رزین سنگ مصنوعی

رزین سنگ مصنوعی

 عملکرد رزین سنگ مصنوعی

یکی از پرکاربردترین محصولات در صنعت بتن رزین سنگ مصنوعی است. رزین سنگ مصنوعی که از ساخت سنگ مصنوعی با رزین، بر پایه پلی کربوکسیلیک اتر حاصل می‌‌شود، در این مقاله معرفی خواهد شد. این محصول دارای کاربردهای ویژه‌ای در ساخت بتن است و کیفیت بتن نهایی تولید شده را افزایش می‌دهد. در این مقاله نحوه‌ی عملکرد رزین سنگ مصنوعی و کاربردهای آن را نیز مورد بررسی قرار می‌دهیم. با دانستن شیوه عملکرد این ماده در تولید بتن با استحکام و جذب بالا، کمک قابل توجهی در کاهش مواد افزودنی و در نتیجه صرفه جویی عمده در زمان تولید بتن حاوی مواد افزودنی حاصل می‌شود.

این محصول نوظهور، در سال 1960 برای نخستین بار، در کشور ایتالیا ساخته شده است. رزین در واقع، نوعی روان‌کننده بتن محسوب می‌شود. کاربرد رزین سنگ مصنوعی یا رزین پلی کربوکسیلاتی، در ساخت قطعات پیش‌ساخته و مصنوعات سنگی و بتنی است. در واقع این محصول، نیاز روانی بتن، بدون نیاز به آب اضافی را، تامین می‌کند. بنابراین مصرف رزین، منجر به کاهش مقدار آب مصرفی در بتن و در نتیجه، باعث افزایش چشم‌گیر مقاومت بتن خواهد شد. از طرفی متراکم شدن این بتن، به راحتی از طریق وزن خود بتن، انجام می‌شود؛ لذا فضای خالی داخل بتن و امکان نفوذ رطوبت به آن را، کاهش خواهد داد.

علت استقبال از رزین سنگ مصنوعی

اضافه کردن رزین سنگ مصنوعی به ترکیب سیمان و پلیمر، کیفیت سیمان متبلور شده را ارتقا می‌دهد. به این صورت که، مصنوعات سنگی و بتنی حاصل از رزین، دارای استحکام و مقاومت عالی در برابر ضربه هستند. استفاده از سیمان سفید، در ساخت مخلوط بتنی، مقدار رزین سنگ مصنوعی مصرفی را، افزایش می‌دهد و به‌ کارگیری سنگدانه‌های گرد، کاهش مقدار مصرفی رزین را، در پی خواهد داشت. هم‌چنین لازم به ذکر است که، محصول حاصل از رزین سنگ مصنوعی، در نهایت بسیار سبک خواهد بود، به همین دلیل در صنعت ساختمان، بسیار مورد توجه قرار گرفته است. لذا از عوامل گرایش به این محصول می‌توان به داشتن وزن پایین، سهولت در اجرا، امکان حمل‌و‌نقل آسان، عدم ایجاد خسارت زمان حمل‌ و ‌نقل و نیز در حین و بعد از اجرای کار در ساختمان و… را می‌توان نام برد.

انواع رزین های مصنوعی صنعتی

این محصولات شامل انواع زیر هستند:
• رزین وینیل استات
• رزین وینیل اکریلات
• رزین کوپلیمر استایرن اکریلیک
• رزین پلی استر
• رزین فنولی
• رزین وینیل استر
• رزین اپوکسی
• رزین آلکیدی
• رزین اکریلیک
• رزین سیلیکونی
• رزین پلی یورتان
• رزین کلروکائوچو
• رزین اتیل سیلیکات
• رزین آمینو و نیتروسلولز
• رزین استال
• رزین آمین

روش مصرف رزین سنگ مصنوعی

رزین سنگ مصنوعی، ماده‌ای است که بعد از سیمان، به مخلوط بتنی اضافه می‌شود، زیرا روی سیمان اثر می‌گذارد. برای افزایش تاثیر رزین سنگ مصنوعی، آن‌را با آب رقیق کرده و سپس به بتن می‌افزایند. این ترکیب مایعی قهوه‌ای رنگ، فاقد یون کلر است. لذا می‌توان به راحتی از این مایع، در جوار فلزات استفاده کرد. دقت در مقدار استفاده از این افزودنی در بتن، حائز اهمیت است. زیرا استفاده بیش از حد این محصول، منجر به ایجاد حباب هوا و کاهش مقاومت نهایی بتن خواهد شد. اما اگر اندازه مصرف آن، نسبت به حد استاندارد کم باشد، تاثیری در بتن نخواهد داشت.

ساختار اصلی رزین سنگ مصنوعی

ساختار این افزودنی، مانند یک شانه سر است. روی شاخه اصلی موادی با بار منفی و روی شاخه‌های فرعی، زنجیره طویل وجود خواهند داشت. پس از واکنش رزین با سیمان، این بار منفی به سطح سیمان منتقل شده و همه ذرات سیمان، بار منفی خواهند گرفت. یکسان بودن بار شاخه اصلی و شاخه‌های فرعی یا همان دندانه‌های شانه، سبب فاصله ذرات از هم می‌شوند. ذرات سیمان در اثر خیس شدن، به هم می‌چسبند. هم‌چنین به دلیل دافعه الکترواستاتیکی این افزودنی، آب به سهولت، از میان ذرات سیمان عبور می‌کند و مخلوط با مقدار آب کم، هم‌چنان روان می‌ماند. آب‌دیده شدن ذرات سیمان، باعث شروع واکنش هیدراتاسیون می‌شود. افزایش واکنش ذرات سیمان و آب، باعث محبوس شدن آب در حفره‌های کلوخه شده و در نهایت، افزایش مقاومت بتن می‌شود. هم‌چنین این امر، سبب افزایش دوام قطعات سیمانی تولیدی، در برابر چرخه یخبندان و ذوب می‌شوند.

مزایای استفاده از رزین در بتن

استفاده از رزین سنگ مصنوعی در خمیر بتن، مزایای زیادی دارد که لازم است، برخی از این مزایا را در زیر نام ببریم:
· کاهش %۴۰ آب مصرفی بتن
· کاهش هوای داخلی بتن تازه، نفوذپذیری و تخلخل
· کاهش زمان قالب‌گیری و هزینه‌های مربوط به آن
· قدرت بالای پرکنندگی و نفوذ به همه نقاط برای قالب های با شکل خاص
· افزایش ۴۵% مقاومت بتن در برابر ضربه
· کاهش شدید افزودنی مصرفی
· عایق بندی در برابر رطوبت
· ایجاد براقیت و زیبایی در سنگ
· مقاومت در برابر تابش نور خورشید
· ایجاد پوشش در برابر سایش و خراش
· حذف هزینه‌های نگه‌داری و تعمیر، به دلیل عدم لب‌پر شدن و ترک‌خوردگی محصول

کاربرد رزین سنگ مصنوعی در ساختمان

پس از یادگیری بیشتر درباره رزین، لازم است درباره کاربرد رزین سنگ مصنوعی بیشتر بدانیم. تا بتوانیم برای استفاده از این محصول در ساختمان تصمیم درستی بگیریم. جالب است که بدانید تنها راه تولید و ساخت موزاییک پلیمری و سمنت پلاست با مقاومت بالا، استفاده از رزین سنگ مصنوعی است. در حال حاضر، دو نوع رزین پلی‌استر و رزین اپوکسی در صنعت سنگ مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ادامه به چند نمونه از کاربردهای رزین سنگ مصنوعی در صنعت ساختمان اشاره می‌کنیم:
ساخت سنگ‌های مصنوعی و آنتیک
ساخت بتن پیش‌ساخته مرغوب با مقاومت مکانیکی بالا
ساخت بتن‌های نمودار یا اکسپوز
ساخت سمنت پلاست
ساخت کف‌پوش‌های صنعتی با مقاومت بالا
ساخت موزاییک پلیمری و سنگ مصنوعی، با جذب آب کم و مقاومت فشاری زیاد
ساخت موزاییک پلیمری و سنگ مصنوعی، با ضخامت کم و مقاومت خمشی عالی

تفاوت های رزین پلی استر و رزین اپوکسی

رزین پلی‌استر نسبت به سایر رزین‌ها ارزان است، بنابراین مصرف این نوع رزین، در کارخانه‌ها مورد استقبال قرار گرفته است. رزین پلی‌استر، ویسکوزیته بالایی دارد، بنابراین عمق نفوذ آن کم است. هم‌چنین این محصول در ترکیب با هاردنر، بلافاصله واکنش می‌دهد. از سوی دیگر رزین اپوکسی، یکی از رزین‌های سنگ مصنوعی است که، در تولید و فرآوری سنگ‌های با کیفیت و گران قیمت استفاده می‌شود. رزین اپوکسی به دلیل مقاومت و کیفیت بالا، نسبت به رزین پلی‌استر، قیمت زیادی دارد. از دیگر خواص رزین اپوکسی می‌توان، براق و درخشنده بودن، چسبندگی شدید به سطح، داشتن خاصیت ضد آب، مقاومت بالا در برابر سایش عوامل مخرب شیمیایی و محیطی و دوام زیاد آن‌را نام برد.

کاربرد رزین های مصنوعی در صنعت

همانطور که در این مقاله عنوان کردیم، رزین‌ها انواع مختلف دارند که، هر یک از آن‌ها با توجه به داشتن خواص شیمیایی و فیزیکی منحصر به‌فرد، کاربردهای فراوان و با ارزشی دارند. این مواد با حجم تولید بالا، در صنایع مختلفی از جمله صنعت پلاستیک، الاستیک، کامپوزیت، چسب، رنگ و نساجی کاربرد دارند. هم‌چنین می‌توان افزود، عمده مصرف رزین‌ها در صنایع بسته‌بندی، کف‌پوش، کاغذ، چاپ، رنگ، چرم، کشاورزی و نفت است. کاربردهای رزین در موارد جزیی عبارت است از: قالب سازی، انواع عایق‌ها، الیاف، چرخ دنده، قالب‌گیری اشیا، تولید فایبرگلاس، تصفیه آب، تولید قطعات نسوز، مبلمان و صندلی مانند فوم صندلی و چوب مصنوعی. هم‌چنین در صنعت خودروسازی رزین‌های صنعتی، برای تولید قطعات ضدسایش، مانند ترمز، بلبرینگ، عایق‌های برودتی و حرارتی، کاربرد دارند.

عوامل موثر بر قیمت رزین سنگ مصنوعی

عوامل موثر بر قیمت رزین سنگ مصنوعی عبارت است از مواد اولیه، برند و شرکت تولید کننده و کیفیت محصولات. در این مقاله، محصولاتی جدید از شرکت بتن شیمی ماهان را، معرفی کردیم. محصولاتی که با تلاش همکاران ما در شرکت بتن شیمی ماهان، جهت مصرف متخصصین این حوزه ساخته و ارائه شده‌اند. ضمن این که، به دلیل اهمیت موضوع ، میزان مصرف استاندارد رزین سنگ مصنوعی، روی برچسب محصول درج شده است. لازم به ذکر است، شرکت بتن شیمی ماهان یکی از شرکت‌های برتر در تهیه رزین‌های مصنوعی صنعتی است، که با استفاده از مواد اولیه مرغوب، محصولاتی با کیفیت، در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌دهد. برای اطلاع از قیمت این محصولات و دریافت مشاوره، درباره مقدار استاندارد مصرف آن در بتن، می‌توانید با کارشناسان ما، از طریق راه‌های ارتباطی موجود در سایت، تماس حاصل نمایید.

کلام آخر

با توجه به نیاز مهندسین و کارشناسان صنعت ساختمان، به محصولی با میزان آب مصرفی بسیار کم و مقاومت بسیار زیاد، کارشناسان این حوزه، موفق به تهیه محصولی شده‌اند که خاصیت روان‌کنندگی بتن، بدون نیاز به آب زیاد را ایجاد می‌کند. در این مقاله که با همت کارشناسان حوزه بتن در شرکت بتن شیمی ماهان تهیه و گردآوری شده است، با معرفی انواع رزین‌های مصنوعی و نحوه عملکرد، کاربرد، شیوه مصرف و… آن‌ها، اطلاعات کاملی درباره این موضوع ارائه شد. این شرکت با ده‌ها سال تجربه در حوزه بتن، با کمک متخصصین زبده، موفق به تهیه رزین سنگ مصنوعی مرغوب و با کیفیت شده‌ است. هدف ما در شرکت بتن شیمی ماهان، جلب رضایت مشتریان همیشه همراه است. امید است با نظرات و پیشنهادات ویژه خود، در رابطه با محصولات ما، در جهت پیشرفت و ارتقا شرکت‌مان یاری رسانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.