تاثیر روان کننده بتن بر مقاومت بتن

تاثیر روان کننده بتن بر مقاومت بتن

آزمایش اسلامپ بتن چیست؟

عدد اسلامپ یا عدد روانی بتن طی انجام آزمایشی ساده مشخص می‌شود. برای این کار از مخروطی گلدانی شکل استفاده می‌شود. ارتفاع این مخروط 30 سانتی متر است از بالا یا قسمت با قطر کم، بتن تولید شده را در 4 مرحله و هر بار با 25 ضربه جهت نشست خوب و جای‌گیری مناسب بتن اضافه می‌نماییم. در پایان کار مخروط را بر می‌داریم. قسمتی از بتن با برداشتن مخروط نشست خواهد کرد. ارتفاع بتن جدید چیزی کمتر از 30 سانتی متر خواهد بود. ارتفاع سازه باقی مانده بتن بر حسب میلی‌متر را اسلامپ بتن گوییم. هرچه بتن روان‌تر باشد عدد اسلامپ بیشتر خواهد بود.

روان کننده‌ بتن همان‌طور که از نامشان پیداست با هدف روان سازی بتن وارد بازار شده‌اند. این محصول کمک می‌کند تا در شرایط خاص نیازی به استفاده از آب بیشتر در نتیجه تولید بتن با استحکام پایین نشود. اما این محصول چه مزایای دیگری تحت تاثیر روان کننده برای بتن ایجاد خواهد کرد؟ در این مقاله ضمن بررسی این نکته در مورد تاثیر روان کننده بر مقاومت بتن نیز صحبت خواهیم کرد و انواع مقاومت ایجاد شده توسط این محصول برای بتن را مورد بررسی قرار خواهیم داد. بتن تحت تاثیر روان کننده دارای استحکام و توانمندی ویژه‌ای خواهد شد، که باعث می‌شود کیفیت سازه نهایی بسیار مناسب باشد.

 

ساختار روان کننده بتن چیست؟

روان کننده‌ها در انواع گوناگون دارای مواد اولیه متفاوتی هستند. روان کننده‌ها با اهداف متفاوتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. مهم‌ترین روان کننده‌ها عبارت هستند از:

  • فوق روان کننده کربوکسیلاتی
  • فوق روان کننده نفتالینی
  • فوق روان کننده ملامینی
  • فوق روان کننده لیگنو سولفات

هدف از استفاده از فوق روان کننده بالا بردن عدد اسلامپ بتن است. بتن روان عدد اسلامپ بالایی دارد. در زمان تولید بتن به‌دلیل دمای بالای هوا یا شرایطی مانند فاصله زیاد مکان تولید بتن و مکان بتن ریزی و یا فاصله زمانی زیاد که بین زمان تولید بتن و بتن ریزی ایجاد می‌شود، نیاز است بتن را روان کرد. استفاده از روان کننده این شرایط را به بهترین شکل مدیریت می‌کند.

تاثیر روان کننده بر مقاومت بتن

روان کننده‌ بتن در مجموع تاثیرات متفاوتی بر بتن ایجاد می‌کنند. این محصولات با تنوع موجود برای تولید بتن زودگیر و بتن دیرگیر نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ادامه تاثیر روان کننده بر مقاومت بتن را به تفصیل مورد بررسی قرار خواهیم داد:

تاثیر روان کننده بتن بر میزان آب مصرفی

روان کننده با هدف اولیه کاهش میزان آب مصرفی در زمان طرح اختلاط بتن تولید می‌شوند. اگر آب در فرمول اولیه بتن کاهش یابد نتایج زیر را شاهد خواهیم بود:

  • افزایش مقاومت و استحکام بتن
  • کاهش مشکل انقباض یا جمع شدگی سیمان

علاوه بر تاثیر روان کننده بر مقاومت بتن تحت تاثیر کاهش آب مصرفی، عوامل دیگری نیز در کاهش آب مصرفی بتن تاثیر دارند. از جمله این عوامل می‌توان به مواردی مانند نوع سیمان، میزان عیار سیمان، نوع و اندازه شن، ماسه یا سنگدانه، نوع و مقدار سایر افزودنی‌های بتن و مقدار هوایی که در بتن ایجاد می‌شود، اشاره کرد. همه موارد فوق باعث می‌شود که در فرمول اولیه بتن بنابر تخصص و مهارت متخصصین تولید بتن، اندازه آب تعیین شود. میزان کاهش آب مصرفی انواع روان کننده به شرح زیر است:

 

🔸نام روان کننده 🔸مقدار کاهش آب مصرفی بتن بر حسب درصد
روان کننده بر پایه لیگنوسولفونات کلسیم 15
روان کننده بر پایه نفتالین 25
روان کننده بر پایه ملامین 25
روان کننده بر پایه کربوکسیلاتی 40

تاثیر روان کننده بتن در بالا رفتن کارپذیری بتن 

کارپذیری بتن تازه مجموعه اعمال شامل ریختن، پمپاژ کردن، پر کردن نواحی، ویبره و لرزش است که بدون کاهش کیفیت بتن انجام شود. کارپذیری بتن علاوه بر آن‌که تحت تاثیر روان کننده بتن قرار دارد، به عواملی مانند میزان آب، نوع، شکل و اندازه مناسب سنگدانه، میزان سیمان مورد استفاده و استفاده از انواع افزودنی‌ها وابسته است. روان کننده‌ها و فوق روان کننده‌ها با باردار کردن ذرات سیمان و دور شدن اجزای سیمان از یکدیگر و ابر روان کننده‌ها با ایجاد خاصیت ممانعت فضایی و ویژگی ذرات باردار شده‌ی سیمان، میزان کارپذیری بتن را بهبود می‎بخشند. به این شیوه تاثیر روان کننده بر مقاومت بتن بیشتر آشکار می‌شود.

تاثیر روان کننده بتن در زمان گیرش بتن

روان کننده‌ها دارای انواع زودگیر و دیرگیر هستند. به این شیوه مقاومت را در زمان زودتر یا دیرتری کسب می‌‌نمایند. بر این اساس روان کننده‌های نسل لیگنوسولفوناتی از نوع دیرگیر هستند. هم‌چنین بعضی روان کننده‌های کربوکسیلاتی ممکن است دیرگیر و بعضی زودگیر باشند. در نهایت تاثیر روان کننده بر مقاومت بتن با توجه به زمان مناسب گیرش بتن با توجه به شرایط اقلیمی و زمان بتن ریزی مناسب، باعث تشکیل بتنی مستحکم می‌شود.

افزایش مقاومت بتن توسط کاهش افت اسلامپ

قسمت عمده انواع روان کننده با هدف ایجاد کندگیری بتن و تولید عدد اسلامپ بالا استفاده می‌شوند. بنابر نوع روان کننده استفاده از آن سبب کاهش افت اسلامپ می‌شود. این به آن معنا است که؛ عدد اسلامپ بتن توسط این محصول می‌تواند هم‌چنان بالا بماند و در نهایت ویژگی‌های ساختاری بتن در زمان مورد نیاز حفظ شود.

تاثیر روان کننده بر پمپاژ آسان بتن

روان کننده‌‌ها با بخشیدن ویژگی روان شدن به بتن تازه تولید شده، کار پمپاژ را آسان می‌کنند. این ویژگی برای بتن‌هایی که دارای قوام و غلظت بالا هستند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده از روان کننده، بر خلاف استفاده از آب بیشتر، در زمان تولید بتن باعث جلوگیری از آب انداختن بتن و ته‌نشین شدن ملات می‌شود. این ویژگی کمک قابل توجهی در یکدست ماندن تمام بخش‌های بتن در زمان بتن ریزی و تا زمان گیرش نهایی بتن ‌شود. به این شیوه تاثیر روان کننده بر مقاومت بتن با توجه به ایجاد بافتی یکنواخت و همگن مشخص خواهد شد. برای بتن ریزی با پمپاژ روی زمین استفاده از روان کننده بر پایه لیگنوسولفونات کلسیم بسیار مناسب است.

تاثیر روان کننده بتن بر گرمای هیدراتاسیون

استفاده از روان کننده باعث تاخیر در تولید حرارت در اثر هیدراتاسیون سیمان می‌شود. در مراحل ابتدایی این محصول دمای ایجاد شده توسط سیمان را کاهش می‌دهد، اما در زمان گیرش بتن، در دوره زمانی 28 روز سبب ثابت ماندن یا افزایش دمای هیدراتاسیون سیمان در بتن پایانی خواهد شد. به این روش تاثیر روان کننده بر مقاومت بتن آشکار می‌شود. این به آن مفهوم است که گرچه در زمانی کوتاه دمای تولید شده فرمول داخلی افزایش نمی‌یابد، اما در دراز مدت نتیجه شگفت انگیز است.

تاثیر روان کننده بر میزان جمع‌شدگی بتن

استفاده از افزودنی‌های کاهنده آب با تاخیر در زمان گیرش بتن ممکن است باعث جمع شدن خمیر بتن شود. اما اگر از میزان رطوبتی که در بتن کاهش پیدا می‌کند، کم کنیم، می‌توانیم این جمع شدگی را رفع نماییم. در این مواقع استفاده از روان کننده بتن می‌تواند، کاهش رطوبت را جبران نماید و از جمع شدن پلاستیک بتن و در نهایت ترک خوردن آن جلوگیری نماید. جلوگیری از ترک خوردن بتن تاثیر روان کننده بر مقاومت بتن را به خوبی نشان می‌دهد.

معایب استفاده از روان کننده بتن

استفاده از روان کننده گرچه استفاده‌های فراوانی برای بتن و بتن ریزی دارند، اما سبب ایجاد حباب در داخل بتن می‌شوند. به همین دلیل یکی از مواردی که شرکت تولید کننده روان کننده باید مورد توجه، بررسی و آزمایش دقیق قرار دهد؛ میزان حباب زایی و هوازایی استاندارد روان کننده است. گرچه ممکن است ایجاد هوا در نقاط درونی بتن بر مقاومت آن تاثیر منفی بگذارد، اما مزایای استفاده از روان کننده آنقدر زیاد است که می‌توان از این عیب در زمان استفاده، به‌شرط آن‌که از ابتدا توسط شرکت تولید کننده آن استاندارد سازی شده باشد، صرف نظر کرد.

سفارش روان کننده بتن

جهت بررسی تاثیر روان کننده بر مقاومت بتن در این مقاله نکات متفاوتی مورد بررسی قرار گرفت. آن‌چه در زمان سفارش روان کننده بتن مهم است توجه به کیفیت روان کننده است. این محصول در صورت داشتن مواد اولیه مرغوب و طی انجام آزمایش‌های متفاوت در آزمایشگاه‌های مجهز و زیر نظر متخصصان این حرفه می‌تواند دارای کیفیت بالایی باشد. پیش از سفارش روان کننده، مقالات تخصصی انواع روان‌کننده‌ بتن شرکت بتن شیمی ماهان را مورد مطالعه قرار دهید و بهترین گزینه را با توجه نوع سازه و نیاز بتن خود انتخاب نمایید. با بررسی تاثیر روان کننده بر مقاومت بتن می‌توان تشخیص داد که این افزودنی مزایای زیادی را برای بتن ایجاد می‌نماید و آن را تبدیل به بتنی توانمند می‌کند. جهت سفارش روان کننده بتن و فوق روان کننده می‌توانید با مشاوران و کارشناسان ما مشورت نمایید و این محصول را در نوع خاص و در بسته بندی مشخص یا در اندازه دلخواه خود سفارش دهید.

قیمت روان کننده

اگر این محصول را برای استفاده در بتن خود تهیه می‌نمایید، باید بدانید که قیمت روان کننده بتن در ابتدا تحت تاثیر قیمت مواد اولیه آن است. این مواد اولیه در بعضی موارد در داخل کشور وجود دارد و در بعضی مواد خاص وارداتی هستند. به‌همین دلیل قیمت این محصول تحت تاثیر قیمت ارز متغیر است. در زمان تهیه این محصول به یاد داشته باشید که کیفیت محصولات تولیدی متفاوت فرق دارد. به همین دلیل سعی کنید؛ محصولات مورد نظر خود را از مراکز تولیدی معتبر تهیه نمایید. تاثیر روان کننده بر مقاومت بتن آن‌چنان زیاد است که می‌تواند بتن شما را به بتنی بسیار قدرتمند تبدیل کند. از عوامل دیگر تاثیرگذار بر قیمت روان کننده نوع آن است. جهت برآورد قیمت در مقدار مورد نیاز خود می‌توانید با شماره‌های ما تماس بگیرد.

کلام آخر

در این مقاله تاثیر روان کننده بر مقاومت بتن مورد بررسی قرار گرفت. پیش از بررسی تاثیر روان کننده بر مقاومت بتن ساختار روان کننده را مورد بررسی قرار دادیم. این محصول عدد اسلامپ بتن را افزایش می‌دهد و از کاهش اسلامپ بتن تا زمان مشخص جلوگیری می‌کند. در این مقاله آزمایش تشخیص اسلامپ بتن مورد بررسی قرار گرفت و روش کار محاسبه اسلامپ بتن بیان شد. در نهایت نیز ویژگی‌های شاخص روان کننده که سبب تاثیر روان کننده بر مقاومت بتن می‌شود را، بیان کردیم و مورد بررسی دقیق قرار دادیم.

شرکت بتن شیمی ماهان با سابقه طولانی و مثبت در زمان نیاز به بتن و افزودنی‌های بتن در کنارتان خواهد بود و محصولاتی با کیفیت و استاندارد را در اختیارتان قرار می‌دهد. جهت مشاوره تخصصی می‌توانید از متخصصان ما کمک بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.