مواد درزبندی بتن چیست

درزبندی بتن

مواد درزبندی بتن

مواد درزبندی بتن چرا در بتن ریزی و فرآیند اجرایی بتن یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین بخش هاست؟ همان طور که می‌دانید پس از بتن ریزی ممکن از بخش‌های مختلفی از بتن با توجه به نوع استفاده و کاربری بتن، دچار فواصلی باشند در این حالت از درز بند بتن استفاده می‌شود. اما کارآیی مواد درزبندی بتن تنها در این عامل خلاصه نمی‌شود. به صورت اجمالی درزبندهای بتن در بین فواصل قطعات بتن مورد استفاده قرار می‌گیرند با توجه به این کارآیی و آگاهی از تنوع بتن ها، درزبندهای مختلفی برای بتن وجود دارند که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهیم شد. بنابراین همراه ما باشید.

 

درز یا شیار بتن چیست؟ 

فواصل بین قالب‌های بتن یا بین ساختار کلی یک بتن، درزهایی هستند که در بتن ایجاد می‌شود. فواصل میان بتن یا درز و شیارها ممکن است در فرآیند اجرایی به علت‌هایی چون شرایط جوی، عدم بتن ریزی درست، فشار بر روی بتن پیش از انجام فرآیند گیرش و بسیاری از دلائل دیگر ایجاد شود. درز یا شیار در صورت‌عدم درزبندی در بتن می‌تواند در کوتاه مدت و بلند مدت باعث صدمات جبران ناپذیری به سازه شود. به طور قطع شما نیز در سازه‌های مختلف به طور ویژه نماهای ساختمان‌های مختلف با این درزها روبرو شده‌اید. شناسایی، انتخاب مواد درزبندی مناسب و انجام فرآیند عملیاتی برای رفع این مشکل، نیاز به مهندسی دارد که در ادامه با آن آشنا خواهیم شد.

مواد درزبندی بتن چیست؟

به مجموعه اعمالی که برای رفع این شیار و درزها انجام می‌شود درزبندی بتن می‌گویند. در اصطلاح علمی به این حالت «شیار و درزبندی» (Routing and Sealing)، گفته می‌شود. به موادی که به صورت اختصاصی برای درزبندی بتن استفاده می‌شود، نیز مواد درزبندی گفته می‌شود. این مواد می‌بایست ویژگی‌های مناسب و مورد توجهی داشته باشند تا بتوانند این مشکل را در بتن یا سازه‌های بتنی رفع نمایند. اما برای درک بهتر از مواد درزبندی بتن، بهتر است ابتدا کمی بیشتر در مورد درزهای بتن انواع آن بدانیم.

انواع درز و شیار بتن کدام هستند؟  

درزها و شیارها در بتن با توجه به نوع سازه در آن ایجاد می‌شوند تا فضای کافی برای انبساط و انقباض بتن وجود داشته باشد. انقباض و انبساط بتن با توجه به تغییرات دما و اختلاف رطوبت در بتن در فصول مختلف ایجاد می‌شود. این تغییرات در صورت وجود نداشتن فاصله یا درز و شایر ممکن است منجر به ترک خوردگی و خرابی بتن شود. تخریب بتن می‌تواند راهی باشد تا آلودگی به راحتی وارد بتن شود و از عمر مفید آن بکاهد. با این حال جامع‌ترین دسته‌بندی انواع درزهای بتن عبارت است از:

 

  •  درزهای انقباضی عرضی 
  • درزهای طولی
  • درزهای اجرایی
  •  درزهای انبساطی
  •  درزهای جداسازی

انواع مواد درزبندی بتن کدام است؟

شاید برای شما جالب باشد که بدانید با توجه به تنوع بسیاری که در مواد در بند بتن وجود دارد اما این مواد در چند ویژگی با هم مشترک هستند. ویژگی‌هایی چون چسبندگی به سطح (به اصطلاح دیگر چسبی) و چسبندگی درون بافتی (هم چسبی یا چسبندگی به خود) در آن‌ها به صورت یکسان وجود دارد. چسبندگی درون بافتی یا هم چسبی به توانایی اجزاء داخلی ماده‌ی درزبند برای ایجاد بافتی مستحکم بین اجزای خود است و چسبندگی به سطح قابلیت چسبندگی و قدرت چسبندگی ماده برای ایجاد پیوندی مستحکم با مواد دیگر است. با این تعاریف انواع درزبند هایی که در سازه‌ها استفاده می‌شوند بنا بر کارآیی به دو دسته تقسیم‌بندی می‌شوند:

درزبندهای ساختمانی

درزهایی که در زمان ساخت ساختمان ایجاد می‌شوند درزهای ساختمانی می‌گویند و به موادی که برای ترمیم این درز و شیار استفاده می‌شوند، مواد درزبندی ساختمانی می‌گویند. یکی از معروف‌ترین و پرکاربردترین مواد دربندی‌های ساختمان نیتروسلولز است. ویژگی چسبندگی نیتروسلولز باعث شده است که این ماده به صورت گسترده به عنوان درزگیر بتن استفاده شود. البته نیترو سلولز به عنوان چسب بتن نیز استفاده و شناخته می‌شود. همچنان با پیشرفت علم در سه دهه‌ی اخیر درزبندهای رزینی دیگری نیز کشف و مورد استفاده قرار گرفت که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به رزورسینول، پلی وینیل استات، پلی اورتان و رزین‌های اپوکسی اشاره کرد. مواد درزبندی قدیمی‌تری هم وجود دارند که برای درزبندی بتن همچنان مورد استفاده قرار می‌گیرند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به چسب‌های حیوانی، چسب‌های کازوینی و چسب‌های قیری نام برد.

درزبندهای بتن

در بندهای بتن به موادی گفته می‌شود که برای چسباندن دو وجه بتن که به علت‌های مختلف در میان آن‌ها شیار یا فاصله ایجاد شده است، مورد استفاده قرار می‌گیرد. شاید کهن‌ترین درزبندی که مورد استفاده قرار می‌گرفته است ساروج باشد اما در بتن یکی از مواد قدیمی و سنتی قیر است. قیر به صورت عمده ساختمان‌ها و بتن‌ها برای درزبندی مورد استفاده قرار می‌گرفته است. اما با پیشرفت صنعت بتن نیاز به مواد درزبندی بتن به صورت عمده و جدید بود که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهیم شد.

مهم‌ترین مواد درزبند بتن چیست؟

تا اینجا با انواع درزبند، تعاریف استاندارد و انواع درزهای سازه‌های بتنی آشنا شدیم. با این حال درزبندهای مختلفی وجود دارند که هر کدام پایه‌های شیمیایی و معدنی گوناگونی دارند. این مواد با توجه به وجود تفاوت‌ها در شرایط مختلفی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند، عبارت‌اند از:

ماستیک

یکی از موادی که به عنوان درزگیر بتن مورد استفاده قرار می‌گیرد ماستیک است. ماستیک از ترکیب موادی چون کتان، بتونه روغن بزرک ایزوبوتیلن، بتونه شیشه بری، قیر و درزندهای پلی بوتن ساخته می‌شود و حتی می‌توانند به صورت مجزا نیز به عنوان درزبند مورد استفاده قرار گیرند. خمیر ماستیک از کتان و گرد سنگ آهن تشکیل می‌شود. این خمیر پس از زمان کوتاهی خشک شده و قابلیت کشسانی خود را از دست می‌دهد. در عین حال چسبندگی بسیار خوب آن باعث شده است که به عنوان درزگیر بتن از آن استفاده شود. از دیگر مثال‌هایی که می‌توان برای گروه ماستیک‌ها زد، قیر و پلی بوتن است. پلی بوتن و قیر هیچ کدام اکسید شدنی نیستند. آن‌ها پس از تبخیر حالا، حالت کشسانی خود را از دست می‌دهند. به این خاطر می‌توانند به عنوان مواد درزگیر بتن مورد استفاده قرار گیرند. البته در میان گروه ماستیک ها، پلی بوتن می‌تواند مدت زیاد‌تری حالت کشسانی خود را حفظ نماید.  

مواد درزگیر بتن تک جزئی

مهم‌ترین مواد درزگیر بتن تک جزئی عبارت است از پلی سولفاید، سیلیکون یا اورتان. مواد درزگیر تک جزئی می‌توانند در دمای اتاق واکنش شیمیایی داشته باشند. حفظ خاصیت الاستیکی یا کشسانی در طول زمان از مهم‌ترین ویژگی‌های این مواد است. از میان مواد درزگیر تک جزئی بتن، پلی سولفاید‌ها می‌توانند پایداری مناسب‌تری داشته باشند. این پایداری در مقابل حالا‌ها و سوخت‌ها بیشتر خود را نمایان می‌کند. هم چنین سیلیکون‌ها نیز در برابر حرارت پایداری مناسبی دارند. و ماده‌ی دیگری که به عنوان درزگیر تک جزئی بتن مورد استفاده قرار می‌گیرد، اورتان است که در برابر سایش و واکنش شیمیایی بسیار مقاومت قابل توجهی دارد.

مواد درزبندی دو جزئی بتن

مواد درزبندی بتن دو جزئی از حساس‌ترین انواع درزبند بتن هستند. این مواد دو بخش داشته و بر پایه سولفاید و اورتان هستند. دو بخش اصلی آن‌ها شامل بخش تند گیر یا اکسلریتور و ماده‌ی موثره است. پس از اختلاط این مواد می‌بایست به سرعت مورد استفاده قرار گیرند. انواع مختلفی از درزبند دو جزئی بتن توسط کارخانه‌های تولید درزگیر بتن ساخته می‌شود. از این رو برای استفاده از آن‌ها لازم است که به دستورالعمل کارخانه نیز توجه شود. این مواد در زمان استفاده می‌بایست پس از اختلاط در دمای -۴۰ درجه سانتی گراد قرار گیرند و پس از آن در دمای اتاق مورد استفاده قرار گیرند.

مواد محلول درزبندی بتن

همان طور که از نام این نوع دربند بتن پیداست، این مواد محلول هستند. از مهم‌ترین ویژگی‌های دربند محلول بتن این است که به هیچ وجه دچار تغییرات شیمیایی نمی‌شود. این مواد پس از قرار گرفتن به عنوان دربند و در طول زمان ویژگی انعطاف‌پذیر خود را حفظ می‌کنند. ایجاد استحکام مواد محلول درزبند بتن نیز با تبخیر حالا آن‌ها صورت می‌گیرد.

درزبند پیش ساخته بتن

درزبند پیش ساخته‌ی بتن از پلاستیک و انواع آن ساخته می‌شود. لاستیک طبیعی، پلی وینیل کلراید و انواع دیگر پلاستیک‌ها در این نوع درزبند مورد استفاده قرار می‌گیرند. این درزبندها به صورت خمیری هستند و پس از استفاده با تبخیر حالا سخت می‌شوند.

چگونه بالاترین کیفیت درزبندی بتن را داشته باشیم؟

با شناخت کافی از مواد درزگیر بتن نمی‌توان به درزگیری بتن موثر رسید، زیرا دانش علمی با آن چه در عمل رخ می‌دهد بسیار متفاوت است. یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در بتن ریزی انجام کار با بالاترین کیفیت است. کیفیت انجام پروژه‌ها نیز با توجه به شرایط مختلفی جوی، مناطق جغرافیایی و مهندسی بتن ممکن است متفاوت باشد. اما در فرآیند درزگیری بتن می‌توان با رعایت یک سری اصول استاندارد به بهترین کیفیت رسید. این مراحل عبارت‌اند از:

  • پیش از درزگیری تمامی عناصر خارجی نظیر خاک، روغن، آلودگی، رطوبت و سایر مواردی که مسبب آلودگی می‌شوند را از سطح بتن بزدایید.
  • تجربه نشان داده است که بهترین دما برای انجام فرآیند درزگیری بتن دمایی بین ۱۵ تا ۳۵ درجه سانتی گراد است. با این حال پیش از استفاده از مواد درزگیر بتن بهتر است دستورالعمل شرکت تولید کننده را نیز مطالعه کنید.
  • زمان بهینه برای استفاده و اعمال درزگیر بتن در شیار و درزهای ایجاد شده بر روی بتن ۲۰ الی ۳۰ دقیقه است.
  • بهتر است پس از انجام فرآیند درزگیری بتن، تا حداقل ۶ ساعت هیچ گونه فشاری به بتن نیاورید، تا فرآیند واکنش درونی در مواد درزگیر بتن و همچنین واکنش با بتن برای افزایش چسبندگی در بهترین شرایط انجام شود.

قیمت مواد درزبند بتن چقدر است؟

با توجه به توضیحاتی که تاکنون دادیم، می دانیم که مواد مختلفی به عنوان درزگیر بتن مورد استفاده قرار می‌گیرند. با توجه به این موضوع و قیمت متنوع این مواد و همچنین در نظر گرفتن نوسانات قیمتی در کشور ما ذکر قیمت نهایی مواد درزبندی بتن به صورت ثابت درست نیست. اما می‌توان موارد تاثیرگذار بر قیمت انواع مواد درزبند بتن را بدین صورت نام برد:

  • شرکت تولید کننده

شرکت‌های مختلفی در حوزه‌ی ساخت و تولید و عرضه ی درزبندهای بتن در بازار ایران  در حال فعالیت هستند. هر کدام از این شرکت‌ها با توجه به در نظر گرفتن پارامتر هایی چون به مهارت نیروی کار، تجربه، مواد اولیه، توان مالی و اقتصادی و از همه مهم‌تر تجهیزات مورد استفاده برای تولید قیمتی را برای مواد درزبندی بتن تولید شده اعلام می‌کنند.

  • برند تولید شده 

برند تولید کننده نقش مهمی را بر قیمت انواع مواد درزبند بتن خواهد داشت. زیرا خوش نامی برند می‌تواند کیفیت و کمیت را بدون هیچ گونه نگرانی برای تامین کننده و مصرف کننده این نوع بتن‌ها متضمن باشد. شرکت بتن شیمی ماهان یکی از برندهای خوشنام و بین المللی در تولید انواع درزبندهای بتن است.

  • نحوه‌ی بسته‌بندی و ارسال درزبند بتن

بسته‌بندی شاید در مرحله‌ی ابتدایی خرید در اولویت دوم باشد اما شرکت‌ها و افراد با تجربه می‌دانند که خرید مواد و تجهیزات یک بخش ویژه به نام بسته‌بندی و حمل و نقل دارد. شرکت بتن شیمی ماهان برای رفاه حال مشتریان تکریم آن‌ها بسته‌بندی مواد افزودنی تولیدی خود را بر حسب نیاز و مطابق با سلیقه‌ی مشتریان خود انجام می‌دهد. از این رو مصرف کنندگان می‌توانند اطمینان داشته باشند که با توجه به شرایط مختص و ویژه‌ی پروژه درزبندی بتن را تحویل گیری می‌نمایند.

  • ضمانت کیفیت و بازگشت

ضمانت کیفیت تضمین کننده‌ی هر آن چیزی است که تولید می‌شود و خریدار را به اطمینان به برند تولید کننده وا می‌دارد. ضمانت می‌تواند مدت‌دار باشد و حتی در برخی موارد ضمانت بازپس‌گیری کالا نیز باشد.

  • کیفیت مواد اولیه برای درزبندهای بتن

مواد اولیه در ساخت درزبندهای بتن اگر از کیفیت مناسب برخوردار باشند، محصول نهایی باکیفیت خواهد بود. شرکت بتن شیمی ماهان افتخار دارد که در طول فرآیندهای تولید مختلف خود همیشه یک منبع را برای خرید مواد اولیه خود در نظر بگیرد. علاوه بر این در آزمایشگاه کنترل کیفیت بتن شیمی ماهان، تمامی محصولات و مواد اولیه مورد بررسی قرار می‌گیرند. این بررسی‌ها در طول فرآیند تولید نیز به عنوان کنترل کیفی خطوط تولید نیز انجام می‌شود تا محصول نهایی با بالاترین کیفیت به دست مشتریان برسد.

نتیجه گیری

درزبندهای بتن.یکی از مواد حیاتی و مورد نیاز در پروژه‌های مختلف بتن ریزی است. مواد درزبند بتن به صورت کلی شامل ماستیک‌ها، درزبندهای تک جزئی و درزبندهای دو جزئی، درزبند محلول و درزبند پیش ساخته، هستند. به هنگام مصرف درزبند بتن می‎بایست علاوه بر رعایت نکات عمومی چون عدم آلودگی در سطح و دمای مناسب به دستورالعمل درزبند بتن نیز توجه ویژه‌ای کرد.

پیشنهاد ما

شرکت بتن شیمی ماهان، با بیش از یک دهه تجربه در تولید، توزیع و ساخت افزونه‌های مختلف بتن در ایران فعالیت می‌کند. این شرکت توانسته است با توجه به کیفیت بالای محصولات خود اکنون یکی از صادرکنندگان افزودنی بتن ایران باشد. بتن شیمی ماهان، جهت رفاه حال مشتریان خود و بهبود خدمت‌رسانی به آن ها، اقدام به ارائه مشاروه‌های رایگان به آن‌ها می‌کند. بنابراین اگر شما قصد خرید انواع درزبندهای بتن را دارید. در صنعت ساختمان و بتن فعالیت می‌کنید. یا پژوهشگر این صنعت در حوزه‌ی افزونه‌های بتن و سیمان هستید می‌توانید با تیم فنی و فروش شرکت بتن شیمی ماهان جهت کسب اطلاعات فنی و دریافت پیشنهادات به صورت رایگان مشاوره داشته باشید. همچنین کلیه تولیدات، افزون های سیمان و مواد درزبند تولیدشده توسط گروه بتن شیمی، بنا به درخواست متقاضیان در بسته‌بندی مطلوب و دلخواه آنان قابل ارائه است.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.