در حال نمایش 10 نتیجه

ژل میکروسیلیس

ژل میکروسیلیس را می‌توان به جرات یکی از پرکاربردترین افزودنی‌های بتن نامید و شاید به همین خاطر است که می‌گویند ژل میکروسیلیس مکمل بتن است. ژل میکروسیلیس برای ساخت انواع بتن‌های آب بند، با دوام و توانمند در مقابل شرایط آب و هوایی و جوی نامناسب و ویژه مورد استفاده می‌شود.
از جمله کاربردهای ژل میکروسیلیس می‌توان به کاهش عیار سیمان، افزایش مقاومت مکانیکی بتن، سهولت در پمپاژ و فرآیند اجرایی، افزایش مقاومت سایشی و کاهش نفوذپذیری در مقابل آب را نام برد.

انواع ژل میکروسیلیس

 ژل میکروسیلیس توسط شرکت بین شیمی ماهان در انواع مختلف و با ویژگی‌های مختلفی تولید می‌شود. تنوع در تولید ژل میکروسیلیس توسط شرکت بتن شیمی ماهان باعث شده است که این شرکت بتواند سلایق مختلف و ویژگی‌های مختلفی را که مهندسان به آن‌ها نیاز دارند را فراهم نماید.
ژل‌های میکروسیلیس در شرکت بتن شیمی ماهان در 9 مدل مختلف تولید می‌شوند و شرکت بتن شیمی ماهان نیز با توجه به احترام به حقوق مشتری می‌تواند ژل‌های میکروسیلیس خود را با بسته‌بندی‌های مختلف به مشتریان عرضه کند. ژل میکروسیلیسی تولیدی توسط شرکت بتن شیمی ماهان پیش از تولید، حین فرآیند و پس از تولید توسط کارشناسان آزمایشگاه و نمونه برداری  تحت آزمایش های مختلف قرار می‌گیرد. بنابراین خریدار ژل میکروسیلیس بتن شیمی ماهان می‌تواند نسبت به یکسان بودن کیفیت مواد خریداری شده اطمینان داشته باشد.

خواص و تأثیر ژل میکروسیلیس در بتن

بی‌تردید می‌توان گفت که در حال حاضر و در صنعت بتن استفاده نکردن از ژل میکروسیلیس تقریبا غیر ممکن است اما خواص و تاثیر ژل میکروسیلیس در بتن کدام هستند که این ماده را در دسته‌ی محبوب‌ترین مواد افزودنی بتن قرار داده اند. در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

خواص ژل میکروسیلیس در بتن تازه

خواص و ویژگی‌هایی که ژل میکروسیلیس به بتن می‌دهد در برخی از موارد می‌تواند تابعی از سایر افزودنی‌های بتن باشد اما به صورت کلی می‌توان گفت که مهم‌ترین خواص ژل میکروسیلیس در بتن تازه عبارت است از:
  • کاهش ترک‌های حرارتی بتن که به عنوان یکی از معضلات در هنگام اجرای پروژه‌ها برای صنعتگران این حوزه بشمار می‌رود
  • با توجه به ویسکوزیته‌ای که استفاده از ژل میکروسیلیس در بتن ایجاد می‌شود، و کاهش نسبت استفاده‌ی آب به سیمان، جدا شدن آب از بتن بسیار کم می‌شود. در علم بتن و سیمان به این پدیده جداشدگی و خونریزی بتن می‌گویند. که با توجه به توضیحات گفته شده استفاده از ژل میکروسیلیس در بتن تازه مسبب کاهش جداشدگی و خونریزی در بتن می‌شود.
  • افزایش میزان کارایی بتن و بالا رفتن قدرت اجرایی در هنگام بتن ریزی یکی دیگر از ویزگی‌های بتن تازه با حضور ژل میکروسیلیس است که در کنار افزایش زمان اسلامپ بتن، توانسته مقبولیت فراوانی را برای استفاده از ژل میکروسیلیس به ارمغان بی‌آورد.

خواص ژل میکروسیلیس در بتن سخت شده

در مورد خواص ژل میکروسیلیس در بتن‌های سخت می‌شود موارد زیر را نام برد:
  • افزایش میزان مقاومت بتن در برابر ضربه و تنش‌های مختلف
  • افزایش میزان مقاومت و استحکام بتن در برابر شرایط خاص جوی
  • افزایش میزان مقاومت بتن در مقابل دمای بالا و حتی آتش
  • افزایش مقاومت بتن در برابر نفوذپذیری و نفوذناپذیر شدن بتن در برابر یون‌های مختلف
  • کاهش ریسک خوردگی فولاد استفاده شده در بتن
  • افزایش میزان مقاومت چسبندگی و فشاری بتن
  • افزایش قابل توجه مقاومت خمشی و کششی در بتن

ساختار ژل میکروسیلیس چیست؟

ماده اولیه کوارتز طی فرآیندی خاص در کوره‌های قوس الکتریکی القایی به سیلیس تبدیل می‌شود. این عملیات در صنایع تولید فلز سیلیس و آلیاژ فرو سیلیس مورد استفاده قرار می‌گیرد. کوره‌ها در جریان تولید کوارتز به سیلیس در دمای 200 درجه سانتی گراد بخارهای SIO2 را می‌سازند. اگر بخار در جریان هوای سرد قرار گیرد، در اثر عمل میعان، ذرات بسیار ریز کروی سیلیس غیر کریستالی اکسیده و متراکمی تولید می‌شود. در فرآیند فیلتر کردن این بخارها و هدایت آن‌ها به کیسه‌های فیلتر میکرو سیلیکا تولید می‌شود. این ماده تولیدی بسیار ریز است و باید آن را در گروه نانو ذرات محسوب کرد. این ماده تا 92 درصد از سیلیس تشکیل شده است این محصول از دو بخش مهم دوده سیلیسی و فوق روان کننده تشکیل شده است. در ادامه کاربرد هر یک را بیان می‌نماییم:

دوده مورد استفاده ژل میکروسیلیس چیست؟

دوده سیلیسی یک محصول جانبی در کارخانجات تولید آلیاژ فروسیلیس است. این محصول در کوره‌های الکتریکی طی فرآیندی خاص تولید می‌شود. این ماده دارای ساختاری ویژه است و می‌تواند استحکام و قدرتی بیش از سیمان به بتن ببخشد. در گذشته این ماده به‌صورت خام در ساختار بتن مورد استفاده قرار می‌گرفت. امروزه ترکیب این ماده با فوق روان کننده آن را به ماده‌ای پرکاربرد و جادویی تبدیل کرده است.

کاربرد فوق روان کننده‌ی ژل میکروسیلیس چیست؟

فوق روان کننده‌ها با ساختار ویژه و انواع متفاوت خود با هدف استفاده از آب کمتر و تولید مقاومت بیشتر در فرمول اولیه بتن مورد استفاده قرار می‌گیرند. حضور این ماده می‌تواند ویژگی‌های مهم روان کننده‌ها را به بتن ببخشد. به این شیوه بتن مقاومت سایشی، کششی، مکانیکی و ... بیشتری پیدا می‌کند.

انواع ژل میکروسیلیس

تولید ژل‌های میکروسیلیس در سال‌های اخیر دچار تغییرات فراوانی شده است و انواع مختلفی از ژل‌های میکروسیلیس ساخته شده است که در ادامه هر کدام از ان‌ها را بررسی خواهیم کرد: ژل میکروسیلیس بر پایه لیگنو، نفتالین یا کربوکسیلات همان طور که از نام این ژل پیداست در آن از موادی چون لیگنوسولفنات، نفتالین یا کربوکسیلات استفاده شده است.

ژل میکروسیلیس الیاف دار

در ساخت این نوع ژل‌ها از الیاف استفاده می‌شود. این الیاف به صورت همگن در تمامی بخش‌ها پراکنده هستند. قابل توجه است که‌عدم پراکندگی و ناهمگنی در این ژل‌ها می‌تواند مسبب کاهش بازدهی نیز شود.

ژل میکروسیلیس زودگیر

همان طور که از نام این ژل برمی آید در ساخت این ژل‌ها از مواد زودگیر استفاده شده است. استفاده از این نوع ژل‌ها با توجه به نوع کار و فرایند اجرایی می‌تواند بسیار مفید باشد.

ژل میکروسیلیس دیرگیر

در ساخت این نوع ژل از مواد دیرگیر کننده استفاده شده است تا مدت زمان کافی برای اجرای پروژه با توجه به ویژگی‌های پروژه وجود داشته باشد.
انواع ژل میکروسیلیس
انواع ژل میکروسیلیس

انواع ژل میکروسیلیس بتن شیمی ماهان

انواع ژل میکروسیلیس بتن شیمی ماهان دارای ویژگی‌های متنوع و گسترده‌ای هستند. این محصولات همه نیازهای متخصصین بتن را فراهم خواهند نمود. ژل‌های میکروسیلیس بتن شیمی ماهان دارای 9 مدل متفاوت هستند، که در ادامه این محصولات را معرفی می‌کنیم:
🔸نام ژل 🔸رنگ 🔸وزن مخصوص 🔸نیترات 🔸نقطه انجماد بر حسب درجه سانتی گراد 🔸نقطه اشتعال 🔸ساختار 🔸میزان مصرف نسبت به وزن سیمان 🔸وزن بسته‌بندی‌ها به کیلو گرم
🔸APC5RRC طوسی تا دودی 1/40 ندارد صفر درجه ندارد الیاف دار بر پایه پلی کربوکسیلات 2% تا 3% 12.5 و 25
🔸BSM Slurryدوغاب ژل میکروسیلیس خاکستری روشن 0.2+_1.35 گرم بر سانتی متر مکعب ندارد صفر ندارد ترکیب پودر میکروسیلیس و آب با درصد 40 به 60 6% تا 15% 25 و 250 یا بر اساس سفارش مشتری
🔸APC5RRCB طوسی تا دودی   ندارد صفر ندارد بر پایه پلی کربوکسیلات 4% تا 8% 12.5 و 25
🔸APC5RRD طوسی تا دودی 1/25 ندارد صفر ندارد الیاف دار بر پایه پلی کربوکسیلات 0.3% تا 0.8% 12.5 و 25
🔸ASP2AB خاکستری 1/4 5- درجه سانتی گراد ندارد ندارد پلی کربوکسیلات اصلاح شده 5% تا 8% 12.5 و 25
🔸ASP2AC خاکستری 1/4 5- ندارد ندارد پلی کربوکسیلات اصلاح شده 1% تا 3% 12.5 و 25 و 100
🔸ASP2RC خاکستری 1/4 5- ندارد ندارد پلی کربوکسیلات اصلاح شده 1% تا 3% 12.5 و 25
🔸ASP6RB خاکستری 1/35 صفر ندارد ندارد پلی کربوکسیلات اصلاح شده 4% تا 8% 12.5 و 25
🔸SP1RB خاکستری   صفر ندارد ندارد پلی کربوکسیلات آب اصلاح شده 5% 12.5 و 25 و 100 و سفارش مشتری
جهت اطلاع از ویژگی‌های هر یک از محصولات، می‌توانید مقاله اختصاصی هر یک را در صفحه محصولات ما مشاهده نمایید.

مشخصات ظاهری ژل میکروسیلیس

برای درک بهتر مفهوم و مشخصات ظاهری میکروسیلیس می‌توان جدول مشخصات ظاهری زیر را در نظر داشت:
🔸مشخصات ظاهری میکروسیلیس
🔸حالت در وضعیت سکون حالت ژله‌ای دارد
🔸رنگ خاکستری
🔸وزن مخصوص ۱.۳۵ g/Cm3
🔸میزان کلراید فاقد کلر (در صورت وجود با توجه به استاندارد در حداقل‌ترین میزان موجود)
🔸نیترات ندارد
🔸نقطه انجماد صفر درجه سانتی گراد
🔸نقطه اشتعال ندارد

مشخصات شیمیایی ژل میکروسیلیس

ذرات سیمان از لحاظ اندازه دو برابر ذرات میکروسیلیس هستند. این ماده را جز مواد پوزولانی می‌شمرند، زیرا ترکیباتی هم‌چون دوده آتشفشانی دارد. از ویژگی‌های خوب این ماده آن است که؛ سبب بهبود خواص بتن می‌شود. بتنی که حاوی میکروسیلیس است، بافتی بسیار متراکم و فشرده دارد و فضای بین ذرات سیمان در آن پر شده است. این امر در استحکام آن تاثیر زیادی دارد. در واقع این ماده می‌تواند بتنی چگال و با مقاومت فشاری بالا تولید نماید. نکته قابل توجه درباره استفاده از این ماده در بتن آن است که؛ به مقدار 5 تا 15 درصد میزان مصرف سیمان پرتلند را کاهش می‌دهد. هم‌چنین استفاده از این ماده میزان آب مصرفی بتن را افزایش خواهد داد. برای جلوگیری از مشکلات احتمالی که ممکن است استفاده از آب بیشتر برای بتن به‌وجود آورد، در ساختار آن از فوق روان کننده بتن استفاده می‌شود.
🔸نام محصول ژل میکروسیلیس، ژل مکمل بتن، ژل میکروسیلیس
🔸حالت فیزیکی دوغاب غلیظ
🔸کمتر از حد استاندارد (ندارد) یون کلر
🔸رنگ خاکستری
🔸وزن مخصوص ۱.۴۰ ± ۰.۰۵ گرم بر سانتی متر مکعب

مشخصات فنی ژل میکروسیلیس

🔸مشخصات فیزیکی 🔸ویژگی‌ها
🔸شکل ظاهری مایع ژلاتینی خاکستری رنگ
🔸پایه شیمیایی پوزولانی متشکل از ۹۸ درصد از ذرات فعال SiO2
🔸وزن مخصوص ۱.۳ کیلوگرم بر لیتر
🔸pH حدود ۸
🔸شرایط نگهداری در شرایط ایده آل محیطی و دور از تابش مستقیم نور آفتاب
🔸ویژگی زیست محیطی دوستدار محیط زیست

کاربرد ژل میکروسیلیس

ژل میکروسیلیس یک سوپر پوزولان است که در صورت کاربرد صحیح تاثیر بسیار قابل ملاحظه ای در افزایش مقاومت و دوام بتن دارد. ميکروسيليس يک محصول فرعي در جريان توليد سيليسيم و آلياژهاي سيليسيم، بخصوص آلياژ فروسيليس است و براي استفاده به عنوان يک ماده سيماني در بتن بسيار مناسب است. ميكروسيليس می تواند منجر به کاهش حرارت زايي بتن گردد. مقاومت زايي بالای ميکروسيليس (2 تا حدود 4 برابر سيمان)، امکان کاهش مقدار کل مواد سيمانی بتن جهت دستيابي به يک مقاومت مشخص را فراهم ساخته و بدين شکل استفاده از ميکروسيليس مي‌تواند منجر به کاهش حرارت زايي بتن گردد. در مورد کاربرد ژل میکروسیلیس می‌توان موراد بسیاری را مطرح کرد اما مهم‌ترین و کاربردی‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:
  • ژل میکروسیلیس می‌تواند عیار سیمان را بین ۵ تا ۱۰ درصد کاهش دهد.
  • میزان آب انداختگی و جداشدگی سنگدانه‌هایی که در فرایند ساخت بتن به آن اضافه می‌شوند را به شدت کاهش می‌دهد.
  • مقاومت مکانیکی بتن را کاهش می‌دهد.
  • بتن‌های حاوی ژل میکروسیلیس پمپاژ بسیار بهتری دارند این ویژگی می‌تواند منجر به کاهش آسیب دیدگی در تجهیزات پمپاژ و عملیاتی شود.
  • ژل میکروسیلیس آسیب‌پذیری بتن را در مقابل نوسانات دمایی بسیار کاهش می‌دهد.
  • مقاومت الکتریکی بتن حاوی ژل به نسبت بتن معمولی بسیار بیشتر است.
  • افزایش چشمگیر مقاومت سایشی بتن حاوی ژل
  • تبدیل به بتن معمولی به بتنی نفوذ ناپذیر در مقابل آب، یون کلر و حتی سولفات‌ها
  • کاهش چشمگیر ترک‌ها و حفره‌های بتن
  • قابلیت تطبیق‌پذیری بالا با سایر ادتیوهای بتن برای ساخت بتن‌هایی خاص در شرایط ویژه
  • کاهش ویسکوزیته بتن (افزایش سیالیت یا روانی بتن) بدون استفاده از روان کننده بتن
  • ایجاد بتن به صورت کاملا خمیری
  • در مناطق خشک برای جبران نسبی خسارت ناشی از تاخیر در انجام کیورینگ اولیه مناسب است.
  • ‌ژل میکروسیلیس در ساخت بتن الیافی شات‌کریت تر و نمای دکوراتیو سیلو‌های سیمان ‌کاربرد دارد.
  • ‌ژل میکروسیلیس بتن ریزی را در برابر باد وکوران یا اشعه خورشید محافظت می‌کند.

استفاده از ژل میکروسیلیس و ساخت بتن

استفاده و کاربرد ژل میکروسیلیس در بتن می‌تواند منجر به تولید انواع مختلف بتن شود که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به مواردی چون بتن‌هایی با مقاومت بسیار بالا، نفوذ ناپذیر، دوام و پایی اشاره کرد. هم چنین بتن‌های حاوی این ژل می‌توانند در مواردی چون ساخت آب بندها، تونل ها، نیروگاه‌ها ی آبی، ساخت و سازهای نظامی، تصفیه خانه ها، مخازن، کانال‌های آب و … اشاره کرد. همچنین علاوه بر موارد مذکور می‌توان این نکته را نیز اشاره کرد که بتن حاوی این ژل، مناسب برای بتن‌های کف سخت صنعتی، بتن‌هایی که نیاز به حداقل هدایت الکتریکی و… باشند، نیز کاربری دارد.

مزایای استفاده از ژل میکروسیلیس چیست؟

شاید در نظر بیآید که می‌توان از پودر میکروسیلیس نیز در پروژه‌ها به جای ژل آن استفاده کرد. همچنین کاملا درست است که پودر میکروسیلیس نیز ویژگی‌هایی همچون ژل آن دارد اما استفاده از ژل میکروسیلیس می‌تواند مزایای زیر را داشته باشد:
  • کاربری آسان‌تر نسبت به پودر
  • کاهش هزینه‌های حمل و نقل و جابجایی (همان طور که می‌دانید میکروسیلیس بسیار از نظر وزنی سبک است به این خاطر می‌تواند حجم بسیار زیادی را اشغال کند و در نتیجه هزینه‌ی حمل و نقل زیادی را برای پروژه داشته باشد.)
  • افزایش مقاومت فشاری با استفاده از ژل به نسبت پودر
  • کاهش نسبت آب به سیمان در هنگام استفاده از ژل
  • کاهش هزینه‌های مربوط به اتلاف ماده
  • کاهش آلودگی سطوح به نسبت استفاده از پودر
علاوه بر این موارد که در مورد مزایای استفاده ژل نسبت به پودر میکروسیلیس گفته شد، در مورد مزایای میکروسیلیس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • افزایش چشمگیر و قابل ملاحظه مقاومت‌های مکانیکی بتن
  • کاهش نفوذپذیری و حتی نفوذ ناپذیری بتن در مقابل یون‌های کلر و سولفات
  • مقاومت بالای بتن در مقابل آب، رطوبت، نوسانات دمایی و قابلیت استفاده در شرایط جوی مختلف
  • جلوگیری از خوردگی آرماتورها در بتن‌های مسلح

سایر مزایای استفاده از ژل میکروسیلیس:

افزایش مقاومت فشاری

در طی آزمایش‌های مختلف چه استفاده از پودر میکروسیلیس و چه ژل آن باعث افزایش مقاومت فشاری می‌شود که این می‌تواند به علت نحوه‌ی قرار گیری کریستال‌های سیلیس در بتن و پیوند‌هایی باشد که در بتن بین عناصر اتفاق می‌افتد. )

کاهش نفوذپذیری

به هنگام استفاده از ژل میکروسیلیس و پودر میکروسیلیس، تمامی حفرات و بخش‌های بتن یا ملات توسط میکروسیلیس احاطه می‌شود و در صورت همگن بودن ملات ساخته شده‌عدم وجود فضاهای خالی می‌تواند منجر به افزایش مقاومت شود.

افزایش دوام در برابر خوردگی

یکی از دلایل استفاده از میرکوسیلیس‌ها به صورت ژل و پودر در بتن، افزایش دوام آن هاست زیرا مقاومت الکتریکی آن‌ها با توجه به این که مقاومت در برابر خوردگی بتن افزایش می‌یابد، بالاتر می‌رود.

افزایش دوام و کاهش نفوذپذیری

بتن حاوی ژل میکروسیلیس در مقابل خوردگی و نفوذ مقاومت دارد به همین علت توانایی استفاده در شرایط مختلف با حفظ عمر را دارد. بدیهی است که با کاهش نفوذپذیری، بتن آلوده نمی‌شود می‌تواند مدت زمان بیشتری عمر کند.

معایب ژل میکروسیلیس

طبیعی است که هیچ ماده یا افزودنی نمی‌تواند تنها ویژگی‌های مثبت و مفید داشته باشد اما در ژل میکروسیلیس آن قدر ویژگی‌های مثبت بیشتر هستند که در نظر گرفتن چند نکته‌ی منفی آن چنان مقرون به صرفه نیست. از جمله نکات منفی استفاده از این ژل عبارت‌اند از:
  • هنگام استفاده از ژل میکروسیلیس در فصول سرد، پس از بتن ریزی فرآیند سخت شدن کمی با کندی مواجه خواهد شد. از این رو جدا کردن قالب‌ها در بیشتر موارد با تاخیر روبرو خواهد بود.
  • در صورت‌ عدم عمل آوری سریع بتن حاوی ژل و با در نظر گرفتن ریزدانه بودن میکروسیلیس، استفاده از میکروسیلیس در بتن موجب کاهش رطوبت موضعی می‌شود که در نتیجه می‌تواند ترک‌های انقباضی موضعی را ایجاد کند.
  • عدم استفاده از روان کننده به هنگام ساخت بتن با ژل در برخی از موارد می‌تواند منجر به کاهش کارایی بتن شود که این مورد با استفاده از روان کننده مرتفع می‌شود.

روش مصرف ژل میکروسیلیس

بهترین شیوه ی مصرف ژل میکروسیلیس آن است که پیش از مصرف آن را تحت آزمون های آزمایشگاه قرار داد. ما به شما توصیه می کنیم که با توجه به وجود استاندارد های بین المللی و استاندارد ملی ایران، پیش از استفاده و اجرا پروژه ابتدا خود زل میکروسیلیس را آزمایش کنید و از کیفیت آن مطلع شوید. پس از آن با استفاده از مواد آزمایشگاهی استاندارد شبیه سازی با مواد آزمایشگاهی را برای بتن انجام دهید. پس از اخذ جواب های مناسب و بالاتر از حداقل معیارهای استاندارد، با استفاده از مواد موجود در پروژه یک بار دیگر اقدام به انجام آزمون های آزمایشگاهی نمایید. پاسخ هایی آزمایش به کارفرما می تواند نشان دهد که آب محل اجرای پروژه، تفاوت سیمان و سایر ادیتوهای احتمالی و مورد نیاز پروژه در صورت وجود در بتن حاوی ژل به چه میزان می تواند منجر به افت یا افزایش کیفیت بتن شود. در این حالت به نظر می رسد در صورت اخذ جواب مناسب اقدام به اجرای پروژه کار درستی باشد. در هنگام عملیات و اجرای پروژه ژل میکروسیلیس به میزان 5 الی 8 درصد وزنی سیمان به  ملات یا دوغاب افزوده شود. فرایند افزودن ژل به دوغاب می بایست به صورت مداوم باشد و در یک دور معین صورت پذیرد. کارفرما می تواند پس از شروع فرآیند اختلاط و تنها 5 دقیقه از شروع فرایند اختلاط اقدام به برداشتن نمونه نماید و همگن شدن سیال را بررسی کند. تا زمانی که همگن شدن کامل در ذوغاب ایجاد نشده باشد استفاده از بتن حاوی ژل  نمی تواند کارفرما را به پاسخ نهایی مناسبی در مورد سختی و مقاومت بتن برساند. اما در مورد میزان مصرف 5 الی 8 درصد که گفته شد، می بایست متذکر شویم که این یک میزان ثابت نیست. ممکن است شرایط آب و هوایی، نوع مواد اولیه مورد استفاده چون آب و سیمان و سایر افزودنی ها به میزانی بر روی خواص بتن نهایی تاثیر گذار باشند پس در مواقعی می توان با درصد وزنی بالاتر یا پایین تر نیز به پاسخ مناسبی و شاید فوق العاده ای رسید اما نمی توان این موضوع را تعمیم داد. از این خاطر است که ما در بتن شیمی ماهان همیشه به آزمون های آزمایشگاهی پیش از انجام پروژه و پس از انجام پروژه تاکید می کنیم. کارفرمایان و متقاضیان ژل میکروسیلیس می توانند با برقراری تماس با متخصصین واحد فنی و فروش ما در بتن شیمی ماهان نیز اطلاعات بسیاری را در مورد آزمون های استاندارد و نحوه دستیابی به نتایج بهتر تماس حاصل فرمایند.

نکات ایمنی مصرف ژل میکروسیلیس

ژل میکروسیلیس ماده‌ای قابل اشتعال نیست اما برای رعایت نکات ایمنی پیش از استفاده کاربر می‌بایست از ماسک، دستکش و عینک استفاده نماید. در صورت برخورد با چشم و آلوده شدن چشم ها، فورا اقدام به شستشوی چشم‌ها کند و پس از رفع آلودگی به پزشک مراجعه شود. همچنین برای رعایت ایمنی بیشتر پس از انجام فرآیند اختلاط بهتر است شستشوی کامل بدن نیز توسط اپراتور صورت پذیرد.

زمان میکس ژل میکروسیلیس

بهترین زمان میکس برای ژل میکروسیلیس در تراک میکسر بین ۳ الی ۵ دقیقه است. اما بهتر است پیش از اتمام میکس نمونه برداری انجام شود و ملات از نظر همگنی و یکدستی بررسی شود.

مکانیزم عملکردی ژل میکروسیلیس

دوده سیلیسی که در فرمولاسیون تولید ژل میکروسیلیس مورد استفاده می‌شود یک ماده‌ی پوزولانی قدرتمند است. این ماده در مواقعی می‌تواند جایگزین سیمان نیز شود (به همین دلیل است که به هنگام استفاده از ژل میکروسیلیس میزان عیار سیمان بین ۱۵ الی ۲۰ درصد کاهش پیدا می‌کند). دوده‌ی سیلیسی پس از ترکیب با آب و هیدروکسید سدیم، واکنش نشان می‌دهد و در نهایت این واکنش منجر به تولید سیلیکات کلسیم سخت می‌شود (این مورد را نیز می‌توان در مورد افزایش مقاومت بتن و سخت شدن آن در نظر گرفت که در بخش‌های بعدی مقاله با آن بیشتر آشنا خواهیم شد.). یکی دیگر از موادی که در فرمولاسیون ژل میکروسیلیس وجود دارد، پلی کربوکسیلات اتر است، این ماده نقش فوق روان کننده بتن را در این ژل دارد با توجه به تاثیری که بر روی ذرات غشایی سیمان می‌گذارد موجب می‌شود تا مانعی برای تجمع ذرات سیمان که بین ذرات پلیمر تشکیل شده با بارهای هم نام دفعه ایجاد می‌کند و موجب روان شدگی در بتن می‌شود. هم چنین الیاف پلی پروپیلن در ساختار ژل میکروسیلیس نیز به نوبه خود می‌تواند موجب افزایش و بهبود خواص مکانیکی و سایشی بتن شود.
مکانیزم عملکرد ژل میکروسیلیس
مکانیزم عملکرد ژل میکروسیلیس

نگهداری و بسته بندی ژل میکروسیلیس

ژل میکروسیلیس می‌بایست به دور از اشعه مستقیم خورشید نگهداری شود. دمای مورد نظر برای نگهداری بهینه‌ی این زل ۵ تا ۳۵ درجه سانتی گراد است. در صورت باز شدن بسته‌بندی می‌بایست کاملا مصرف شود یا به صورت کامل و بدون این که هوایی رد و بدل شود، درب آن به خوبی بسته شود. باز بودن درب ژل میکروسیلیس می‌تواند از میزان آب موجود در آن بکاهد و در نتیجه منجر به کاهش کارایی آن شود. شرکت بتن شیمی ماهان قابلیت و توانایی دارد که علاوه بر بسته‌بندی‌های معمول بنا بر درخواست مجریان و کارفرما در بسته‌بندی‌های دلخواه ژل میکروسیلیس را به شرکت‌ها و سازمان‌ها و اشخاصی که در زمینه و صنعت ساخت و ساز فعالیت دارند ارائه کند. بسته‌بندی‌ها کاملا استاندارد است. بشکه و ظروف بسته‌بندی با رعایت استانداردها و با کمترین خطای خط تولید عملیاتی پر شده و تحویل می‌شود.

استانداردهای ژل میکروسیلیس

یکی از نکاتی که در طول زمان و پس از نخستین سال‌های استفاده از ژل میکروسیلیس مورد توجه قرار گرفت، ایجاد و نگارش استاندارد ژل میکروسیلیس بوده است. این افزودنی در ایران نیز دارای یک استاندارد ویژه و اختصاصی است. استاندارد ژل میکروسیلیس در ایران با نام استاندارد ملی شماره ۱۳۲۷۸ شناخته می‌شود. این استاندارد در سال ۱۳۸۹ تدوین شده پس از دریافت پیشنهادات، روش‌های نوین و بررسسی‌های علمی در ۳ بهمن ۱۳۹۹۵ تصویب شده است. هم اکنون با توجه به استفاده و کاربری فراوان این ماده در بتن و صنعت ساخت و ساز این استاندارد به عنوان استاندارد ملی ایران بای ژل میکروسیلیس شناخته می‌شود. استاندارد ملی ژل میکروسیلیس مطابق با استاندارد بین المللی آن یعنی ASTM C1240:2015 نوشته شده است. هدف از تدوین و تهیه چنین استانداردی، تعیین ویژگی‌های میکروسیلیس مورد استفاده در بتن و دیگر مخلوط‌هایی که در ساخت آن از ژل میکروسیلیس استفاده می‌شود، است. همچنین در صورت استفاده از دوده سیلیس می‌بایست آزمون‌های تدوین شده و مشخص این استاندارد برای ماده انجام پذیرد. تا چند سال پیش تنها استانداردهای مورد قبول در صنعت ساخت ساز با استفاده از ژل میکروسیلیس مربوط به آمریکا بودند. همچنان نیز این استانداردها از ارزش و جایگاهی ویژه برخوردارند. اما پس از سال ها تلاش و کوشش صنعتگران این حوزه و تولید کنندگان در حال حاضر استاندارد ملی ایران نیز در این زمینه وجود دارد. به صورت کلی مهمترین استانداردهای استفاده از ژل میکروسیلیس در بتن عبارت اند از:
  • ASTM C1240 – ۲۰ (Standard Specification for Silica Fume Used in Cementitious Mixtures)
  • ISIRI 2930- Table 3,4
  • ۲۳۴R-06: Guide for the Use of Silica Fume in Concrete (Reapproved 2012)
  • BS EN 13263-1:2005+A1:2009 Silica fume for concrete Definitions, requirements and conformity criteria
استاندارد ژل میکروسیلیس

بهترین ژل میکروسیلیس و مشخصات آن

تجربه‌ی تیم فنی ما و دانش روز بتن به ما نشان داده است که بهترین ژل میکروسیلیس حداقل حاوی ۵۰ درصد میکروسیلیس یا همان دوده‌ی سیلیس است. با این تفاسیر می‌توان ویژگی و مشخصات بهترین ژل میکروسیلیس را این گونه بیان کرد:
🔸مشخصات بهترین ژل میکروسیلیس
🔸حالت فیزیکی دوغاب غلیظ یا همان ژل خاکستری رنگ
🔸وزن مخصوص <1.35 گرم بر سانتی متر مکعب
🔸ترکیبات دوده سیلیسی، آب، روان کننده، مواد پلیمری و ...
🔸رنگ طیف خاکستری روشن تا خاکستری تیره
🔸نقطه انجماد -2 درجه سانتی گراد
🔸یون کلر ندارد و بسیار کمتر از استاندارد ملی ایران (ISIRI 2930)
🔸آلایندگی محیط زیست آلاینده محیط زیست نیست
🔸pH حدود 10 با اختلاف حداکثر 1
🔸خلوص دوده سیلیس استفاده شده بیشتر از 90 درصد

خرید ژل میکروسیلیس

همان طور که می‌دانید بازار رقابتی و درخواست بالای این ماده سبب شده است که تعدادی از افراد بدون رعایت استانداردهای موجود و حتی وجود آزمایشگاه در کارگاه تولیدی؛ و تنها با استفاده از یک فرمول ثابت اقدام به تولید ژل میکروسیلیس نمایند. اما به به شما مشتریان به هیچ عنوان چنین خریدی را توصیه نمی‌کنیم. برای خرید مطمئن ژل میکروسیلیس بهتر است پیش از خرید ابتدا مواردی چون شماره ثبت، شماره ثبت کارگاهی و وجود آزمایشگاه در کنار خط تولید شرکت تولید کننده را بررسی کنید. علاوه بر این در صورت امکان از امکانات و خط تولید ژل بازدید نمایید. هم چنین می‌تواند رزومه‌ی شرکت تولید کننده را بررسی کرده و پس از آن اقدام به خرید نمایید. شاید بتوان گفت رزومه و همکاری شرکت تولید کننده ژل با شرکت‌های بزرگ بتواند دلیل خوبی برای همکاری باشد. با این حال سازمان ملی استاندارد و وزارت صنعت و معدن و تجارت اقدام به ارائه مجوز برای واحد‌های تولید کننده این ژل می‌نماید. پس بهتر است پیش از خرید ژل این مجوز را نیز بررسی کنید. علاوه بر این موضوع همکاران ما در تیم فروش و فنی شرکت بتن شیمی ماهان در تمامی ساعات اداری و روزهای هفته می‌توانند به شما کمک کنند. کافی است با ما تماس بگیرید تا از مشاوره‌های رایگان ما برای خرید ژل میکروسیلیس بهره‌مند شوید. خرید ژل میکروسیلیس

راهنمای خرید ژل میکروسیلیس

ژل میکروسیلیس یکی از خیل عظیمی از افزودنی‌های بتن است که در حال حاضر در صنعت ساخت و ساز استفاده می‌شوند. این افزودنی همانطور که از نامش پیداست از میکروسیلیس ساخته شده است. اما این افزودنی چه کاربردهایی در صنعت ساخت و ساز دارد؟ نحوه‌ی مصرف ژل میکروسیلیس در بتن چگونه است؟ آیا می‌توان راهنمای خرید ژل میکروسیلیس را در هنگام خرید این ژل به کار بست؟ خواص ژل میکروسیلیس چیست و آیا مرکزی وجود دارد که بتوان از آن به صورت تخصصی مشاوره خرید ژل میکروسیلیس را دریافت کرد یا خیر؟ با ما همراه باشید تا به این سوالات پاسخ کاملی بدهیم.

مشاوره خرید ژل میکروسیلیس

یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در خرید ژل میکروسیلیس این است که افراد پیش از خرید اطمینان کامل نسبت به خرید خود داشته باشند. شرکت بتن شیمی ماهان با دارا بودن سایت تولید و آزمایشگاه پیشرفته می‌تواند کلیه آزمون‌های استاندارد را برای این ماده انجام دهد. در فرایند تولید ژل میکروسیلیس در شرکت بتن شیمی ماهان ابتدا مواد خریداری شده به صورت پودری مورد آزمایش تعیین خلوص و استانداردهای داخلی و بین المللی نظیر api قرار می‌گیرند. بررسی ماده پس از این مرحله و در حین تولید به صورت تصادفی نمونه‌های آزمایشگاهی از تولیدات برداشته شده و آزمایشات کاملی بر روی ماده و خواص آن انجام می‌شود. همچنین پس از تولید نیز یک بار دیگر آزمایشات کنترل کیفی بر روی ماده ی تولیدی صورت می‌پذیرد. همچنین در صورت درخواست خریداران میکروسیلیس پس از زمان نگهداری هم این شرکت آمادگی دارد تا مواد افزودنی نظیر ژل میکروسیلیس را تحت آزمایش برای صحت‌سنجی قرار دهد. از این رو و با توجه به این فرآیند کنترل کیفی دقیق در آزمایشگاه شرکت بتن شیمی ماهان، خریداران می‌توانند از خرید مواد افزودنی با خلوص و کیفیت مناسب بهره‌مند شوند. همچنین در صورت تماس با شرکت بتن شیمی ماهان، همکاران ما در تیم فنی و فروش می‌توانند مشاوره‌های رایگان در خصوص خرید ژل میکروسیلیس را به آن‌ها ارائه دهند. مشاوره خرید ژل میکروسیلیس

قیمت ژل میکروسیلیس

به صورت کلی می‌توان چند عامل را در قیمت نهایی برای میکروسیلیس مهم شمرد و بیان کرد. این نکات عبارت‌اند از:
  • شرکت تولید کننده
  • برند تولید شده
  • نحوه‌ی بسته‌بندی و ارسال
  • ضمانت کیفیت و بازگشت
  • کیفیت محصول تولید شده
  • کیفیت مواد اولیه مورد استفاده برای تولید ژل
علاوه بر این موارد ما می‌توانی به جد بگوییم که هیچ ارزانی بی‌حکمت نیست! بهتر است پیش از خرید چشم بسته و تنها به دلیل ارزان بودن قیمت ژل میکروسیلیس، موارد و جزئیات مختلفی را بررسی کنید. زیرا خرید اشتباه می‌تواند یک فرآیند اجرای پروژه را به خطر بی‌اندازد و خسارت مالی و جانی بسیاری را به بار آورد.

شرایط نگهداری از ژل میکروسیلیس

به مانند هر ماده و افزودنی دیگر انبار داری و نگهداری از ژل میکروسیلیس نیز دارای شرایط ویژه ایست. با توجه به این موارد می‌توان گفت که شرایط نگهداری از ژل میکروسیلیس به صورت اجمال می‌توان موارد زیر باشد:
  • توصیه ما به خریداران ژل میکروسیلیس این است که این ماده را حداکثر به مدت یکسال در ظرف اصلی و در دمای معمولی نگهداری کنند. در صورت گذر از تاریخ یکساله استفاده از آن لازم به بررسی‌های آزمایشگاهی و حتی ظاهری ماده است و به هیچ عنوان استفاده بدون انجام آزمون‌های استاندارد توصیه نمی‌شود.
  • اگر با توجه به شرایط جوی میزانی یخ زدگی در ماده وجود داشته باشد جای هیچگونه نگرانی نیست و بهتر است پیش از استفاده از آن به وسیله‌ی همزن ژل را همگن کرده تا یخ‌ها ذوب شوند. علاوه بر این پیش از گذر از تاریخ یکساله مشاهدات و مطالعات ما نشان می‌دهد در صورت بسته بودن درب ماده هیچ گونه تغییر در خواص ماده ایجاد نمی‌شود.
  • همچنین مناسب‌ترین دما برای نگهداری و انبارداری از ژل میکروسیلیس دمای +۱۰ تا +۳۰ درجه سانتی گراد است.
  • یکی دیگر از مواردی که می‌بایست در انبارداری و نگهداری ژل میکروسیلیس مورد توجه باشد، دوری از نور مستقیم خورشید است.
  • ژل میکروسیلیس همچنین قابلیت اشتعال ندارد و از این رو می‌تواند نگهداری از این ماده آسان‌تر باشد.

بسته‌بندی ژل میکروسیلیس

ژل میکروسیلیس همان گونه که تاکنون در بخش‌های مختلف این مقاله به آن اشاره کرده‌ایم پس از بسته‌بندی به حالت ژله‌ای در می‌آدید اما پس از تکان دادن (شیک شدن) به حالت اولیه خود باز خواهد گشت. رنگ این افزودنی خاکستری است و این فرآورده که به عنوان افزودنی در بتن استفاده می‌شود در بسته‌بندی‌های مختلف می‌تواند به مشتریان عرضه شود. شرکت بتن شیمی ماهان می‌توان در بسته‌بندی‌های مختلف اقدام به آماده‌سازی این ماده برای مشتریان در بسته‌بندی‌های ۲۰ کیلویی ۵۰ کیلویی ۱۰۰ کیلویی و بشکه‌های ۲۲۰ کیلوگرمی نماید. خریداران ژل میکروسیلیس می‌توانند به هنگام خرید ژل میکروسیلیس از بتن شیمی ماهان اقدام به سفارش نوع بسته‌بندی خود نمایند.

سفارش ژل میکروسیلیس

در صورت تمایل می‌توانید محصول را به‌صورت فله سفارش دهید. خرید این محصولات در بسته بندی‌های 20، 50، 100 و بشکه 220 کیلوگرمی عرضه می‌شود. سفارش ژل میکروسیلیس در بسته بندی دلخواه مشتری نیز امکان‌پذیر است.

نتیجه گیری

افزودنی‌های بتن باعث افزایش انعطاف در استفاده از بتن می‌شوند. علاوه بر این می‌توانند بتن را با ویژگی‌های مد نظر عملیاتی آماده کنند. این افزودنی‌ها در حال حاضر به صورت عمده تولید و یکی از ارکان تولید بتن موثر و کارآمد در شرکت‌های مختلف هستند. در حال حاضر تصور استفاده از بتن بدون افزودنی غیر ممکن است و استفاده‌ی از آن روز به روز بیشتر می‌شود. شرکت بتن شیمی ماهان تولید کننده افزودنی‌های بتن است. این شرکت با تجهیز آزمایشگاه صنعتی خود در کنار سایت تولیدی به صورت پی در پی علاوه بر سنجش مواد تولیدی، تست کیفی بر روی مواد اولیه و ساخته شده‌ی خود را بر اساس استانداردهای مختلف جهانی نظیر API و ASTM و همچنین استاندارد ملی ایران، انجام می‌دهد.

سوالات متداول

ژل میکروسیلیس چیست؟

این ژل حاوی دوده‌های سیلیس با آب و سایر افزودنی هاست با ظاهری ژل مانند. این محصول می‌تواند در شرایط مختلف آب و هوایی مورد استفاده قرار بگیرد. قابلیت استفاده در شرایط مختلف آب و هوایی این ماده را به عنوان یکی از محبوب‌ترین مواد موجود در بازار افزودنی‌های بتن کرده است.

کاربرد اصلی ژل میکروسیلیس چیست؟

از این ژل برای افزایش ویژگی‌های ساختاری، عملیاتی و کاربردی بتن استفاده می‌شود. این ژل می‌تواند بتن را مقاوم کند و از آن در مقابل آلودگی محافظت کند. این مشخصه باعث شده است که از بتن حاوی این ژل در سد سازی، ساخت تونل‌های آبی، ساختمان‌های نظامی، شرایطی که آب و هوای آن چنان مساعدی ندارند و… استفاده شود.

شرایط ایمنی استفاده از ژل چیست؟

این ژل کاملات بی‌خطر و غیر قابل اشتعال است. اما توصیه می‌شود الزامات ایمنی مانند دستکش، ماسک و عینک در حین استفاده توسط اپراتور و افراد نزدیک به او استفاده شود.

شرایط نگهداری ژل میکروسیلیس

این ژل را می‌بایست در دمای بین ۵ تا ۳۵ درجه سانتی گراد نگهداری کرد. همچنین بهتر است این ژل به دور از اشعه مستقیم آفتاب نگهداری شود.

ژل میکروسیلیس چگونه کیفیت بتن را بهبود می بخشد؟

ژل میکروسیلیس بتن بهبود مقاومت فشاری و کششی بتن، کاهش نفوذپذیری، افزایش مقاومت در برابر خوردگی، و بهبود ساختار داخلی بتن را ایجاد می‌کند.ژل میکروسیلیس به عنوان یک ماده پرکننده عمل می‌کند و فضاهای خالی میان دانه‌های بتن را پر می‌کند. این اقدام منجر به افزایش چگالی بتن و بهبود خصوصیات مکانیکی آن می شود.ژل میکروسیلیس با فراهم کردن سطح خاص برای تعامل با دانه‌های بتن، بهبود چسبندگی بین چسبنده و دانه‌ها را فراهم می‌کند. این افزایش تعامل سطحی منجر به افزایش مقاومت در برابر نیروهای خارجی می‌شود.

طریقه مصرف ژل میکروسیلیس در بتن چگونه است ؟

ممکن است نیاز باشد ژل میکروسیلیس قبل از اضافه شدن به مخلوط بتن، با آب یا محلولی خاص تلقیح شود. این مرحله به حفظ چگالی و همگنی ژل کمک می‌کند.در این مرحله، مطمئن شوید که ژل به طور یکنواخت در بتن توزیع شده است.

آیا ژل میکروسیلیس بتن بر رنگ بتن تأثیر می‌گذارد؟

مهمترین عامل در تعیین رنگ بتن، نوع و مقدار سیمان است. انواع مختلف سیمان و نسبت‌های مختلف آن باعث تغییر رنگ بتن می‌شوند. در برخی مواقع، افزودن ژل میکروسیلیس به بتن ممکن است در کنار دیگر مواد افزودنی باعث تغییرات کوچکی در رنگ بتن شود، اما این تأثیر معمولاً ناچیز است و در بسیاری از موارد تشخیص دادن آن به سختی امکان‌پذیر است.