گروت ریزی صفحه ستون

اصول گروت ریزی صفحه ستون

یکی از کاربردهای گروت استحکام بخشی به حداقل دو سازه جدا از هم و ایجاد اتصال بین اجزای آن است. ستون‌ها سازه‌های خاصی هستند، که به استحکامات ویژه‌ای نیازمند هستند. استفاده از صفحه ستون برای اتصالی درست و صحیح به ستون مورد استفاده قرار می‌گیرد. نصب صفحه زیر ستون نیازمند تمهیدات خاصی است. گروت ریزی صفحه ستون نیز روشی بسیار کاربردی و پر استفاده برای ایجاد قدرت اتصال در جهت ایستایی و پایایی ستون است. در این مقاله قصد داریم موضوع گروت ریزی صفحه ستون یا بیس پلیت‌ها را شرح دهیم. با داشتن آگاهی‌های اولیه در این زمینه در مرحله سفارش مواد اولیه و تولید سازه خود با مشکلات کمتری مواجه می‌شوید، زیرا آگاهی شما را به نیمه راه توانایی رسانده است.

ستون سازه‌ای با ارتفاع زیاد است که به‌عنوان تکیه گاهی برای کنترل وزن سازه بالایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. ستون‌ها چه در یک سازه داخلی مورد استفاده قرار گیرند و چه به‌عنوان سازه‌ای خارجی، وظیفه دارند بار سازه بالایی را به سازه پایین منتقل نمایند. اسکلت و سازه درونی ستون می‌تواند تیر آهن معمولی به‌صورت تکی و دوبل، تیر آهن بال پهن و فولاد باشد. ستون‌های فولادی مهم‌ترین نوع مورد استفاده در ساخت ستون هستند.

نوع عملکرد صفحه ستون

ستون‌ها به‌ویژه ستون‌های فولادی برای اتصال به سطح زیرین و فونداسیون سازه نیازمند صفحه ستون هستند. صفحه ستون‌ها از متریال فولاد ساخته می‌شوند. این صفحه جهت حمایت از ستون و حفظ استواری و ایستایی آن، بین اسکلت فلزی سطح زیرین و ستون قرار می‌گیرد. این صفحه دارای قدرت زیاد، برای انتقال فشار وارد شده بر ستون، توسط سازه بالایی و وزن خود سازه است. از طرفی ستون سطح مقطع دایره‌ای کوچکی دارد و همین امر از ایستایی آن می‌کاهد. وجود یک صفحه فولادی مربع شکل که دارای محیطی بزرگتر از محیط سطح مقطع ستون است، باعث افزایش سطح تماس ستون و پی ساختمان می‌شود.

ساختار صفحه ستون چگونه است؟

در ساخت صفحه ستون یا بیس پلیت طول، عرض و ضخامت صفحه ستون دارای اهمیت زیادی است. ابعاد این وسیله را توسط بار ستون یا بار ثقلی و بار لنگری یا بار زلزله محاسبه می‌کنند. هرچه عدد به‌دست آمده بیشتر باشد، ابعاد بزرگ خواهند شد. گروت ریزی صفحه ستون نیز باید با توجه به این ضخامت‌ها برنامه‌ریزی شود.

روش صفحه گذاری و بولت گذاری

صفحه ستون‌ها باید به فونداسیون سازه نصب شوند. جهت اجرای این امر از بولت استفاده می‌شود. روش کار به این صورت است که باید صفحه را سوراخ گذاری نمود. این سوراخ‌ها می‌تواند 2، 4، 6 یا عددی بیشتر باشند. سر بولت‌ها را به‌صورت رزوه در می‌آورند و توسط مهره به ستون متصل می‌کنند. سمت پایینی بولت را به‌صورت عصایی خم می‌کنند تا با پی ساختمان اتصال محکم‌تری برقرار کند و بعد از گروت ریزی صفحه ستون امکان جداسازی آن به حداقل مقدار ممکن برسد.

انواع بولت

بولت‌ها دارای انواع گوناگونی هستند. گرچه بیشترین نوع مورد استفاده از این وسیله بولت عصایی است، اما انواع دیگر آن نیز وجود دارد که جهت استفاده در سازه‌های خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه انواع بولت را نام می‌بریم:

  • بولت عصایی
  • انکر بولت
  • بولت دو سر رزوه
  • بولت تمام رزوه
  • بولت بیرونی

ضرورت گروت ریزی صفحه ستون

گروت با توجه به ساختار خود توان نگه‌داری از سازه و انتقال فشار و نیروی وارده به قسمت زیرین سازه را دارد. گروت ریزی دارای انواع متفاوتی است. گروت ریزی صفحه ستون نیاز به غلظت خاصی دارد، تا بتواند همه‌ی نقاط خالی و جا مانده را ترمیم کند و فضایی بدون تماس گروت باقی نماند. استفاده از گروت ریزی صفحه ستون با ضخامت کافی به استحکام ستون و ایستایی سازه کمک می‌کند.

انواع گروت در گروت ریزی صفحه ستون

گروت‌های مورد استفاده گروت ریزی صفحه ستون در دو نوع زیر مورد استفاده قرار می‌گیرند:

گروت پایه اپوکسی

گروت اپوکسی از دو جز خشک تشکیل شده است که در زمان استفاده باید با آب مخلوط شوند. دو جز اصلی این نوع گروت عبارت هستند از:

  • اپوکسی
  • سنگدانه

این نوع گروت دارای مقاومت شیمیایی و دینامیکی بالایی است. ضربه‌پذیری این نوع گروت نیز بسیار مناسب است. به همین دلیل برای مناطقی که ممکن است ضربه پذیر باشند، مناسب است. گروت پایه اپوکسی برای دمای بالا مناسب نیست.

گروت پایه سیمانی

 گروت سیمانی از قبل آماده می‌شود. این گروت پودری شکل است. در این محصول سیمان هیدراته، سنگدانه با دانه بندی در اندازه‌های مشخص شده برای انواع آن و مواد افزودنی مانند روان کننده یا فوق روان کننده، بر حسب نیاز گروت ریزی مورد استفاده قرار گرفته است. مواد پودری شکل با مقداری آب مخلوط می‌شود و گروت سیمانی را می‌سازد. استفاده از این گروت برای پایه‌های فولادی ستون‌ها در بعضی ماشین‌آلات که دارای نیروی ارتعاشی و قایم هستند، مناسب نیست.

گروت ریزی صفحه ستون چگونه است؟

گروت ریزی صفحه ستون بعد از مرحله قالب‌گیری یا شابلون زنی انجام می‌شود. قالب کمک می‌کند که گروت اطراف صفحه ستون را به‌صورت همگن و یکنواخت با ضخامت مورد نظر پر کند. قالب‌ها چند سانتی متر بالاتر از سطح صفحه یا بیس پلیت قرار می‌گیرند. گروت مورد استفاده برای این عمل باید بسیار سیال و روان باشد تا تمام نقاط دور از دسترس را پر کند. ملات گروت باید حداکثر تا 30 دقیقه مصرف شود تا خاصیت انبساطی آن حفظ شود. بعد از مرحله گیرش گروت می‌توان قالب را برداشت و قسمت‌هایی که به گروت آغشته نشده اند را گروت ریزی کرد.

مراحل گروت ریزی صفحه ستون

برای آن‌که گروت ریزی صفحه ستون به‌صورت صحیح انجام گیرد، باید مراحل آن به شکلی درست و اصولی، به‌ترتیب به جلو هدایت شوند. مراحل گروت ریزی را در ادامه بیان می‌کنیم:

مرحله زدودن آلودگی

در این مرحله باید تمام گرد، خاک، آلودگی، ذرات چربی، ذرات زنگ زدگی و یا هر عاملی که سبب ایجاد آلودگی خارجی می‌شود را رفع نمود. برای این منظور می‌توان از فشار هوای زیاد استفاده کرد.

مرحله گروت ریزی

گروت ریزی باید در حالی انجام شود، که گروت دارای غلظت مناسب باشد. ریختن گروت باید از یک طرف و به‌صورت یکدست باشد. گروت ریزی باید در دمای 5 تا 35 درجه سانتی گراد انجام شود. در غیر این‌صورت نمی‌تواند به استحکام مورد نظر برسد، زیرا آب خود را به سرعت از دست می‌دهد و بتن نهایی ترک خواهد خورد. ضخامت گروت باید 3 تا 5 سانتی متر باشد. مگر اینکه بخواهند گروت را برای نوع خاصی از سازه مورد استفاده قرار دهند.

مرحله پایانی گروت ریزی صفحه ستون

بعد از گروت ریزی صفحه ستون باید تا 7 روز سطوح گروت را مرطوب نگه داشت تا عمل کیورینگ به‌صورت مستمر صورت پذیرد. نکته قابل توجه آن است که، در انواع گروت منبسط شونده، در مراحل گروت ریزی و چند روز بعد از آن، گروت طی دو مرحله منبسط می‌شود. این نکته در زمان گروت ریزی باید مورد توجه قرار گیرد و گروت با عیار مناسب در قالب‌ها ریخته شود. نکته قابل توجه دیگر آن است که برای گروت ریزی صفحه ستون نیاز به گروت زودگیر است تا به سرعت ستون را به استحکام اولیه برساند.

هواگیری گروت ریزی صفحه ستون

بعد از آن‌که عملیات گروت ریزی صفحه ستون انجام شد، باید هوای راه یافته به قسمت پایینی را گرفت. وجود هوا باعث می‌شود بتن در نقاطی که هوا در آن وجود دارد، اتصال درستی نداشته باشد. برای هواگیری باید پیچ بولت‌ها را شل کرد. در مرحله بعد آکس‌ها را بررسی نمود و به این شیوه رگلاژ صفحه انجام می‌گیرد. در نهایت مهره‌ها را محکم می‌کنیم تا ستون بتواند بر روی صفحه درست نصب شود. اتصال ستون به صفحه خود به دو شیوه مفصلی و گیره‌دار انجام می‌گیرد.

ضخامت گروت ریزی صفحه ستون

ضخامت گروت ریزی صفحه ستون در روش‌های متفاوتی انجام می‌شود. اگر از روش تراز نمودن صفحه ستون قبل از اسکلت بندی و هم‌زمان با گروت ریزی استفاده شود باید ضخامت گروت ریزی را حدود 2 تا 4 سانتی متر در نظر گرفت. اگر از روش کار گذاشتن و تراز کردن صفحه ستون با استفاده از مهره در زیر آن استفاده شود، ضخامت گروت ریزی را عددی بین 4 تا 10 در نظر می‌گیرند. البته این ضخامت به عواملی مانند ضخامت صفحه ستون، قطر بولت‌ها و مهره‌ها نیز بستگی دارد.

سفارش گروت صفحه ستون

جهت سفارش گروت مورد نیاز خود برای پر کردن صفحه زیر ستون‌ها می‌توانید محصولات شرکت بتن شیمی ماهان را سفارش دهید. انواع گروت صفحه ستون در شرکت بتن شیمی ماهان توسط متخصصین بتن ساز و در کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های مجهز تولید می‌شود. در صورت تمایل می‌توانید سفارش گروت صفحه ستون اینترنتی انجام دهید. سفارش این محصول در تعداد بالا قیمت گروت صفحه ستون را دارای تخفیفات ویژه خواهد کرد. جهت مشاوره و ثبت سفارش با کارشناسان و مشاوران ما تماس بگیرید.

قیمت گروت به چه عواملی بستگی دارد؟

قیمت گروت تحت تاثیر عواملی مانند مواد اولیه مرغوب، برند، کشور و شرکت تولید کننده است. این محصول با توجه به نوع آن نیز دارای قیمت‌های گوناگونی است. قیمت گروت صفحه ستون بتن شیمی ماهان به نوع بسته بندی آن نیز بستگی دارد. بسته بندی‌های بتن شیمی ماهان شامل بسته‌های کوچک، بزرگ و به‌صورت فله در صورت تمایل مشتری هستند. انواع گروت را می‌توانید در صفحات ما مشاهده نمایید. جهت برآورد قیمت نوع گروت مورد نیاز خود با شماره‌های ما تماس بگیرید.

کلام آخر

هدف اصلی از ارائه این نوشتار معرفی گروت صفحه ستون بود. این نوع گروت طی شرایط اولیه و نهایی خاصی می‌تواند در ساخت صفحه زیر ستون برای نگه‌داری ستون‌ها مورد استفاده قرار گیرد. در این مقاله انواع صفحه زیر ستون یا پلیت و ملحقات آن شامل انواع بولت‌ها معرفی شدند. گروت ریزی صفحه ستون دارای مراحل خاصی است، که در این مقاله مراحل آن به تفصیل مورد بررسی و مطالعه قرار گرفت. جهت تهیه گروت صفحه زیر ستون مناسب می‌توانید با شرکت بتن شیمی ماهان تماس بگیرید و از راهنمایی‌های مشاوره‌ای رایگان بهره‌مند شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.