انواع فوق روان کننده بتن و کاربرد آن

انواع فوق روان کننده بتن و کاربرد آن

انواع فوق روان کننده بتن

فوق روان‌کننده‌ها، یکی از انواع افزودنی‌های بتن، بر پایه‌ی لیگنوسولفونات هستند که، با عملکردی چندگانه برای بالا بردن کیفیت بتن، مقدار آب مصرفی در ملات بتن را، حداقل 15 درصد کاهش می‌دهند. پایه این محصول بر مبنای مواد آلی و شیمیایی است و عملکرد آن‌ به گونه‌ای است که؛ منافذ مویینه درون بتن و ذرات منفی را می‌کاهد و باعث می‌شود که، بتن در عین روان‌شدگی منسجم باشد. اغلب افزودنی‌های بتن، دارای مواد آلی هستند و اسیدهای هیدروکسی کربوکسیلیک سیمان پرتلند را مهار می‌کنند. با توجه به کاربرد فوق روان کننده بتن، نه تنها ذرات بتن پخش نمی‌شوند، بلکه ذرات سیمان به درستی مخلوط می‌شود و چسبندگی بین اجزا بتن، بسیار زیاد خواهد شد. همچنین کاربرد فوق روان کننده بتن، باعث ایجاد یکنواختی در ملات بتن می‌شود و در انتهای کار، در حجم سازه یا بنا تغییری ایجاد نمی‌کند. با توجه به فواید فوق، استفاده از فوق روان‌کننده‌ها، بسیار مقرون به‌صرفه و اقتصادی است.

 

لازم است در این قسمت، انواع مختلف فوق روان‌کننده بتن را ذکر کنیم:

انواع روان کننده و فوق روان کننده بتن از نظر ویژگی و خواص به شرح زیر می باشد:

  • روان کننده بتن نوع A که منجر به کاهش مصرف آب بتن می‌شود.
  • روان کننده بتن نوع D که علاوه بر کاهش مصرف آب بتن، منجر به تاخیر در گیرش بتن می‌شود.
  • روان کننده بتن نوع E که در کنار خاصیت کاهش مصرف آب بتن، منجر به خاصیت زودگیری بتن می‌شود.

مشخصات ظاهری فوق روان کننده بتن

از مشخصات ظاهری این محصول آن است که قهوه‌ای رنگ است و به‌صورت مایع عرضه می‌گردد. لازم است این توضیح را اضافه کنیم که، این محصول را باید در بسته‌بندی ویژه، به بازار عرضه کرد، تا در هنگام جابه‌جایی، به بیرون نشت نکند. ضمن این‌که در کاربرد فوق روان‌کننده استاندارد باید توجه شود تا دارای استانداردهای ASTM C494 و ISIRI 2930 باشند. فوق روان‌کننده بتن، فاقد یون کلر است و PH آن حدود 7 است. یکی از کاربرد فوق روان‌کننده‌ بتن آن است که اغلب، برای بالا بردن اسلامپ بتن تازه و افزایش کارایی به آن اضافه می‌شوند و آن‌ها را به بتن روان، تبدیل می‌کنند. از بتن روان، که بسیار مایع است، از افزودن این کاهنده‌های آب با رنج بالا به‌دست می‌آید. از این نوع بتن می‌توان بدون نیاز به ویبراسیون یا فشرده‌سازی و بدون ذره‌ای آب انداختن یا جداشدگی استفاده کرد.

تعریف بتن روان

عدد اسلامپ بتن میزان روانی بتن را نشان می‌دهد. هرچه این عدد بالاتر باشد بتن روان‌تر خواهد بود. به بتنی که عدد اسلامپ آن از 190 میلی‌متر بیشتر باشد و در عین حال، خاصیت ‌های اصلی خود را نیز حفظ کند، بتن روان گویند. حال اگر به بتن با اسلامپ 75 میلی‌متر، روان‌کننده یا فوق ‌روان‌کننده بیافزاییم، بدون این‌که آب بیشتری در فرمول اولیه بتن اضافه نماییم؛ آن را به بتنی با اسلامپ 230 میلی‌متری تبدیل می‌کند. و این یک کاربرد فوق روان کننده بتن است که دارای اهمیت بسیاری است.

 

موارد استفاده کاربرد فوق روان کننده بتن

حال در این قسمت از مقاله، کاربرد فوق روان‌کننده‌ بتن را در تعدادی از انواع بتن با ویژگی‌های خاص شرح می‌دهیم:

  • از فوق روان‌کننده بتن، برای تهیه‌ی قالب‌های بتنی پیش‌ساخته استفاده می‌شود.
  • برای بتن‌ریزی قسمت‌های با تقویت بالا و با استحکام زیاد کاربرد دارد.
  • برای تولید میکروسیلیس بتن از فوق روان‌کننده بتن استفاده می‌شود.
  • برای کف‌سازی سخت و محکم بتنی، کاربرد فوق‌روان‌کننده بتن بسیار مفید است.
  • فوق روان‌کننده بتن، یکی از عناصر اصلی در تهیه بتن روان است.
  • بتن روان برای ساخت مقاطع باریک و لوله‌های زیر آب، استفادهمی‌شود.
  • استفاده از کاربرد فوق روان‌کننده بتن، عملیات بتن‌‌ریزی را تسهیل کرده و از هزینه‌های مربوط به بتن‌ریزی، می‌کاهد.

کارایی فوق روان‌کننده بتن در شرایط ویژه

افزون بر موارد ذکر شده فوق، چند کاربرد فوق روان کننده بتن را در شرایط ویژه نیز، در ادامه، شرح خواهیم داد:

افزایش ویژگی‌های مثبت بتن

استفاده از فوق‌روان‌کننده بتن، باعث افزایش چسبندگی و یکنواختی بتن، پمپ آسان، نفوذپذیری کم‌تر و استحکام بیش‌تر بتن می‌شود. برای افزایش کارایی و مقاومت و دوام بتن، در صورت استفاده از فوق روان‌کننده برای افزایش عدد اسلامپ آن، می‌توان بتنی با مصرف سیمان و آب کم‌تر، تهیه کرد.

کاربرد فوق روان کننده بتن در سرمای زیاد

بتن در سرمای زیاد ممکن است، دچار انقباض شود و حالت روانی خود را، از دست بدهد، در این مواقع فوق روان‌کننده به کمک مهندسین می‌آید.

تولید بتن با نفع اقتصادی بالا

مهندسین و پیمانکاران، با استفاده از کاربرد فوق روان کننده بتن و تولید بتن روان، فرآیند جای‌دهی و تراکم را آسان‌تر انجام می‌دهند، بنابراین نیاز به نیروی انسانی کم‌تر خواهد بود و این‌گونه، سودآوری و سرعت انجام پروژه، بیشتر خواهد شد.

کاربرد فوق روان کننده بتن در بتن تزیینی

بتن‌های تزیینی؛ بتن‌هایی هستند که به دلیل در معرض دید بودن، باید ظاهری یکنواخت، همگن و زیبا داشته باشند. لذا لازم است تمهیداتی ویژه برای انتخاب مصالح، قالب‌بندی، جای‌دهی و پرداخت برای دستیابی به ظاهری بی‌عیب در نظر گرفته شود. کاربرد فوق روان کننده بتن کمک می‌کند تا بتنی با ظاهری بسیار عالی در موارد فوق ارائه شود.

مکانیسم عمل فوق روان کننده بتن کربوکسیلاتی

در این بخش از مقاله، درباره‌ی نحوه‌ی واکنش، ترکیب و کاربرد فوق روان‌کننده‌ بتن کربوکسیلاتی، نکاتی را ذکر خواهیم کرد. در ادامه این نکات را تیتر وار بیان می‌نماییم:

  • بتن کربوکسیلاتی با مجموعه کلسیم و کلسیم سیلیکات موجود در آن، مانع از تشکیل ژل هیدرات خواهد شد.
  • جلوی رشد هیدروکسید کلسیم‌ها و هیدرات‌های محصول را می‌گیرد.
  • باعث جذب سطحی مواد افزودنی بر روی مواد بدون آب یا کم آب می‌شود و روی مواد سیمانی تغییرات سطحی ایجاد می‌کند.
  • بر روی دانه های سیمان، یک لایه‌ی نیمه سنگین تشکیل می‌دهد.
  • در واقع با این مکانیسم‌ها کاربرد فوق روان‌کننده بتن کربوکسیلاتی منجر به ایجاد حالت روانی در بتن خواهد شد.

 

کاربرد فوق روان کننده بتن تخصصی

در این بخش تعدادی از کاربرد فوق روان‌کننده بتن تخصصی در تولید بتن‌های که به‌صورت ویژه تولید می‌شوند، را بیان می‌نماییم:

  • ساخت بتن‌های مسلح و غیرمسلح
  • سقف، ستون و قطعات بتنی پیش‌ساخته
  • بتن‌ریزی در مقاطع باری با تراکم آرماتور بالا و بتن‌های خود تراکم
  • بتن‌ریزی‌‌های حجیم (برای نمونه: بتن‌ریزی سدها و پل‌ها)
  • بتن‌های ویژه تخصصی (S.C.C) یا خود تراز و خود تراکم شونده
  • بتن‌ریزی قالب‌های لغزان و بتن‌های پیش‌تنیده
  • اجرای انواع دال‌ها، پی‌ها، ستون‌ها، دیوارها و پل‌ها
  • بتن‌ریزی سازه‌های همراه با لوله ترمی و بتن‌ریزی در زیر آب
  • ساخت کف‌های سخت صنعتی، مثل پارکینگ‌ها و کارخانه‌ها
  • ساخت بتن‌های تزیینی
  • بتن‌ریزی در مناطق گرم در تابستان
  • ساخت بتن‌های توانمند (H.P.C)
  • ساخت بتن‌های پرمقاومت (H.S.C)

مکانیزم عملکرد فوق روان کننده بتن

ویژگی برتر‌ فوق روان‌کننده، توانایی این افزودنی‌ در پراکنده‌کردن ذرات سیمان است. طبق مشاهدات حاصل از، میکروسکوپ الکترونی، در سوسپانسیون آب و سیمان، کلوخه‌هایی بزرگ از ذرات سیمان تشکیل می‌شود. با افزودن فوق روان‌کننده به مخلوط بتن، کلوخه‌ها از هم باز شده و ذرات سیمان پخش می‌گردند. پس از شکل‌گیری کلوخه‌ها، آب در میان آن‌ها جمع می‌شود، که این امر باعث کاهش کارایی مخلوط خواهد شد. در این هنگام، فوق ‌روان‌کننده به سطح ذرات سیمان جذب شده و باعث باز شدن کلوخه‌های ایجاد شده، می‌شود. به این صورت، دانه‌های سیمان به‌طور جداگانه، در مخلوط حضور خواهند داشت، که این امر باعث آسان‌تر شدن حرکت و روانی مخلوط خواهد شد. ضمن این‌که این اتفاق، در حجم مخلوط تغییری ایجاد نمی‌کند و تنها سبب آزاد شدن آب خواهد شد. در این حالت، تمام سطح سیمان احاطه می‌شود و واکنش‌های هیدراتاسیون به نحو درستی رخ می‌دهد.

 

کلام آخر

این مقاله با هدف معرفی کاربرد فوق روان کننده بتن نگارش شده است و در آن سعی شده است که درباره‌ی انواع، کارایی و کاربرد فوق روان کننده بتن توضیحاتی ارائه شود. یک کاربرد فوق روان کننده بتن آن است که باعث افزایش روانی و یکنواختی خمیر بتن می‌شود و از طرفی استحکام و دوام بتن را افزایش می‌دهد. در این مقاله به تولید بتن‌های تخصصی توسط فوق روان کننده بتن نیز اشاره کردیم. یک کاربرد فوق روان کننده بتن در تولید سازه‌هایی است که نیازمند زیبایی ظاهری بتن هستند که در این مقاله توضیحاتی نیز در این مورد بیان شد. در صورت تمایل به مشاوره یا سفارش فوق روان کننده بتن یا سفارش سایر محصولات شرکت بتن شیمی ماهان می‌توانید با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.