کاربرد گروت چیست؟

کاربرد-گروت-چیست

کاربرد گروت بتن چیست؟

کاربرد گروت در ساختمان و صنایع مرتبط چیست؟ بی‌شک و تردید اگر با صنایع ساختمانی درگیر شده باشید و مدتی را حول و حوش آن بوده باشید قطعاً از گروت شنیده اید. گروت ویژگی‌های متفاوتی دارد و در صنعت ساختمان‌سازی کاربردهای بسیار مهم و متفاوتی دارد از این رو دانستن آن می‌تواند به مالکین و خریداران کمک کند تا نسبت به انتخاب درست گروت دست زنند. پس شما می‌توانید تا انتهای این متن همراه ما باشید و اطلاعات عمومی و نسبتا تخصصی خوبی از گروت‌ها کسب کنید و با کاربردهای آن آشنا شوید.

به صورت کلی می‌توان گروت را در دسته‌بندی‌های ملات ساختمانی در نظر گرفت. از این رو می‌توانیم از گروت انتظار داشته باشیم که بتواند کارآیی‌های هم چون پر کننده‌ها را داشته باشد. گروت سیمانی ترکیبی از ماسه، آب و سیمان است البته یک یا چند ماده به آن افزوده می‌شود که بر خواص، کاربرد، کیفیت و اثرات نهایی آن چون مقاومت و پوشش دهی نقش موثری خواهد گذاشت.

به طور معمول گروت در کارخانجات تولید گروت به صورت آماده تولید و بسته‌بندی می‌شود که مسبب می‌شود کارفرما در زمان دلخواه بتواند به سرعت از آن استفاده نماید. البته قابل توجه است که تولید کنندگان گروت به همراه آن نحوه و دستورالعمل استفاده از آن را نیز ذکر می‌کنند تا مصرف کننده با رعایت آن بتواند بیشترین بازدهی را از گروت سیمانی خریداری شده داشته باشد.

از ویژگی‌های ظاهری دیگر گروت می‌توان به این موضوع اشاره کرد که گروت ساختمانی به صورت یک سیال ساخته می‌شود. یک سال که دارای رئولوژی مناسب است. یکی دیگر از خصوصیات که مسبب فراوانی کاربرد گروت در ساختمان‌ها شده است سرعت انجام واکنش و رسیدن به مقاومت نهایی و مد نظر است. به صورت کلی گروت‌ها در مقایسه با بتن از مقاومت بیشتری برخوردار است و کاربردهای متفاوت‌تری نیز دارد. 

انواع گروت کدام است ؟

همان طور که گفتیم گروت‌ها انواع مختلفی دارند بنابراین مهندسان و کارفرمایان دست بازی برای انتخاب دارند تا با توجه به شرایط کاری، موقعیت آب و هوایی، نحوهی مصرف و جابه جایی و … نسبت به خرید گروت اقدام نمایند. گروت‌ها در چهار شاخه دسته‌بندی می‌شوند.

 

  • گروت‌های منبسط شونده
  • گروت سیمانی اصلاح شده با مواد پلیمری
  • گروت اپوکسی دو یا سه جزئی
  • گروت منبسط شونده آماده

 

 

انواع گروت بتن شیمی ماهان
انواع گروت بتن شیمی ماهان

گروت منبسط شونده

گروت منبسط شونده با ترکیب با آب می‌تواند به سادگی مورد مصرف قرار گیرد. این گروت از مقاومت بالایی برخوردار است و در کوتاه‌ترین زمان ممکن به مقاومت لازم می‌تواند برسد. به علت سادگی در مصرف گروت منبسط شونده از پرمصرف‌ترین گروت هاست. اما مصرف این نوع گروت نیازمند به رعایت یک نکته‌ی مهم است و آن چیزی نیست جز زمان انبساط و به مقاومت نهایی رسیدن زیاد. از این رو پیش از مصرف می‌بایست تدارکات لازم برای استفاده‌ی سریع آن پیش بینی شود. برای گروت‌های منبسط شونده دماهای ده الی چهل درجه سانتی گراد مناسب است.

گروت‌های سیمانی اصلاح شده با مواد پلیمری

گروت‌های سیمانی اصلاح شده با مواد پلیمری دارای دو بخش هستند. یکی از بخش‌ها با مواد پلیمری و دیگر با سیمان ترکیب شده است. گروت سیمانی اصلاح شده با مواد پلیمری با سیلیس ترکیب می‌شود که مسبب روان شدن بسیار آن می‌شود. به علت خاصیت روان‌کنندگی بالای آن این گروت‌ها از محبوبیت بالایی برخوردار هستند. زمان استفاده می‌بایست این دو بخش به خوبی با هم مخلوط شوند و یک سیال همگن را تشکیل دهند. عدم یکسان بودن سیال مسبب می‌شود که نتیجه‌ی خوبی را میتوانید داشته باشید.

خصوصیت منحصر به فردی که گروت‌های پلیمری دارند این است که مقاومت خمشی و کششی دارند و این مقاومت بسیار بالاست. این گروت‌ها در مقابل خراش و ساییدگی نیز مقاومت بالایی دارند و این به علت پیوند بسیار خوب بین مواد معدنی آن‌ها و زیرسازی است. همچنین قابل ذکر است که این گروت‌ها در مقابل آب شور نیز مقاومت قابل توجهی دارند.

گروت اپوکسی دو یا سه جزئی

گروت اپوکسی دو یا سه جزئی حالت ندارد اما حالت‌پذیری و انعطاف‌پذیری بسیار زیادی دارد. در هنگام استفاده از این نوع گروت اپوکسی دو یا سه جز می‌بایست به خوبی با هم ترکیب شوند تا به نتیجه‌ی مورد نظر رسید. علاوه بر این گروت اپوکسی‌ها مقاومت بالا و چسبندگی زیادی دارند اما بسیار زود‌تر از آنچه فکر کنید سخت می‌شوند و می‌بایست پیش از استفاده فضای لازم برای استفاده و امکانات مورد نظر را فراهم کنید.

گروت اپوکسی در مقابل ارتعاشات شدید بسیار مقاوم است و بسیار خوب جمع می‌شود. همچنین این گروت با ترکیب با سایر مواد شیمیایی می‌تواند مقاومت خوب مکانیکی از خود نشان دهد. از این گروت‌ها در نصب جرثقیل ها، ژنراتور، پمپ و… استفاده می‌کنند.

نتیجه گیری

افزودنی‌های بتن باعث افزایش انعطاف در استفاده از بتن می‌شوند. علاوه بر این می‌توانند بتن را با ویژگی‌های مد نظر عملیاتی آماده کنند. این افزودنی‌ها در حال حاضر به صورت عمده تولید و یکی از ارکان تولید بتن موثر و کارآمد در شرکت‌های مختلف هستند. در حال حاضر تصور استفاده از بتن بدون افزودنی غیر ممکن است و استفاده‌ی از آن روز به روز بیشتر می‌شود. شرکت بتن شیمی ماهان تولید کننده افزودنی‌های بتن است. این شرکت با تجهیز آزمایشگاه صنعتی خود در کنار سایت تولیدی به صورت پی در پی علاوه بر سنجش مواد تولیدی، تست کیفی بر روی مواد اولیه و ساخته شده‌ی خود را بر اساس استانداردهای مختلف جهانی نظیر API و ASTM و همچنین استاندارد ملی ایران، انجام می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.