چسب بتن اپوکسی چیست؟

چسب بتن اپوکسی چیست؟

چرا باید از چسب بتن اپوکسی استفاده کنیم؟

بتن ساختاری سخت و محکم دارد. این ساختار سخت و محکم نیز گاهی نیازمند بازسازی یا تقویت در نقاط خاصی خواهد شد. گاهی اوقات نیز لازم است سازه‌ای جدید، یا بخشی جداگانه به سازه بتن قدیمی متصل شود. برای این امر نیازمند ماده‌ای با قدرت خمشی، سایشی و مکانیکی، بیش از بتن اولیه هستیم. چسب بتن اپوکسی راه حلی مطمئن برای رسیدن به این هدف است. این نوع چسب با ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی ویژه خود برای استحکام بخشی به سازه‎های خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرد، که در این مقاله آن‌ها را مورد بررسی قرار خواهیم داد. ساختار این نوع چسب، شیوه استفاده از آن، نگه‌داری و انبارداری آن و نکاتی از این دست در این مقاله مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

بتن در نقاط آسیب دیده و نقاطی که نیازمند اتصالاتی جدید از جنس بتن یا متریالی جداگانه است، به ماده پیوند دهنده‌ای نیازمند است. فرآیند اتصال یا ترمیم، نیازمند ماده‌ای است که از بتن قوی‌تر باشد و نقاط ترمیمی یا اتصالی را تقویت نماید. برای این منظور چسب بتن اپوکسی دارای ویژگی‌های بسیار مناسبی است. این چسب دارای قدرت چسبندگی فوق‌العاده بالایی است. دوام و ماندگاری این محصول نیز حائز اهمیت است. به‎‌علاوه از این محصول در کاربردهایی بسیار متنوع استفاده می‌شود.

ساختار چسب بتن اپوکسی چگونه است؟

از ویژگی‌های مهم این نوع چسب آن است که دارای دو جز A و B بر پایه رزین اپوکسی است، که باید با یکدیگر ترکیب شوند تا اتصالاتی قوی ایجاد نمایند. این نوع چسب در زمان استفاده، نیازمند حلال نیست و خود به تنهایی می‌تواند موانع را از سر راهش بردارد. همین امر در ایجاد اتصالات قوی آن تاثیرگذار است. چسب بتن اپوکسی قدرتمندترین چسب بتن است. مقاومت بتن اتصالی با این نوع چسب، به‌گونه‎ای است که در قسمت اتصال بسیار بیشتر از بتن اولیه قدرت دارد. کیفیت در نقطه اتصال این نوع چسب هم‌تراز با بتن اولیه خواهد بود و در زمان بارگذاری شکست و جداشدگی رخ نخواهد داد و سازه‌ای ایمن را تحویل خواهد داد.

روش استفاده چسب بتن اپوکسی

پیش از استفاده از این محصول باید محل مورد نظر را از هرگونه آلودگی شامل چربی، گرد و غبار، ذرات سست و ناپایدار، روغن، زنگ زدگی و … پاک نمود. همان‌طور که ذکر شد چسب بتن اپوکسی از دو جز تشکیل شده است که باید پیش از استفاده آماده سازی شود. مخلوط دو جز باید طبق دستورالعمل داده شده در بروشور آماده سازی شود. جهت رسیدن به این امر لازم است ابتدا قسمت نوع A را در میکسر به مدت سه دقیقه هم زد. دقت داشته باشید که همزمان همه نقاط به‌ویژه لبه‎ها را نیز به‌طور کامل مخلوط نماید. سپس نوع B را به مخلوط اضافه نمایید و عملیات مخلوط‌سازی را تا 3 دقیقه ادامه دهید. حال مخلوط خاکستری رنگ حاصل راتوسط برس یا به‌وسیله غلطک بر روی سطوح مورد نظر بمالید. دقت داشته باشید که تا زمانی که ناحیه مورد نظر دارای ماده چسبنده قابل لمسی است می‌توان عملیات ترمیم یا چسباندن اجزا جداگانه را انجام داد. این چسب برای چسباندن ملات بتن تازه روی بتن قدیمی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی چسب بتن اپوکسی

این نوع چسب مایعی ویسکوز محسوب می‌شود و در نوع ‌A دارای رنگی سفید و در نوع B دارای رنگ سیاه است. از ترکیب 2 به 1 نوع A نسبت به نوع B، در نهایت رنگی خاکستری حاصل می‌شود. مقاومت فشاری این محصول 70 مقاومت خمشی 35 و مقاومت کششی آن 20 ، N/mm2 است. دمای محیط در زمان کاربری این محصول تاثیرگذار است، ما این تاثیر را به‌شکل زیر دسته بندی نموده‌ایم:

🔸دما بر حسب سانتی‌گراد 🔸زمان کاربری بر حسب دقیقه
15 45
25 30
40 20

مدت زمان خشک شدن تا زمان قابلیت ترمیم و تا زمان خشک شدن نهایی این محصول به‌صورت زیر است:

🔸زمان خشک شدن
🔸دما بر حسب سانتی گراد قابلیت لمس جهت ترمیم بر حسب ساعت حداکثر زمان خشک شدن نهایی بر حسب روز
15 9 13
25 6 7
40 4 4

 

خواص چسب بتن اپوکسی

این چسب دارای ویژگی‌های زیر است:

  • قابلیت اجرایی آسانی دارد.
  • قابلیت اجرا روی سطوح خشک و مرطوب را دارد.
  • دارای قدرت چسبندگی بسیار بالا روی سطوح بتنی، فلزی، آجری و موزاییکی است.
  • مقاومت مکانیکی اولیه و ثانویه بالایی دارد.
  • طول عمر بالایی دارد.
  • در مقابل مواد اسیدی و قلیایی مقاومت بالایی دارد.
  •  ریزش و انقباض ندارد.
  • قدرت چسبندگی بالایی به بتن و آرماتور دارد.
  • مانع از خوردگی و زنگ زدگی اجزایی مانند آرماتور و انکربولت‌ها می‌شود.

کاربردهای مهم چسب بتن اپوکسی

این نوع چسب در موارد زیر استفاده می‌‎شود:

  • در کاشت آرماتور، انکربولت، میله‌های فلزی، استیل، روی و …
  • جهت چسبندگی بین مقاطع فلزی با بتن و سنگ
  • رفع نشتی و نفوذ آب در محیط‌های خیس و نم‌دار
  • قابلیت استفاده در انواع ترک‌های بتن
  • ترمیم بتن در مناطق دارای خوردگی و آسیب‌های سطحی
  • جهت شمع کوبی، کاشت بولت، کاشت میلگرد عمودی در بتن خشک و مرطوب
  • جهت اتصال کفپوش‌های سیمانی به بتن سخت شده
  • جهت نصب الیاف کربن FRP و الیاف شیشه GFRP

انبارداری و نگهداری چسب بتن اپوکسی

مدت نگه‎‌داری از این محصول در بسته بندی اولیه یک سال در شرایط مطلوب است. این محصول را باید در دمای 10 تا 30 درجه سانتی‌گراد و به‌دور از رطوبت، یخ‌زدگی و نور مستقیم خورشید نگه‌داری نمود. چسب بتن اپوکسی، نباید در معرض شعله و حرارت قرار بگیرد، زیرا به‌شدت آتش‌گیر است. محیط اجرای کار نیز باید دارای تهویه مناسب باشد. در زمان انبارداری و اجرای کار نباید هیچ‌گونه جرقه، جوشکاری، کشیدن سیگار و روشن کردن شعله آتش در محیط انجام گیرد.

چسب بتن اپوکسی بتن شیمی ماهان

این چسب بر پایه اپوکسی بیسفنول در شرکت بتن شیمی ماهان زیر نظر متخصصین تولید افزودنی‌های بتن و در شرایط بسیار مناسب در آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های مجهز بررسی، آزمایش و تولید شده است. از مهم‌ترین استفاده‌های این نوع چسب می‌توان به کاربرد آن در کاشت میلگرد و ثابت‌سازی آن‌ها اشاره نمود. چسب بتن اپوکسی بتن شیمی ماهان دارای درصد حجمی 100% و وزن مخصوص 1/3 است میزان مصرف این محصول 10 تا 15 درصد سیمان مصرفی است. زمان ژل شدن این محصول بنابر شرایط محیطی و مقادیر استفاده از آن حداکثر 20 دقیقه است و در 4 روز به پخت کامل خواهد رسید. جز A این محصول در ظرف‎‌های 20 کیلویی و جز B آن در ظرف‌های 10 کیلوگرمی عرضه می‌شود.

 

سفارش چسب اپوکسی بتن شیمی ماهان

چسب بتن در در دو نوع اپوکسی و نوع نیاز به حلال آب عرضه می‌شود. می‌توانید مقالات تخصصی هر یک را در صفحه بتن شیمی ماهان ملاحظه نمایید و بعد از کسب آگاهی اولیه اقدام به سفارش این محصول نمایید. سفارش چسب بتن اینترنتی و سفارش در مقادیر بزرگ این محصول و سایر محصولات بتن شیمی ماهان شامل تخفیفات ویژه خواهد شد. جهت دریافت مشاوره و راهنمایی در زمینه چسب بتن اپوکسی یا سایر محصولات بتن شیمی ماهان، می‎‌توانید با متخصصان ما تماس بگیرد و از راهنمایی‌های مشاوره‌ای رایگان بهره‌مند شوید.

عوامل موثر بر قیمت چسب بتن اپوکسی

قیمت چسب بتن اپوکسی تحت تاثیر عواملی مانند مواد اولیه مرغوب، نوع و اندازه بسته بندی، برند شرکت و … است. در شرکت بتن شیمی ماهان این محصول با کیفیتی بسیار عالی و با دارا بودن همه استاندارهای لازم، در قیمت بسیار مناسبی عرضه می‌شود. جهت دریافت قیمت این محصول و سایر محصولات شرکت بتن شیمی ماهان با مشاوران ما تماس بگیرید.

کلام آخر

این مقاله به معرفی چسب اپوکسی بتن اختصاص داشت. این محصول در جهت اتصالات مهم بین دو سازه و یا تولید بتنی جدید بر روی بتن قدیمی بسیار کاربرد دارد. علاوه بر آن در این مقاله کاربردهای بسیار زیاد دیگری نیز از این محصول ارائه شد. این محصول ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی خاصی دارد، که بنابر آن بسته بندی و استفاده می‌شود. در این مقاله این ویژگی‌ها به‌همراه ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی این محصول ارائه شد و به دقت مورد بررسی قرار گرفت. خواص مهم این ماده و مزایای آن نیز در این مقاله بیان شدند. هم‌چنین در این مقاله معرفی چسب بتن اپوکسی بتن شیمی ماهان صورت پذیرفت، که چگونگی سفارش و خرید آن شرح داده شد. شرکت بتن شیمی ماهان شرکتی صاحب اعتبار و خوش‌نام در عرصه تولید بتن و افزودنی‌های آن است. محصولات ما در شرایطی بسیار عالی با مواد اولیه بسیار باکیفیت و زیر نظر متخصصان تولید بتن و افزودنی‌های آن تولید و بسته بندی می‌شود. جهت دریافت اطلاعات تکمیلی در زمینه محصولات بتن شیمی ماهان با شماره‌های ما تماس بگیرید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.