افزایش مقاومت فشاری بتن

افزایش مقاومت فشاری بتن1

بهترین و مؤثرترین روش‌های افزایش مقاومت فشاری بتن کدامند؟

روش‌های افزایش مقاومت فشاری فشاری بتن به صورت کلی همیشه مورد توجه تولید کنندگان و صنعتگران بتن و سیمان بوده است. اما به راستی چرا افزایش مقاومت فشاری بتن اهمیت دارد؟ همان طور که می‌دانید بتن یکی از قدیمی‌ترین و در عین حال پرکاربردترین موادی است که در ساخت و سازها استفاده می‌شود. بتن ترکیبی است از سیمان، آب، شن و سنگدانه و افزایه‌های مختلف که بنا به شرایط و مهندسی در ساخت بتن استفاده می‌شوند. اما این شرایط در ساختارهای مختلف می‌تواند موجب آن شود که بتن مقاومت بیشتری داشته باشد. در این حالت تغییر در نحوه‌ی ساخت بتن و استفاده از افزایسه‌های مختلف در دستور کار قرار می‌گیرد. در ادامه با این موارد آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید.

 روش‌های موثر افزایش مقاومت فشاری بتن کدام هستند؟

تمامی تلاش مهندسان و شرکت‌هایی که در حوزه‌ی ساخت بتن فعالیت می‌کنند، آن است که بتن مقاومت بیشتری داشته باشد. زیرا مقاومت بتن علاوه بر این که می‌تواند معیاری برای کیفیت کار باشد می‌تواند به افزایش طول عمر بتن نیز کمک نماید. روش‌های مختلفی نیز برای افزایش مقاومت بتن مورد استفاده قرار می‌گیرند که در ادامه با معروف‌ترین و پرکاربردترین آن‌ها آشنا خواهیم شد.

تغییر نسبت آب و سیمان

اصلی‌ترین اجزای بتن آب و سیمان هستند. تغییر در نسبت‌های سیمان به صورت استاندارد عمل چندان مناسبی نیست اما در پاره‌ای از موارد این تغییر می‌بایست صورت گیرد. همانطور که مشخص است با افزایش میزان آب در بتن، از مقاومت بتن به میزان قابل توجهی کاسته می‌شود. البته این حالت یک استثنایی دارد که می‌توان با افزودن افزایه‌های مشخص ضمن کم کردن میزان آب به مقاومت بالاتری نیز دست یافت. اما برای افزایش میزان مقاومت بتن، باید از نسبت آب به سیمان در بتن به میزان قابل توجهی کم کرد. مطابق با استاندارد، نسبت آب به سیمان در بتن می‌بایست چیزی بین ۰.۴۵ تا ۰.۶۰ باشد. در این حالت با تغییر میزان آب می‌توان به مقاومت بالاتری دست یافت. اما افزایش میزان سیمان، فرآیند میکس را سخت‌تر می‌کند و هم‌چنان بر فرآیند اجرایی و به خصوص پمپاز تاثیر منفی می‌گذارد.

مصرف بیشتر بتن یا تراکم بتن

یکی دیگر از روش‌های افزایش مقاومت فشاری در بتن، استفاده از بتن بیشتر از حد معمول است. طبیعی است که ایجاد لایه‌های بیشتر بتن می‌تواند منجر به افزایش مقاومت شود. این افزایش مقاومت با استفاده از تراکم موجب می‌شود که حفرات هوا به کمترین میزان در بتن وجود داشته باشند. در مورد حفره‌های هوای داخل بتن شاید جالب باشد که بدانید، کاهش ۵ درصدی میزان حفرات موجب افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی مقاومت می‌شود. البته استفاده از روش تراکمی برای افزایش مقاومت فشاری بتن کمی پر هزینه است. اما در برخی از موارد وضعیت پروژه به گونه ایست که استفاده از آن کاملا منطقی و به صرفه به نظر می‌رسد.

افزایه‌ها و مواد ساخت بتن

یکی از راه‌های افزایش مقاومت بتن، استفاده از افزایه‌های مختلف برای افزایش مقاومت فشاری بتن است. افزونه‌های بسیاری وجود دارند که می‌توان با استفاده از آن‌ها اقدام به افزایش مقاومت فشاری بتن نمود. از جمله مهم‌ترین این افزایه‌ها ژل میکروسیلیس است. به صورت کامل و جامع در مورد انواع ژل میکروسیلیکا و نحوهی استفاده و کاربرد آن توضیحات کاملی ارائه شده است. استفاده از افزایه‌های سیمان علاوه بر ایجاد قوه‌ی محرکه برای بالا رفتن مقاومت می‌تواند منجر به بهبود ویژگی‌های دیگری نیز در بتن شود. استانداردهای مختلف ملی و بین المللی در این زمینه وجود دارد که می‌توانید با خواندن آن به اطلاعات بسیار بهتر و بیشتری نیز دست پیدا کنید.

رعایت استاندارد ساخت

هر چه مقدار افزایه‌های مورد استفاده مهندسی شده باشد، نسبت آب و سیمان درست باشد و افزایه‌های مختلفی در ساخت بتن مورد استفاده قرار گرفته باشد اما با رعایت نکردن نحوه‌ی درست اختلاط در بتن، رسیدن به بیشترین و بهترین مقاومت فشاری بتن غیر ممکن است. در فرآیند اختلاط بتن، زمان افزودن افزایه ها، نحوهی افزودن، همگنی پس از پایان زمان اختلاط بسیار مهم است. هر کدام از این عوامل می‌توانند بر نتیجه‌ی نهایی مقاومت فشاری بتن موثر باشند. به این خاطر است که می‌گویند بهتر است پس از پایان زمان میکس، اقدام به برداشتن نمونه از میکسر نمود. نمونه را نیز از نظر همگن بودن بررسی کرد و سپس در صورت خوب بودن ویزگی‌های ظاهری اقدام به استفاده و بتن ریزی نمود.

نوع سیمان مورد استفاده

یکی دیگر از عواملی که بر میزان مقاومت فشاری بتن موثر است، نوع سیمان مصرفی است. سیمان در تیپ‌های مختلف در کارخانه‌ها تولید می‌شود. هر کدام از تیپ‌های سیمان ویژگی‌های منحصر به فردی دارند که موجب شده است آن‌ها را در شرایط ویژه‌ای استفاده نمایند. برای مثال شرایطی که می‌بایست از تیپ سیمان G استفاده شود با شرایطی که از سیمان تیپ H استفاده می‌شود بسیار متفاوت است.

استفاده از میلگرد

یکی دیگر از روش‌های افزایش مقاومت فشاری بتن استفاده از آرماتوربندی و میلگرد است. چسبندگی ایجاد شده در بین بتن و میلگرد باعث می‌شود که فشار وارد شده بر آن در کلیه سطوح پخش شود. از این مقاومت فشاری بیشتری را تحمل کند. استفاده از میلگرد و آرماتور در ساختمان‌ها و برای بتن ریزی می‌بایست بر طبق یک استاندارد و مهندسی باشد. هم چنین شاید استفاده از این روش بتواند مقاومت بالاتری را در بتن ایجاد کند اما هزینه‌ی بالایی نیز در پی خواهد داشت.

مزایای استفاده از بتن با مقاومت فشاری بالا چیست؟

میزان مقاومت بتن با توجه به نوع سازه، ویژگی‌های آن و نحوه‌ی استفاده می‌تواند متغیر باشد. با این حال استفاده از بتن با مقاومت فشاری بالا هدف خاصی را در سازه دنبال می‌کند. از این رو می‌توان به مهم‌ترین مزایایی که استفاده از روش‌های افزایش مقاومت فشاری بتن می‌توانند داشته باشند این گونه اشاره کرد:

  • کاهش میزان نفوذپذیری بتن در مقابل عوامل شیمیایی، رطوبت و قلیاها و سایر آلودگی‌ها
  • بهبود خواص مکانیکی در بتن
  • کاهش میزان مصرف بتن و استفاده‌ی بهینه از آن
  • استفاده از بتن اختصاصی برای یک بخش از ساختمان جهت افزایش مقاومت
  • افزایش سرعت فرایند بتن ریزی

رعایت کدام موارد می‌تواند منجر به افزایش مقاومت فشاری بتن شود؟

پیشتر و به تفضیل روش‌های افزایش مقاومت فشاری بتن را ارائه دادیم. اما اگر این روش‌ها را خوانده باشید، به راحتی متوجه خواهید شد که تلاش‌ها برای افزایش مقاومت بتن به کدام سمت و سو می‌رود. مهم‌ترین نکاتی که در روش‌های افزایش مقاومت بتن به آن‌ها اشاره شد، عبارت است از:

  • استفاده از افزایه‌های مختلف نظیر میکروسیلیکا، روان کننده و فوق روان کننده در بتن
  • استفاده از شن و ماسه با نسبت مهندسی شده در ساخت بتن
  • استفاده از تیپ سیمان مناسب با پروژه
  • استفاده از مصالح سنگی به جای استفاده از مصالح پیش ساخته

رابطه‌ی مقاومت فشاری بتن و سن بتن چگونه است؟

زمان بندش یا گیرش بتن می‌تواند با توجه به افزایه‌های مصرفی مختلف باشد. اما میزان مقاومت بتن با توجه به سن آن دارای یک رابطه‌ی منطقی و دو سویه است که در یک جدول در ادامه به آن آشنا خواهید شد. هر چه به میزان عمر بتن افزوده می‌شود، میزان مقاومت فشاری بتن نیز افزایش خواهد یافت.

 

🔸رابطه ی مقاومت فشاری بتن و سن بتن
🔸سن بتن بر حسب روز 🔸درصد مقاومت فشاری
1 16
3 40
7 65
14 90
28 99

 

مقاومت بتن با سیمان های مختلف چگونه است؟

تیپ‌های مختلفی از سیمان وجود دارد. هر کدام از این تیپ‌ها با توجه به تفاوت در ساختار و عناصر خود می‌توانند در بستر‌های مختلفی مورد استفاده قرار گیرند. علاوه بر این، سیمان در تیپ‌های مختلف نیز مقاومت متفاوتی از خود نشان می‌دهد. با این حال به صورت حدودی و بسیار نزدیک به آن چه در واقعیت رخ می‌دهد میزان مقاومت فشاری سیمان در طول عمر خود عبارت است از:

 

🔸بررسی مقاومت فشاری سیمان با تیپ مختلف
نوع سیمان یک روزه هفت روزه 28 روزه 920 روزه
تیپ 1 100 100 100 100
تیپ 2 75 85 90 100
تیپ 3 190 120 110 100
 تیپ 4 55 65 75 100
تیپ 5 65 75 85 100

 

نکات ایمنی استفاده از روش‌های افزایش مقاومت فشاری 

  • در مورد نکات ایمنی هنگام استفاده از روش‌های مقاومت فشاری می‌بایست گفت که نوع ماده مورد استفاده روش‌های مقاومت فشاری می‌تواند بر نحوه‌ی اجرای پروژه و نکات ایمنی آن موثر باشد. اما به صورت کلی توصیه می‌شود که:
  •  به هنگام استفاده از روش‌های مقاومت فشاری دستکش، ماسک و عینک ایمنی استفاده شود.
  • در صورت بلع هر کدام از مواد و افزایه‌های مورد استفاده برای افزایش مقاومت فشاری به نزدیک ترین پزشک مراجعه شود.
  • در صورت ورود به چشم، به سرعت چشم‌ها می‌بایست شست و شو شوند و پس از آن به پزشک برای بررسی‌های بیشتر مراجعه شود. 

نگهداری و بسته بندی مواد مخصوص برای افزایش مقاومت فشاری

مواد مختلفی که برای افزایش مقاومت فشاری مورد استفاده قرار می گیرند می‌بایست به دور از اشعه مستقیم خورشید نگهداری شوند. دمای مورد نظر برای نگهداری بهینه‌ی این مواد ۵ تا 30 درجه سانتی گراد است. در صورت باز شدن بسته‌بندی می‌بایست کاملا مصرف شود یا به صورت کامل و بدون این که هوایی رد و بدل شود، درب آن به خوبی بسته شود.

شرکت بتن شیمی ماهان قابلیت و توانایی دارد که علاوه بر بسته‌بندی‌های معمول بنا بر درخواست مجریان و کارفرما در بسته‌بندی‌های دلخواه مواد کف سازی را به شرکت‌ها و سازمان‌ها و اشخاصی که در زمینه و صنعت ساخت و ساز فعالیت دارند ارائه کند. بسته‌بندی‌ها کاملا استاندارد است. بشکه و ظروف بسته‌بندی با رعایت استانداردها و با کمترین خطای خط تولید عملیاتی پر شده و تحویل می‌شود.

خرید مواد لازم برای افزایش مقاومت فشاری بتن

همان طور که می‌دانید بازار رقابتی و درخواست بالای این ماده سبب شده است که تعدادی از افراد بدون رعایت استانداردهای موجود و حتی وجود آزمایشگاه در کارگاه تولیدی؛ و تنها با استفاده از یک فرمول ثابت اقدام به تولید مواد مختلف برای افزایش مقاومت فشاری بتن نمایند. اما به به شما مشتریان به هیچ عنوان چنین خریدی را توصیه نمی‌کنیم. برای خرید مطمئن افزایه های افزایش مقاومت فشاری بهتر است پیش از خرید ابتدا مواردی چون شماره ثبت، شماره ثبت کارگاهی و وجود آزمایشگاه در کنار خط تولید شرکت تولید کننده را بررسی کنید.

علاوه بر این در صورت امکان از امکانات و خط تولید بازدید نمایید. هم چنین می‌تواند رزومه‌ی شرکت تولید کننده را بررسی کرده و پس از آن اقدام به خرید نمایید. شاید بتوان گفت رزومه و همکاری شرکت تولید کننده مواد اولیه افزایش مقاومت بتن با شرکت‌های بزرگ بتواند دلیل خوبی برای همکاری باشد. با این حال سازمان ملی استاندارد و وزارت صنعت و معدن و تجارت اقدام به ارائه مجوز برای واحد‌های تولید کننده این مواد می‌نماید. پس بهتر است پیش از خرید این مجوز را نیز بررسی کنید.

علاوه بر این موضوع همکاران ما در تیم فروش و فنی شرکت بتن شیمی ماهان در تمامی ساعات اداری و روزهای هفته می‌توانند به شما کمک کنند. کافی است با ما تماس بگیرید تا از مشاوره‌های رایگان ما برای خرید بهره‌مند شوید.

قیمت مواد افزایش مقاومت فشاری بتن

به صورت کلی می‌توان چند عامل را در قیمت نهایی برای مواد مورد نیاز برای افزایش مقاومت فشاری بتن برشمرد . این نکات عبارت‌اند از:

  • شرکت تولید کننده
  •  برند تولید شده
  • نحوه‌ی بسته‌بندی و ارسال
  • ضمانت کیفیت و بازگشت
  • کیفیت محصول تولید شده
  • کیفیت مواد اولیه مورد استفاده برای تولید

نتیجه گیری

افزایش مقاومت بتن رابطه‌ی مستقیم با کیفیت بتن دارد. با توجه به شرایط و ویژگی‌های هر پروژه در برخی از آن‌ها اقدام به استفاده از روش هایی می کنند تا به بهترین مقاومت و کیفیت برسند. از مهم‌ترین روش‌های افزایش مقاومت فشاری بتن استفاده از افزایه ها، استفاده از سیمان با تیپ مناسب پروژه، تغییر در نسبت سیمان و آب و استفاده از میلگرد و آرماتور بندی است. با این وجود هر کدام از این موارد می‌تواند هزینه های مجازی را به پروژه تحمیل کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.