نقش روان کننده بتن

نقش روان کننده بتن

دانستنی های روان کننده بتن

بتن یکی از مواد اولیه ضروری در ساخت و ساز طرح‌های ساختمانی و عمرانی است. خیلی از نکات در ارائه یک بتن با کیفیت مناسب و ماندگاری بالا تاثیرگذار است. نکاتی مانند میزان سیمان یا آب مصرفی، دمای هوا و تنظیم آب بتن با توجه به دمای هوا و مواردی از این دست که در زمان اجرای کار، عدم توجه به آن‌ها، مشکلات زیادی ایجاد می‌کند، در تولید بتن موثر است. برای رفع بسیاری از مشکلات بتن، از افزودنی‌ بتن استفاده می‌شود، که کار را آسان کنند. روان کننده بتن یکی از این موارد است که باید در موقع لزوم مورد استفاده قرار گیرد. این مقاله نگاهی کلی اما دقیق به ماده روان کننده دارد و اطلاعات مهمی را در این زمینه ارایه می‌نماید.

 

 روان کننده بتن چیست؟

روان کننده (plasticizer) یک مواد افزودنی‌های بتن است که در مواقع خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ماده در زمان مخلوط شدن مواد اولیه بتن به آن اضافه می‌شود و در نهایت اهداف خاصی را تامین می‌نماید. بتن دارای مواد اولیه آب، سیمان و سنگ‌دانه است. درصد استفاده مواد اولیه در بتن به صورت زیر است:

  • سیمان 50%
  • آب 20%
  • سنگ‌دانه 30%

در این واکنش شیمیایی آب وظیفه مخلوط کردن مواد اولیه را با هم دارد.گاهی نیاز است، بتن حالت خمیری بیشتری داشته باشد، در این حالت، راحت‌ترین کار استفاده از آب بیشتر است. این نیاز در روزهای گرم، بیشتر احساس می‌شود، زیرا آب بتن به سرعت تبخیر می‌شود. اما هرچه آب بیشتری وارد بتن کنید، کیفیت و کارایی آن را نیز به همان نسبت پایین می‌آورید. روان کننده‌ها برای رفع این مشکل طراحی و برنامه ریزی شده‌اند.

مواد تشکیل دهنده روان کننده بتن

ترکیبات سازنده روان کننده بتن مواد و ترکیبات آلی شیمیایی است. مواد شیمیایی مانند کربوکسیلات، نفتالین، لیگنو سولفات مهم‌ترین مواد اولیه موجود در روان کننده‌ها هستند، که بنابر نوع روان کننده مورد استفاده قرار می‌گیرند. هر کدام از این سه ماده زمان نهایی شکل‌گیری بتن را تغییر می‌دهد. شکل ظاهری بیشتر روان کننده‌های بتن به‌صورت مایعی قهوه‌ای رنگ است. پودر روان کننده بتن نیز جز مواردی است که امروزه توسط شرکت‌های متفاوت تولید و عرضه می‌شود. روان کننده‌ها باید دارای متریالی باشند که بتوانند با مواد داخل بتن هماهنگی ایجاد نمایند و از جداسازی مواد و پایین آوردن کیفیت آن‌ها جلوگیری نمایند. به همین دلیل میزان استفاده از مواد اولیه در تولید روان کننده و نیز میزان استفاده از روان کننده در داخل مواد اولیه بتن باید با دقت و رعایت نکات تخصصی و اصولی انجام گیرد.

خواص مهم روان کننده بتن

ویژگی مهم روان کننده‌های بتن همان‌طور که از نام آن پیداست؛ روان کردن بتن است. از آن‌جا که بتن تمایل زیادی به سفت شدن در کوتاه‌ترین زمان ممکن دارد، نیاز است در شرایط خاصی این امر به تعویق افتد. استفاده از آب زیاد در این زمان گرچه بتن را روان می‌کند، اما در نهایت کیفیت کار را به‌شدت پایین می‌آورد. برای جلوگیری از این مشکل روان کننده مورد استفاده قرار می‌گیرد. روان کننده بلافاصله بعد از مخلوط شدن مواد اولیه بتن به آن اضافه می‌شود و خواص زیر را به بتن می‌بخشد:

  •         تراکم بتن را بالا می‌برد و نفوذپذیری آن را کاهش می‌دهد.
  •         از درز سرد بتن در زمان تعویق بتن ریزی جلوگیری می‌نماید.
  •         مصرف سیمان و به دنبال آن حرارت هیدراتاسیون را کاهش می‌دهد.
  •         از جدا شدن دانه‌ها در زمان روان شدگی جلوگیری می‌نماید.
  •         باعث افزایش چسبندگی بتن به میل‌گردها می‌شود.

کاربرد روان کننده بتن چیست؟

گروهی از روان کننده های بتن جهت جلوگیری از تبخیر آب بتن در هوای گرم مورد استفاده می‌شوند. به ویژه برای زمانی که بین مکان تولید بتن و بتن ریزی فاصله طولانی باشد، نیاز است ماده‌ای از سفت شدن بتن جلوگیری کند. هم‌چنین گاهی حجم و وسعت کار عمرانی آن‌چنان زیاد است که نیاز به زمان زیادی برای بتن ریزی است. در این زمان استفاده از روان کننده‌هایی که سرعت کار را کاهش می‌دهند، لازم است. این روان کننده ها کندگیر نامیده می‌شوند. در مقابل آن نیز روان کننده‌های تندگیر وجود دارند که در دمای کم هوا مورد استفاده قرار می‌گیرند. روان کننده های تند گیر جهت سرعت بخشیدن به سفت شدن بتن در دماهای پایین آب و هوایی به‌ویژه در زمستان مورد استفاده قرار می‌گیرند.

انواع روان کننده بتن و کاربرد هر یک

روان‌کننده‌ها طبق بررسی‌های سازمان انجمن مواد و آزمایشات امریکا ASTM در سه گروه زیر تقسیم‌بندی می‌شوند:

روان کننده‌های بتن کندگیر یا دیرگیر D

این روان کننده بتن، میزان آب مصرفی را کاهش می‌دهد و علاوه بر پایین آوردن سرعت واکنش قدرت و استحکام بتن را افزایش می‌دهد. این نوع روان کننده در هوای گرم تابستان مورد استفاده قرار می‌گیرد و مانع از انقباض بتن می‌شود. در این نوع بتن به‌دلیل استفاده از روان کننده، نیازی به افزودن آب در زمان پمپاژ مخلوط بتن نیست. از این روان کننده برای بتن ریزی ستون و دیوارهای برشی استفاده می‌شود. این روان کننده قابلیت افزودن به مواد خشک را نیز دارد.

روان کننده‌های بتن معمولی A

این روان کننده بتن در دمای معمولی جهت ایجاد خاصیت روان کنندگی بتن مورد استفاده قرار می‌گیرد. به‌خصوص برای تاخیر در سفت شدن ملات بتن، پیش از بتن ریزی، باید از این روان کننده استفاده شود.

روان کننده‌های بتن تند یا زودگیر E

در این نوع روان کننده بتن سرعت انجام واکنش بیشتر می‌شود. این نوع روان کننده مناسب هوای سرد زمستانی است. استفاده از این روان کننده در شرایط عادی نیز به قوام و پرداخت بهتر بتن کمک می‌نماید. استفاده از این روان کننده در بتن سرعت هیدراتاسیون را افزایش می‌دهد.

نگهداری از مواد شیمیایی روان کننده بتن

روان کننده‌های بتن مواد شیمیایی هستند که باید در شرایط خاصی نگهداری شوند. این ماده باید در مکانی سرپوشیده و به دور از نور آفتاب قرار گیرد. این محصول دارای ماندگاری یک ساله است. روان کننده ماده‌ای اشتعال‌زا نیست، اما باید از یخ‌زدگی آن جلوگیری شود. وجود شیب و رمپ در انبار نگهداری مواد شیمیایی ضروری است. نگه‌داری تعداد زیادی از بسته‌های روان کننده در یک انبار کوچک ممنوع است، زیرا باعث خراب شدن بسته‌های آن و پایین آمدن کیفیت آن‌ها می‌شود. در انبار مواد شیمیایی باید توجه شود که از موادی که باعث اشتعال می‌شوند مانند چوب و پلاستیک استفاده نشود. هم‌چنین به یاد داشته باشید که مواد شیمیایی را در انبار باید در دسترس و جلوی سایر مواد قرار دهید تا در مواقع خطر زودتر از بقیه مواد خارج شوند، زیرا بیشتری آسیب در زمان ایجاد حادثه برای آن‌ها رخ می‌دهد.

سفارش روان کننده بتن

برای تولید روان کننده بتن نیاز به آزمایشگاه‌های خاصی است. این محصولات را نمی‌توان بدون بررسی و توجه دقیق تولید کرد. در غیر این صورت ممکن است در نتیجه نهایی تولید بتن مشکلات زیادی را ایجاد نماید و هزینه‌های دوباره را تحمیل نماید. به‌علاوه در پروژه‌های بزرگ عمرانی و ساختمانی هر مشکلی حوادث ناگواری ممکن است در پی داشته باشد. به همین دلیل سفارش روان کننده بتن را از شرکتی بدهید که از آزمایشگاه‌های تخصصی استفاده می‌نمایند. این محصول به‌صورت مایع و پودر روان کننده بتن تولید و عرضه می‌شود. شرکت بتن شیمی ماهان با سابقه ده‌ها ساله و توسط متخصصین خود در تولید این محصول صاحب سبک است. روان کننده‌های بتن در آزمایشگاه‌های مجهز تولید و به‌صورت اینترنتی و حضوری عرضه می‌شوند.

خرید اینترنتی روان کننده بتن

به دلیل ناهماهنگی، گاهی بسیاری از محصولات مورد نیاز در بازار یافت نمی‌شود. به‌علاوه قیمت بعضی محصولات ساختمان سازی و عمرانی در بازار نوسان دارد. به همین دلیل خرید اینترنتی بسیاری از مشکلات را حل می‌نماید. خرید اینترنتی روان کننده بتن نیز اگر از شرکت‌های معتبر و خوش‌نام صورت پذیرد مزایای زیادی به‌همراه خود دارد. از آن جمله قیمت روان کننده بتن در یک خرید اینترنتی بسیار به‌صرفه خواهد بود. شرکت بتن شیمی ماهان در این زمینه در کنارتان خواهد بود بهترین محصولات با کیفیت بالا و قیمت مناسب ارسال خواهند کرد.

قیمت روان کننده بتن

قیمت روان کننده بتن به عوامل متفاوتی وابسته است. مهم‌ترین عامل در این مورد نوع روان کننده است. اما نکته قابل توجه آن است که روان کننده در مقابل بسیاری از مواد افزودنی بتن بسیار ارزان است. لزوم استفاده و میزان غلظت این محصول باید توسط کارشناسان و متخصصان اهل فن این رشته تعیین شود. حجم استفاده از این ماده، قیمت نهایی را که برای آن صرف خواهد شد، تعیین می‌نماید. این محصول با نام شرکت‌های متفاوت، قیمت‌های مختلفی دارد. برای بررسی و برآورد قیمت این محصول می‌توانید با کارشناسان و مشاوران ما تماس بگیرید و در این زمینه مشاوره‌های لازم را انجام دهید.

کلام آخر

این مقاله به معرفی روان کننده در بتن اختصاص داده شده است. در این مقاله ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی این ماده معرفی شد. این ماده کاربردها و مزایای ویژه‌ای دارد، که در این مقاله معرفی شدند. هم‌چنین در این مقاله اطلاعات دقیقی درباره انواع روان کننده و شیوه نگه‌داری این ماده در انبار شرح داده شد. جهت سفارش این محصول و سایر محصولات بتن و افزودنی های آن می‌توانید با متخصصان شرکت بتن شیمی ماهان تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.