازی آن
  • کاهش میزان آب نسبت به سیمان در جهت ایجاد استحکام بیشتر و بهبود و دوام بتن
  • استفاده از بتن برای نقاط و شرایط حساسی مانند تیرهای عمیق، مقطع‌های نازک با درصد آرماتور زیاد، بتن ریزی در هوای گرم و …
  • تقویت و استحکام مواد اولیه بتن
  • بهبود خاصیت سیالی بتن و جلوگیری از مصرف آب بیشتر

معایب فوق روان کننده بتن

فوق روان کننده‌ها تا جایی که به اندازه درست و مناسب استفاده شوند بسیار مفید و پرفایده محسوب می‌شوند. مشکل از جایی شروع خواهد شد که آن را بیش از مقدار لزوم مورد استفاده قرار دهند. در این زمان باعث از هم گسیختن و تفکیکی اجزای بتن خواهند شد و استحکام و کیفیت بتن را پایین خواهند آورد. استفاده زیاد از این محصول عملیات محکم شدن بتن را به تعویق می‌اندازد و در نهایت نیز بتن تولید شده، خواص مناسبی نخواهد داشت. برای محاسبه میزان دقیق استفاده از فوق روان کننده بتن، باید از کارشناسان و متخصصان این امر کمک بگیرید.

سفارش فوق روان کننده بتن شیمی ماهان

شرکت بتن شیمی ماهان با سابقه ده ساله در زمینه تولید بتن و افزودنی‌‌های آن، این محصول را در انواع، مواد اولیه، وزن و بسته‌بندی‌های متفاوت و پر تنوعی تولید می‌کند. هر یک از محصولات ما دارای خواص ویژه‌ای جهت کیفیت بخشی به ویژگی‌های بتن اولیه است. اگر در نظر دارید توان بتن را تقویت کنید و آن را در ابعاد وسیع و برای پروژه‌های بزرگ خود مورد استفاده قرار دهید به نمایشگاه اینترنتی محصولات بتن شیمی ماهان سر بزنید و محصول مورد نظر خود انتخاب نمایید.

خرید اینترنتی فوق روان کننده بتن

ممکن است این محصول یا سایر محصولات مورد استفاده در ساختمان سازی یا ساخت پروژه‌های عمرانی را در زمانی خاص در بازار پیدا نکنید. گاهی نیز امکان دارد نوع خاصی مد نظرتان باشد و آن را در فروشگاه‌های در دسترس نیابید، یا قیمت آن‌چنان نوساناتی داشته باشد که ترجیح دهید آن را از جای مورد اعتماد خریداری نمایید. به‌علاوه گاهی بعضی از محصولات را در تعداد بالا نیاز دارید و علاوه بر آسانی این روش خرید می‌خواهید از تخفیفات ویژه خرید اینترنتی استفاده نمایید. همه موارد بالا با یک خرید اینترنتی به بهترین شکل رخ خواهند داد و نتیجه نهایی برایتان در زمینه اقتصادی، زمانی و انرژی بسیار به‌صرفه خواهد بود. جهت مشاوره و راهنمایی درباره محصولات و خرید اینترنتی می‌توانید با کارشناسان متخصص بتن شیمی ماهان تماس بگیرید.

قیمت انواع فوق روان کننده بتن شیمی ماهان

قیمت فوق روان کننده بتن به نوع آن بر حسب جنس، مقدار آن بر حسب کیلوگرم در بسته بندی، درجه کیفی سوبستراها، شیوه خرید و مقدار خرید آن بستگی دارد. انواع این محصول در نمایشگاه محصولات فوق روان کننده بتن شیمی با ارایه جزییات ساختاری قیمت‌گذاری شده‌اند. جهت دریافت خدمات مشاوره‌ای درباره این محصول و سایر محصولات شرکت بتن شیمی ماهان با ما تماس بگیرید.

کلام آخر

این مقاله به معرفی فوق روان کننده بتن اختصاص یافته بود. در این مقاله ضمن معرفی این ماده، خواص و کاربردهای آن مورد بررسی دقیق قرار گرفت. هم‌چنین انواع این ماده از لحاظ ساختاری مورد بررسی قرار گرفت. این مقاله ضمن بررسی تفاوت‌ روان کننده‌ها و فوق روان‌کننده‌ها، مزایا و معایب این محصول را نیز مورد بررسی قرار داد. با توجه به مزایای خرید اینترنتی و کیفیت و تنوع بالای محصولات شرکت بتن شیمی ماهان، می‌توانید در زمان اجرای پروژه‌های خود ما را به عنوان یک پشتیبان و حامی قابل اعتماد در کنار خود بدانید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.