منابع تامین سنگدانه بتن

منابع تامین سنگدانه بتن

علت اکتشاف منابع تامین سنگدانه بتن

از عوامل مهم و موثر در کیفیت بتن تولید شده، نوع دانه‌بندی و جنس مصالح‌سنگی به‌کار ‌رفته در آن است. استفاده از بتن مرغوب و بادوام، منجر به ساخت سازه‌ای مقاوم و با استحکام بالا خواهد شد. همچنین، می‌توان به جرات به این نکته اشاره‌کرد که، سنگدانه‌های بتن نقش به‌سزایی، در کیفیت بتن ایفا می‌کنند. در این مسیر استفاده از مصالح مرغوب حاصل از منابع تامین سنگدانه بتن باکیفیت، مورد توجه کارشناسان این حوزه است. کارشناسان مجرب ما در شرکت بتن شیمی ماهان، سعی دارند تا با به‌کارگیری روش‌های اکتشاف، نمونه‌برداری، استخراج و فرآوری درست مواد ‌خام موجود در بستر معادن، سنگدانه‌ها، شن ‌و ماسه ، بتن و سایر محصولات را با بالاترین کیفیت در اختیار پیمانکاران و مهندسین حوزه عمران و راه‌سازی قرار دهد. در این مقاله با عناوین زیر روبرو خواهیم بود:

امروزه با توجه به گرانی سیمان نسبت به سایر اجزا بتن، کارشناسان این حوزه، در راستای تلاش برای، کاهش هزینه‌های ساخت ‌و ساز، روی سایر اجزای تشکیل‌دهنده بتن متمرکز شده‌اند. بنابراین، کیفیت مصالح مورد استفاده جهت تهیه بتن، از جمله شن، ماسه و سنگ ‌شکسته، تاثیر زیادی بر کیفیت خمیر بتن، بتن‌ سخت ‌شده و سازه ‌بتنی دارد. نوع دانه‌بندی سنگدانه‌ها، اندازه دانه‌ها، شکل و جنس مصالح سنگی، نسبت اندازه‌ها و همچنین محل اکتشاف و شناسایی معادن، همگی در روند تهیه مصالح تاثیرگذارند. از طرفی با افزایش تقاضا برای تولید بتن با کیفیت، احتمال اتمام منابع تامین سنگدانه بتن وجود دارد. بنابراین برای رسیدن به مصالح با وسعت بالا، نیاز به اکتشاف منابع تامین سنگدانه بتن جدید است. از سوی دیگر، محدودیت‌های موجود در منطقه‌بندی، روند اداری و پیچیده‌ی خرید زمین دارای حق برداشت معدنی، یافتن مسیرهای دارای جاده‌های حمل مناسب و تلاش برای کاهش هزینه‌ها از عوامل متنوع و پیچیده در این راه هستند.

انواع منابع تامین سنگدانه بتن

با بررسی دقیق در این حوزه، می‌توان منابع تامین سنگدانه‌ها را به دو دسته تقسیم‌کرد:

  •      منابع سنگدانه‌های با منشا طبیعی: از جمله دانه‌های طبیعی می‌توان به، ماسه (سنگدانه ریز)، شن (سنگدانه درشت) و شن شکسته اشاره کرد، که به‌صورت مستقیم از طبیعت به‌دست آمده‌اند، برای مثال می‌توان به شن ‌و ‌ماسه‌های بستر رودخانه‌‌ها یا سنگدانه‌های طبیعی حاصل از انفجار کوه و… اشاره کرد.
  • منابع سنگدانه‌های با منشا غیرطبیعی: سنگدانه‌هایی غیرطبیعی سنگدانه‌هایی هستند که انسان توانسته از محصولات جانبی تهیه کند و در تولید بتن مورد استفاده قرار دهد، مانند مصالح حاصل از کوره‌های گداختن آهن و… .

در ادامه نکاتی را درباره هر یک بیان می‌نماییم.

انواع منابع با منشا طبیعی

سنگدانه‌هایی که از فرآیند طبیعی به‌دست می‌آیند، انواع مختلفی دارند که از زمین، رودخانه، دریا، کوه و…استخراج می‌شوند. چند نمونه از این منابع را در زیر ذکر خواهیم کرد:

  •      رسوبات با منشا یخچالی
  •      رسوبات با منشا غیر یخچالی
  •      منابع سنگدانه جریان‌دایم یا رودخانه ای
  •      منابع سنگدانه بادبزن‌درسوبی
  •       منابع سنگدانه حاصل از ریزش‌کوه

رسوبات با منشا یخچالی

بر اثر تغییرات جوی در برخی مناطق پوشیده شده از یخ‌های با ضخامت بالا، مانند اکثر نواحی شمالی ‌ایالات متحده و تمام کانادا، زمین شاهد دوره‌های بزرگ یخبندان و آب‌شدگی شده است. این دوره‌های ذوب و یخبندان، باعث جابه‌جایی یخچال‌ها در سطح زمین و منجر به سایش چشمگیر سنگ‌ بستر توده‌های ‌یخی شد. حاصل این سایش‌ها، پشته‌های طولانی و مارپیچ (یخرفت) در کنار پشته‌های مخروطی (پشته‌های بخاری) هستند.

رسوبات با منشا غیر یخچالی

رسوبات آبرفتی شن و ماسه در بسیاری از نواحی‌ جنوبی شامل توده‌های ‌یخچالی تشکیل شده است. ‌این رسوبات از مسیر رودخانه‌های جاری یا قدیمی خشک ‌شده شکل‌ گرفته‌اند و به عنوان رسوبات‌ رودخانه‌ای شناخته می‌شوند. لازم به ‌ذکر است که جهت استخراج دانه‎های‌ درشت، به نواحی نزدیک به سرچشمه و نزدیک به کوه مراجعه می‌کنند و برای مخلوط‌های خاک ماسه‌دار به نواحی دور از سرچشمه رود، می‌روند.

منابع سنگدانه جریان دائم یا رودخانه ای

این سنگدانه‌ها حاصل از رسوبات سیلابی کف رودخانه‌ها هستند. لازم است حین استخراج، به حریم خط‌ داغ رودخانه‌ها که لبریز از رسوبات نمکی هستند، تجاوز نکنیم و فقط از کف استخراج را انجام‌دهیم.

منابع تامین سنگدانه بتن بادبزن رسوبی

در این خصوص می‌توان این‌گونه توضیح داد که؛ به توده‌های کم‌شیب و نیمه‌ مخروطی مصالح و سنگدانه‌ها که در دهانه مسیل‌ها انباشته می‌شوند، بادبزن رسوبی گویند. این توده‌ها بر اثر ورود سیلاب از کوه و انتقال توده‌های بزرگ و کوچک، از بالای کوه به سطح، ایجاد می‌شوند.

منابع تامین سنگدانه بتن حاصل ریزش کوه

اغلب بر اثر ریزش کوه، در اثر عوامل طبیعی و غیرطبیعی مانند یخبندان، زلزله، تخریب کوه توسط انسان‌ها و…توده‌های کوچک و بزرگی پای شیب‌ها جمع می‌شوند. مصالحی که از منابع تامین سنگدانه بتن پای‌کوه، تهیه می‌شوند، پس از حمل به کارخانه و انجام عملیات لازم روی توده‌های خام، به راحتی قابل استفاده‌اند.

منابع منابع تامین سنگدانه بتن سنگ شکسته

یکی از منابع تامین سنگدانه بتن، استفاده از منابع سنگ‌شکسته است. این منابع اغلب در مناطقی قابل مشاهده هستند که، سنگ‌ بستر به‌صورت بیرون‌زدگی‌های کوچک و پوشیده با لایه‌های نازکی از خاک است. در این‌ نواحی استفاده‌ از روش‌های معدن‌کاری، از هزینه‌های استخراج می‌کاهند. سنگ‌های شکسته، از سنگ‌بستر در معادن روباز یا حفاری استخراج می‌شوند. از سنگ‌های‌بستر مهم، در حوزه تهیه سنگدانه بتن، می‌توان سنگ‌های‌گرانیتی را، جهت تولید سنگدانه‌های‌ معدنی نام برد. همچنین می‌توان نام سنگ‌های‌آهکی را، که از جنس سنگ ‌‌رسوبی مرغوب هستند و برای تولید مصالح بتن مناسبند ذکر کرد.

انواع منبع با منشا غیر طبیعی

از جمله منابع تامین سنگدانه بتن، که حاصل دخالت عوامل غیرطبیعی است، می‌توان دو مورد زیر را نام برد:

ü  سنگدانه بتن حاصل از روباره آهن گدازی

ü  سنگدانه های بازیافتی بتنی

در ادامه نکاتی را درباره هر یک بیان می‌کنیم:

سنگدانه بتن حاصل از روباره آهن گدازی

یکی از انواع منابع تامین سنگدانه بتن، روباره‌ آهن‌ گدازی است که از محصولات‌ جانبی کوره ‌آهن‌گدازی، حین تولید آهن‌ خام است. در سال‌های اخیر با توجه به دقت بسیار کارشناسان حوزه تولید آهن، روی آهن ‌ورودی به کوره‌ها، به‌خاطر افزایش عیار سنگ‌آهن، روباره ‌آهن‌گدازی بسیار کاهش‌ یافته ‌است. درحالی‌که روند تولید آهن همواره صعودی بوده ‌است، تولید دوباره نسبت به آن ناچیز است، در واقع از هر تن آهن‌خام تولیدی، فقط ۱۵۰ کیلوگرم دوباره تولید می‌شود. در زمینه تعیین مسیر تولید دوباره آهن‌گدازی باید گفت که؛ بلافاصله پس از خروج آهن ‌مذاب از کوره‌ها، سرباره مذاب وارد چاله‌های خنک‌ کننده خواهد شد و لایه‌بندی به‌دلیل تفاوت دمای این دو شکل می‌گیرد. در واقع روباره‌مذاب روی روباره‌قدیمی سرد شده، ریخته می‌شود و بلافاصله ترک می‌خورد. سپس بر اثر گذشت زمان و ادامه روند کاهش دما، ترک‌های جدید و بزرگی در روباره ایجاد می‌شوند، آن‌گاه این روباره‌ها با بیل‌های ‌مکانیکی قابل جابه‌جایی هستند.

منابع تامین سنگدانه بتن بازیافتی

امروزه با کم‌شدن منابع تامین سنگدانه بتن و با توجه به روند رو به‌ رشد ساخت‌ و ‌سازهای بتنی، نیاز به یافتن منابع تامین سنگدانه بتن با کیفیت و استاندارد، با کمک کارشناسان خبره، بیش از پیش احساس‌ می‌شود. با توجه به تنوع منابع تامین سنگدانه بتن، با توجه به میزان بودجه موجود در پروژه و دسترسی سریع به منابع تامین سنگدانه بتن، می‌توان یکی از انواع منابع را، انتخاب کرد. اغلب استخراج از معادن طبیعی، به عنوان منابع تامین سنگدانه بتن، نخستین ایده است. اما با توجه به کاهش روزمره منابع، ایده بازیافت نخاله‏های ساختمانی و استفاده از آن‌ها، جهت تولید مصالح سنگدانه‏ای بازیافتی کمک شایانی نموده‌است. در ادامه نکاتی را درباره تامین منابع سنگدانه بتن بازیافتی مطرح می‌نماییم:

فواید و معایب سنگدانه های بازیافتی بتنی

درحال‌حاضر این ایده، به عنوان رویکردی نوین، برای حل معضلات زیست‏ محیطی مورد قبول واقع شده‌ است. از جمله فواید استفاده از منابع تامین سنگدانه بتن، از طریق بازیافت مصالح، می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • کاهش منابع سنگدانه‏ای طبیعی
  • تخریب معادن
  • تخریب زیست ‌بوم‏ها
  • کمبود مراکز دفن‌ نخاله

 

از جمله معایب این روش این است که منابع تامین سنگدانه بازیافتی بتنی، نسبت به سنگدانه‌های طبیعی، کیفیت و مقاومت مکانیکی کمی دارند. از طرفی به دلیل نیازهای موجود در حوزه ساخت ‌و ساز و به‌منظور تامین مصالح، استفاده از سنگدانه‌های بازیافتی در عملیات عمرانی از جمله راه‏سازی الزامی است.

مصالح مورد استفاده در بتن های راهسازی

چندین سال است، که استفاده از بتن در صنعت راهسازی، نقطه توجه سیاست‌گذاران کشور عزیزمان است. در این راستا، یکی از برنامه‌های کلان ساخت ‌و ساز کشور، طبق گفته‌ی وزارت راه و شهرسازی، استفاده ده درصدی از بتن، در حوزه راهسازی است. لازم به‌ذکر است که مصالح سنگی و سنگدانه‌ها، اسکلت و پیکره‌بتن و سازه‌های بتنی را تشکیل می‌دهند. از طرفی در بتن مورد استفاده در صنعت راه‌سازی نیز، برای انتخاب دانه بندی مناسب، تمامی عوامل مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. بنابراین، منابع تامین سنگدانه بتن مصالح سنگی مورد استفاده در بتن راهسازی، باید دارای زهکشی مناسبی باشند.

شرایط استفاده از شن بازیافتی در راهسازی

جمع‌آوری سنگدانه‎‌های طبیعی بتنی، از مناطق مختلف شهر تهران انجام شده است. این سنگدانه‌های طبیعی بتنی جایگزین شن‏های بازیافتی بتنی که از خرد کردن بتن‌های معمولی، بتن خودتراکم و بتن‌ مخلوط تولید شده است، می‌شوند. آزمایش‏های زیر بر روی نمونه ها اعمال شد:

  • آزمایش ‏جذب آب
  • آزمایش‏ چگالی
  • آزمایش‏ خرد شدگی و ضربه
  • آزمایش‏ با دستگاه لس‌آنجلس

 

لازم به ذکر است که، آزمایش سایش با دستگاه لس‌آنجلس جهت تعیین میزان مقاومت سنگدانه‌های بتن در مقابل سایش استفاده می‌شود. پیش از استفاده از منابع تامین سنگدانه بتن بازیافتی، طبق قوانین و آیین‌نامه های موجود راه‌سازی، امکان استفاده از این مصالح مورد بررسی قرار می‌گیرد. طبق بررسی‌های کارشناسان حوزه شن‌های بازیافتی بتنی، امکان استفاده در لایه‏های روسازی‌آسفالتی، مانند رویه، آستر و آسفالت ماستیک را ندارند. در عوض این سنگدانه‌های بازیافتی بتنی، در سایر لایه‏های راهسازی، مانند زیراساس، اساس، رویه‌بتنی و شانه‌راه، طبق معیارهای مکانیکی درج شده در آیین‏نامه‏های راه‏سازی، قابل استفاده هستند.

 

عوامل موثر بر قیمت سنگدانه بتن

 

با توجه به مسیر پردردسر جستجوی منابع تامین سنگدانه بتن و تهیه مصالح از منابع طبیعی و غیرطبیعی، نیاز است که این روند را، به شرکتی زبده با محققان و کارشناسان با تجربه بسپارید. سنگدانه‌های بتن تحت تاثیر نوع سنگدانه، شرایط فرآوری، دسته‌بندی و عوامل دیگری که در مسیر جستجوی منابع تامین سنگدانه بتن تاثیرگذار است تعیین می‌شود. در نظر داشته باشید که برای انواع بتن منابع تامین سنگدانه بتن متفاوت است. به همین دلیل هزینه فرآوری، آزمایشات و حمل و نقل ان‌ها با یکدیگر فرق دارد. در این راستا، شرکت بتن شیمی ماهان در تهیه مصالح مرغوب و با کیفیت، از مهندسین و کارشناسان مجرب حوزه معدن، استخراج، آتش‌باری و…کمک می‌گیرد. از پیمانکاران و همراهان علاقه‌مند به این حوزه، خواهشمند است جهت دریافت راهنمایی و مشاوره لازم و نیز برای گرفتن قیمت محصولات تولیدی شرکت بتن شیمی ماهان، از راه‌های ارتباطی موجود در سایت اقدام نمایید.

کلام آخر

در این مقاله که با همت شرکت بتن شیمی ماهان، درباره‌ی منابع تامین سنگدانه بتن تهیه شده است، علاوه بر توضیح درباره علت پی‌جویی و اکتشاف معادن، انواع مختلف منابع تامین سنگدانه بتن را بررسی نمودیم. هم‌چنین به تفصیل، منابع با منشا طبیعی و غیرطبیعی را شرح دادیم. شرکت بتن شیمی ماهان در این مقاله، تلاش کرده‌ است تا برای آشنایی علاقه‌مندان و پیمانکاران این حوزه، چند نمونه از معادن طبیعی و غیرطبیعی تهیه سنگدانه‌های بتن را شرح دهد. تلاش ما در این شرکت این است که، از معادن با سطح کیفی بالا، مصالح مرغوب جهت استفاده پیمانکاران و متخصصان حوزه بتن، تهیه کنیم. جهت دریافت اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما تماس حاصل نمایید. به این امید که این مقاله موجب رضایت‌مندی جستجوگران این عرصه گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.