چسب بتن چیست؟

چسب بتن چیست ؟

چسب بتن برای استخر

چسب بتن یک افزودنی بتن مهم صنعت بتن‌سازی است. این چسب کاربرد زیادی در رفع مشکلات ساختاری و فیزیکی یک سازه دارد. چسب بتن برای استخر، یکی از مهم‌ترین کاربردهای این افزودنی بتن است. در این مقاله قصد داریم این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم. استفاده از این نوع چسب یکی از روش‌های بسیار عالی برای آب بندی استخر و مخازن است. این نوع چسب دارای انواع گوناگونی است. هم‌چنین این چسب به شیوه‌های متفاوت در تولید بتن مورد استفاده قرار می‌گیرد، که در این مقاله به آن‌ها اشاره خواهیم کرد. انواع روش‌های مورد استفاده برای آب بندی مخازن و استخرها نیز در این نوشتار مورد بررسی دقیق قرار خواهد گرفت. با ما همراه باشید.

چسب بتن امولسیونی پلیمری است که باعث ایجاد اتصالاتی قوی بین دو سازه می‌شود. از این چسب برای متریالی مانند بتن، سرامیک، گچ و آهک استفاده می‌شود. خاصیت چسبندگی قوی این چسب است که باعث استفاده آن برای اتصالات قوی یا مقاومت‌های خمشی و دوام سازه اتصال یافته خواهد شد. این نوع چسب دارای انواع گوناگونی است، که در مقاله تخصصی چسب بتن شرکت بتن شیمی ماهان به آن اشاره شده است. گونه خاصی از این نوع چسب به دلیل اتصالات قوی و غیرقابل نفوذ خود به عنوان چسب بتن در استخر نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. مقاومت این نوع چسب در برابر رطوبت، سرما، گرما، آتش و ضربه بسیار زیاد است.

موارد استفاده از چسب بتن

چسب بتن کاربردهای متنوعی در صنعت ساخت سازه دارد. از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • چسباندن میلگرد
  • چسباندن آرماتور
  • کاشت بولت
  • جهت آب بندی سازه‌ها
  • چاله آسانسورها
  • انواع سقف‌ها
  • انواع جدول و موزاییک
  • جهت پر کردن اتصالات سرامیک و سنگ

چسب بتن برای استخر

نوع خاصی از چسب بتن را چسب بتن برای استخر یا چسب مخصوص آب بندی می‌نامیم. این چسب ظاهری شیری رنگ دارد و بعد از استفاده در سازه جهت ایجاد آب‌بندی برای جلوگیری از عبور رطوبت و آب، بی‌رنگ خواهد شد. این نوع چسب مقاومت بالایی در برابر رطوبت، سرما، گرما، حرارت و آتش دارد. گاهی از این چسب برای استحکام بخشی بیشتر ملات استفاده می‌شود. ملات مورد استفاده به این شیوه، دارای ماندگاری زیاد و طول عمری مانند سیمان خواهد بود.

ترکیبات چسب بتن

چسب بتن ماده‌ای ترکیبی از مواد طبیعی و مصنوعی است. چسب‌های مورد استفاده در ساختار بتن، کاربرد و ترکیبات شیمیایی آن بنابر نوع ساختار به دو گروه پلیمرهای اکریلیک یا لاتکس و رزین اپوکسی تقسیم می‌شود. پلیمرهای اکریلیک یا لاتکس خود دارای انواع زیر هستند:

  • امولسیون لاتکس
  • لاتکس اکریلیک
  • لاتکس استایرن بوتادین
  • پلی وینیل استات

انواع چسب بتن برای استخر

چسب‌های نوع اکریلیک یا لاتکس تحت عنوان چسب بتن برای استخر مورد استفاده قرار می‌گیرند. اگر این چسب‌ با ملات مخلوط ‌شود، استحکامی دو منظوره به اتصالات می‌بخشد. زیرا در ابتدا برای ارتقای خصوصیات آب بندی، چسبندگی بتن و در نهایت برای افزایش مقاومت بتن در همه لحاظ، به‌ویژه مقاومت خمشی آن، مورد استفاده قرار می‌گیرد. چسب لاتکس بتن از مواد لاستیکی محلول در آب ساخته شده است. در این محلول افزودنی‌هایی مانند ضد قارچ، ضد‌کف و افزودنی‌های آب‌گریز استفاده می‌شود. این نوع چسب به اندازه قابل توجهی از نفوذپذیری آب جلوگیری می‌کند. همچنین این محصول، مقاومت بتن را در برابر شرایط آب و هوایی متفاوت به‌خصوص تغییرات دمایی شدید، افزایش می‌دهد. این چسب معجزه‌گر علاوه بر افزایش مقاومت خمشی و سایشی بتن از ترک خوردگی آن به‌ویژه در برابر تماس مستقیم با آب می‌کاهد.

لزوم استفاده از چسب بتن

استخر جایی برای نگه‌داری حجم زیادی از مواد مایعی مانند آب است. ساختمان اولیه این سازه از بتن است، تا مقاومت بالایی داشته باشد. بتن به دلیل ساختار محکم و سخت خود ممکن است در برابر بسیاری از عوامل خارجی مانند فشار هیدرواستاتیکی در استخرها دچار ترک‌خوردگی شود. به‌علاوه بتن ماده‌ای متخلخل و نفوذپذیر محسوب می‌شود و می‌تواند آب را در خلل و فرج خود راه دهد. این امر در زمان تماس مستقیم این سازه با آب، ساختار بتن را سست می‌کند و از عمر آن می‌کاهد. برای جلوگیری از نفوذ و نشت آب در استخر لازم است، کف استخر آب بندی شود. استفاده از چسب بتن برای استخر به‌همراه ملات، می‌تواند تا حد زیادی در ایجاد سازه‌ای غیرقابل نفوذ موثر باشد.

استفاده از چسب بتن برای استخر به دو دلیل بسیار محبوب است:

  • راحتی اجرای کار
  • امکان ترکیب آن با ملات بتن

روش‌های استفاده از چسب بتن برای استخر

روش‌های مورد استفاده برای استفاده از چسب بتن برای استخر را در ادامه مقاله به تفصیل شرح خواهیم داد:

آب بندی استخر با روش اختلاط بتن

چسب بتن مایعی سفید است. در این روش، از این ماده به‌عنوان یک افزودنی بتن استفاده می‌شود. به این روش ساختار بتن بسیار مستحکم و غیرقابل نفوذ می‌شود. این نوع استفاده از چسب بتن برای استخر باعث می‌شود که، تخلخل و منافذ موجود در بتن به مقدار قابل توجهی کاهش یابد. افزایش تراکم بتن و کاهش نفوذ پذیری آن، از نتایج استفاده از چسب بتن برای استخر به این روش است. این ترکیب می‌تواند به اندازه 5% تا 25% وزن سیمان، مورد استفاده قرار گیرد. استفاده از این ماده در مخلوط سیمانی از میزان آب مصرفی آن می‌کاهد و ساختار بتن مقاوم‌تری می‌سازد. این روش در تهیه بتنی یکنواخت بسیار تاثیرگذار است و عملیات بتن ریزی را تسهیل می‌کند.

آب بندی رویه استخر با ملات پلاستر

استفاده از ملات پلاستر سیمان، پس از بلوک چینی یا بتن‌ریزی دیواره‌ها انجام می‌گیرد. به این شیوه که چسب بتن پلاستر را به جای آب با سیمان ترکیب کرده و به‌کار می‌برند. میزان مصرف چسب رابطه مستقیمی با کاهش نفوذپذیری آب دارد. هرچه چسب مصرفی بیشتر باشد، سازه در برابر نفوذ آب ایمنی بیشتری پیدا می‌کند. در این روش استفاده از تست‌های کارگاهی با توجه به شرایط محیطی، نوع پروژه و عوامل تاثیرگذار بر ساختار سازه کمک قابل توجهی در تشخیص میزان مصرف چسب بتن برای استخر می‌نماید. بعد از ساخت ملات با ساختار آزمایش شده، باید از آن روی سطح دیواره و کف استخر مالیده شود. در این روش سه لایه روی سطوح قرار می‌گیرد. در مرحله اول ملات مخلوط شده با پلاستر، در مرحله دوم استفاده از یک لایه توری مش فایبرگلاس و در مرحله سوم لایه دیگری از ملات ترکیبی آب بندی تولید شده، روی دیواره و کف سازه مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

آب بندی استخر با چسب بتن خام

در این روش با استفاده از رزین اپوکسی یا چسب با بنیان اکریلیک به‌صورت خام روی تمام نواحی کشیده شود. رزین اپوکسی پلی آمید دارای غلظت بالایی است و می‌تواند استحکام بسیار قوی و نفوذ ناپذیری در برابر نفوذ رطوبت و آب ایجاد نماید. این نوع چسب در مقابل مواد شیمیایی بسیار مقاوم است و برای استخرهایی که در آن ممکن است پسماند‌های صنعتی نگه‌داری شود، نیز بسیار مناسب است. در این شیوه چسب به‌صورت خام با لایه بسیار نازکی به‌صورت مستقیم، روی سطح بتنی کشیده می‌شود. این لایه نازک با استفاده از اسپری کردن یا قلمو انجام می‌شود. بعد از استفاده از چسب به‌صورت مستقیم، سطح سازه، یک تا دو روز باید به‌صورت آزاد گذاشته شود، تا چسب به استحکام مورد نظر دست یابد. طول دوره بعضی از انواع چسب‌ها برای کیورینگ و رسیدن به ثبات نهایی بیش از 7 روز است.

چسب بتن در ملات و دوغاب کاشی

این عملیات پس از پایان کار آب بندی استخرها و کاشی کاری‌ها انجام می‌شود. برای انجام این کار در ملات و دوغاب کاشی کاری از چسب بتن استفاده می‌شود و از آب کمتری برای دوغاب استفاده می‌شود. این مرحله نفوذپذیری استخر را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. در این مرحله از کار، ابتدا سطوح را تمیز نموده و سپس سطح را با ملات دوغاب و چسب می‌پوشانند. این روش کار باعث چسبیدن بهتر دوغاب به دیواره و کف استخر می‌شود و لایه جدیدی جهت آب بندی بر روی این قسمت‌ها ساخته می‌شود.

سفارش چسب بتن برای استخر

اگر هر 4 مرحله فوق با استفاده از چسب بتن برای آب بندی یک سازه انجام پذیرد، نفوذ ناپذیری سازه نسبت به آب بسیار موفقیت آمیز خواهد بود. چسب بتن برای استخر را می‌توانید از شرکت بتن شیمی ماهان تهیه نمایید. این محصول در شرکت ما توسط افراد متخصص و در آزمایشگاه‌های مجهز با بررسی‌های دقیق آماده می‌شود. کیفیت این محصول توسط شرکت بتن شیمی ماهان تایید شده است و همه نیازهای یک سازه مانند استخر را، برای کاهش نفوذ رطوبت، آب و هر نوع مایع شیمیایی دیگری تامین می‌نماید. سفارش چسب بتن برای استخر به‌صورت اینترنتی نیز امکان پذیر است. با ما تماس بگیرد.

 

قیمت چسب بتن برای استخر

قیمت این محصول با توجه به نوع و اندازه آن تعیین می‌شود. این چسب در بسته بندی‌های تیوپی و سطلی ارایه می‌شود. قیمت چسب بتن برای استخر از بسیاری از افزودنی‌هایی که در جهت استحکام بتن استفاده می‌شود، بسیار مناسب‌تر است. اگر این محصول را به‌صورت اینترنتی و یا در مقادیر زیاد خریداری نمایید، می‌توانید از تخفیفات ویژه ما استفاده نمایید. جهت دریافت قیمت و چگونگی سفارش چسب بتن یا سایر محصولات ما می‌توانید با ما تماس بگیرید.

کلام آخر

چسب بتن افزودنی کاربردی برای بتن در جهت استحکام بخشی بیشتر به آن است. از این چسب در جهت قدرت اتصالات استفاده می‌شود. در این مقاله انواع چسب بتن معرفی شدند. نوع خاصی از این چسب با نام چسب بتن استخر در این مقاله مورد بررسی قرار گرفت. این نوع چسب دارای انواع گوناگونی است. این چسب، با 4 روش، برای آب بندی سازه‌هایی مانند استخر و مخازن مایعات دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد، که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفت. برای سفارش این محصول از شرکت بتن شیمی ماهان با شماره‌های ما تماس بگیرید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.