گروت منبسط شونده چیست؟

گروت منبسط شونده چیست

کاربرد گروت منبسط شونده

گروت منبسط شونده بر پایه سیمان، دارای سنگدانه سیلیسی با ضریب اصطکاک بالا است. این نوع گروت دارای سنگدانه‌های بزرگی است و در کاربردهای خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این نوع گروت، با افزایش حجم کنترل شده، جهت اتصال و بارگذاری بیس پلیت یا صفحه ستون‌ها استفاده می‌شود. برای این کار نیز از گروت ریزی پمپ استفاده می‌شود. گروت سیمانی آماده یک پودر خشک است که با افزودن آب در اندازه درست به قوام و غلظت ویژه‌ای خواهد رسید. در ادامه نکاتی را درباره گروت سیمانی منبسط شونده ارایه می‌نماییم.

این گروت بیشتر برای مواردی مورد استفاده قرار می‌گیرد که نیاز باشد؛ فضای بین دو المان سازه‌ای نزدیک به هم را پر نماید و جای خالی باقی نگذارد. از آن‌جا که چنین سازه‌هایی در بیشتر موارد از دسترس دور هستند نیاز است که برای گروت ریزی از روش و ساز و کار ویژه‌ای استفاده شود، تا همه نقاط دور از دسترس پر شود. استفاده از روش گروت ریزی پمپ به همین دلیل یک روش بسیار ایده‌آل برای پر کردن همه خلل و فرج‌های بین دو سازه توسط فشار پمپ و در غلظت مخصوص است. هم‌چنین از این گروت برای پر کردن فونداسیون‌ها و ماشین آلات صنعتی نیز استفاده می‌شود. البته استفاده از گروت اپوکسی به دلیل ساختار ویژه‌اش برای این کار مناسب‌تر محسوب می‌شود. ثابت نگه داشتن انکربولت‌های بزرگ صنعتی نیز برای ایجاد اتصالی درست با زیر بنا و استحکام کافی نیاز به استفاده از گروت سیمانی منبسط شونده دارند، تا با اطمینان خاطر بتوان از آن‌ها استفاده کرد و در مواقع کار با آن‌ها حادثه آفرین نباشند.

 

انبساط حجمی گروت منبسط شونده

انبساط حجمی این نوع گروت تحت دو مرحله انجام می‌گیرد. در مرحله اول بعد از آن‌که پودر گروت را با آب مخلوط می‌کنند، 15 تا 30 دقیقه لازم است تا آغاز به افزایش حجم نماید. این عمل در نتیجه واکنش گروت و گیرش اولیه بتن اتفاق می‌افتد. مرحله دوم افزایش حجم دو تا سه روز بعد از بتن ریزی اتفاق می‌افتد. در گروت ریزی پمپ در این مرحله افزایش حجم کمک می‌کند تا چسبندگی و اتصال بین اجزای بخش‌های مختلفی که؛ گروت ریزی در آن اتفاق می‌افتد، به بهترین شکل رخ دهد و فاصله‌ای بین اجزا بعد از خشک شدن بتن رخ ندهد. در نظر داشته باشید که در ملات سیمانی ساده، افزایش حجم نداریم و بعد از تبخیر آب بتن و گیرش نهایی آن، حجم بتن اولیه کاهش می‌یابد و به عبارتی منقبض می‌شود. همین امر آن را برای اتصالات اجزای داخلی و بخش‌های نزدیک به هم نامناسب می‌کند.

 

کاربرد گروت سیمانی در گروت ریزی پمپ

یکی از مهم‌ترین کاربردهای این نوع گروت در گروت ریزی پمپ است. به‌خصوص این عملیات برای گروت ریزی در زیر صفحه ستون و بیس پلیت صنعتی رخ می‌دهد. در این نوع گروت ریزی لازم است؛ ضریب اصطکاک بین صفحه ستون و گروت پایه سیمانی گرفته شود. به همین منظور از گروت ریزی پمپ توسط گروت منبسط شونده استفاده می‌نماییم. پمپ تزریق بتن به‌خوبی می‌تواند در ایجاد یک ملات یکنواخت و همگن در تمام سطوح غیر قابل دسترس یا دور از دسترس عمل نماید. در این زمان گروت منبسط شونده با افزودنی مانند روان کننده و ژل میکروسیلیس ترکیب می‌شود. این روش ترکیب و شیوه استفاده، در ایجاد گروتی روان و یک‌دست که به خوبی توسط دستگاه پمپ کنترل می‌شود و توانایی پر کردن تمام سطوح را دارد، بسیار درست و کامل عمل می‌نماید.

دستگاه گروت ریزی پمپ چیست؟

دستگاه گروت ریزی پمپ برای سازه‌های با مخلوط سیمان آب و گروت اپوکسی در دو نوع متفاوت طراحی شده است. این دستگاه باید ملات را در قوام مورد نظر مخلوط و آماده سازی نماید. هم‌چنین این دستگاه گروت ریزی پمپ را با فشار زیادی انجام می‌دهد. در زمان استفاده از این دستگاه بهتر است مخلوط را از قبل آماده نمایید و به محض پایان یافتن حجم گروت داخل مخزن آن را از گروت پر نمایید.

انواع پمپ تزریق گروت

پمپ تزریق گروت جهت گروت ریزی در شرایط خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرد، که در بالا نکاتی چند در این مورد را بیان نمودیم. در ادامه انواع این پمپ‌ها جهت گروت ریزی پمپ را معرفی می‌نماییم:

پمپ تزریق گروت بادی

از این نوع پمپ برای تزریق گروت در گروت ریزی فضاهای کوچک مانند گروت ریزی صفحه ستون و پر کردن شکاف، ترک و فرو رفتگی‌های دیوارهای بتنی استفاده می‌شود. این نوع پمپ دارای مخزن‌هایی در اندازه مشخص است و دارای اجزای زیر است:

  • الکتروموتور 3 فاز
  • گیربکس
  • همزن با تیغه های فولادی
  • شیرهای ورودی
  • تخلیه هوا
  • مصالح
  • سوپاپ تنظیم فشار هوا
  • فشارسنج

پمپ تزریق گروت هیدرولیکی

از این نوع پمپ برای تزریق گروت در حجم بالا استفاده می‌شود. پر کردن فضاهای خالی داخل سنگ ها و صخره های داخل سازه‌هایی مانند داخل تونل انتقال آب، پر کردن صخره‌های کناره سدها و همه فضاهای خالی بزرگی که نیازمند گروت ریزی با فشار است مورد استفاده قرار می‌گیرد. به‌ویژه در بتن ریزی در شرایطی که نیازمند آب‌بندی است؛ از این محصول برای گروت ریزی پمپ استفاده می‌شود.

روش ریختن یا پمپاژ گروت

گروت ریزی پمپ باید با دقت و رعایت تمامی نکات صورت پذیرد. در ادامه نکاتی را در این مورد بیان می‌نماییم:

 

مرحله ریختن گروت

اولین مرحله در انجام این کار بعد از آماده سازی گروت در دستگاه پمپاژ آن است که؛ زمان گروت ریزی پمپ باید از یک سمت قالب‌ها در بیس پلیت و سازه‌هایی این‌چنین، ریخته شود. استفاده از قیف نیز در این مرحله کمک کننده است. قیف باید دارای اندازه‌های مشخص و استاندارد باشد. ریختن گروت از مرکز صفحه نیز روش دیگری در انجام این کار است. از مزایای ریختن گروت در مرکز صفحات جای‌گیری بتن یا ریختن گروت در همه قسمت‌های قالب است.

پمپ مخصوص انواع گروت

گروت رزینی و گروت سیمانی هر کدام پمپ مخصوص به خود را نیاز دارند. بر این اساس پمپ پریستالتیک برای گروت‌های رزینی و پمپ دیافراگمی برای گروت‌های سیمانی استفاده می‌شود. برای تزریق گروت مناطق بزرگ‌، از یک لنس گروت استفاده می‌شود. لنس از طریق شکاف وارد و بعد از اتمام پمپاژ به آرامی خارج می‌شود.

دقت در گروت ریزی پمپ

در زمان گروت ریزی پمپ باید مطمئن شوید که لبه‌های کار به شیوه درست و اصولی پر شده باشند. بر این اساس گروت سیمانی باید تا لبه صفحه یاتاقان فولادی تمام شوند و در یک شیب پخ شوند. به این روش در قسمت‌هایی که گروت کنترل نشده است امکان ترک خوردگی را از بین می‌بریم. این در حالی است که گروت‌های اپوکسی را می‌توان از لبه صفحه مخروطی کرد.

کلام آخر

در این مقاله دو نوع گروت مورد بررسی قرار گرفت. هم‌چنین شیوه گروت ریزی پمپ توسط انواع گروت را بررسی نمودیم. بیشتر تمرکز ما در این مقاله روی گروت پایه سیمانی بود. گروت اپوکسی نیز دارای مزایای زیادی است و در مواقع مورد نیاز می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد، که در این مقاله به‌صورت مختصر به آن نیز اشاره نمودیم. انواع دستگاه گروت ریزی پمپ نیز در این مقاله معرفی شدند و روش کار و اجزای تعدادی از آن‌ها تشریح شد. سپاس از این‌که در این مقاله همراهمان بودید و امیدواریم این مقاله بتواند اطلاعات مفیدی در اختیارتان نهاده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.