دمای مجاز تولید بتن، اختلاط و بتن ریزی

حداقل و حداکثر دمای مجاز تولید بتن، اختلاط و بتن ریزی

حداقل و حداکثر دمای مجاز تولید بتن، اختلاط و بتن ریزی

حداقل و حداکثر دمای مجاز تولید بتن، اختلاط و بتن ریزی چقدر است؟ آیا محدودیت دمایی برای تولید بتن وجود دارد؟ اگر محدودیت دمایی باشد در شرایط جغرافیایی و دمایی مختلف چگونه فرآیند اختلاط انجام می‌شود؟ سوالاتی از این دست پس از آگاهی از محدودیت دمایی اختلاط و بتن ریزی به ذهن هر فردی که در صنعت ساختمان و بتن مشغول است می‌رسد. هوای گرم و سرد در موقعیت‌های جغرافیای مختلف وجود دارد. سازه‌های بتنی نیز در شرایط مختلف ساخته می‌شوند. اما بتن در این شرایط می‌بایست چه ویژگی‌هایی داشته باشد و آیا باید برای حفظ دمای بتن افزودنی بتن به آن افزود؟ اگر به دنبال پاسخ‌های این سوالات هستید تا انتهای این مقاله همراه ما باشید. در ادامه ما با هم موارد زیر را مرور خواهیم کرد:

  • چرا دمای بتن مهم است؟
  • بتن ریزی در هوای گرم
  • هوای گرم در بتن ریزی چیست؟
  • بتن ریزی در هوای سرد
  • هوای سرد در بتن ریزی چیست؟
  • استاندارد دمای بتن چیست؟
  • چگونه در هوای گرم بتن ریزی کنیم؟
  • چگونه در هوای سرد بتن ریزی کنیم؟

 

چرا دمای بتن مهم است؟

همان طور که می‌دانید دمای هوا در موقعیت‌های جغرافیایی مختلف و هم چنین به نسبت ارتفاع از سطح دریا متفاوت است. فصول مختلف نیز دماهای مختلفی دارند. اما در این میان بتن ریزی به صورت ثابت در تمامی فصول و در شرایط جغرافیایی مختلف صورت می‌پذیرد. هوای گرم و سرد و تفاوت دمایی می‌تواند به صورت مستقیم بر روی بتن و ویژگی‌های آن موثر باشد. تاثیر هوای سرد و گرم بر بتن به گونه ایست که می‌تواند منجر به کاهش بازدهی و خواص بتن شود.  دمای بالا می‌تواند منجر به افزایش ویسکوزیته‌ی بتن شود و از طرف دیگر منجر به تغییر نسبت آب به سیمان شود. در دمای پایین نیز یخ زدن بتن بسیار ممکن است. یخ زدن بتن می تواند به پمپاژ و فرآیند اجرایی بتن ریزی آسیب بسیاری بزند.

بتن ریزی در هوای گرم

واکنش سیمان و آب یک واکنش گرمازا است (هیدراسیون سیمان). پر واضح است که در محیط با دمای بالا، دمای بتن نیز تشدید می‌شود. افزایش دمای بتن منجر به کاهش ویژگی‌هایی نظر استحکام، مقاومت خمشی و کششی و سایر ویژگی‌های آن می‌شود. البته میزان حرارتی که سیمان بسته به تیپ خود تولید می‌کند نیز متفاوت است. همچنین می‌دانیم که افزایش دمای بتن می‌تواند منجر به تبخیر شدن آب موجود در بتن شود و تغییراتی در نسبت آب به سیمان ایجاد کند. این تغییرات در نسبت‌ها منجر به کاهش بازدهی در بتن خواهد شد. در هوای گرم و موقعیت‌های جغرافیایی این چنین، استفاده از موانعی که منجر به کاهش انتقال حرارت محیط به بتن می‌شوند بسیار مرسوم است. شاید یکی از ابتدایی‌ترین و ساده‌ترین این روش‌ها را که ایجاد پوشش نخی یا پشمی در اطراف میکسر است، را دیده باشید.

هوای گرم در بتن ریزی چیست؟

هوای گرم در بتن ریزی به دمای بالای ۳۰ درجه سانتی گراد گفته می‌شود. طبق استاندارد ملی بتن ایران، به شماره ۸۴۵۱، دمای محیط برای بتن ریزی نباید بالای ۳۸ درجه جهت بتن ریزی معمولی باشد. در بتن ریزی معمولی دمای هوای ۳۲ درجه سانتی گرادی به عنوان حدکثر دما در نظر گرفته شده است.

بتن ریزی در هوای سرد

علاوه بر موقعیت جغرافیای گرم، مکان‌هایی وجود دارد که ساخت و ساز در آن‌ها تحت هوای سرد است. هوای سرد، با توجه به هیدراسیون سیمان که پیش‌تر در مورد آن صحبت کردیم، می‌تواند دمای بتن را کاهش دهد. اما سیمان‌ها با توجه به نوع یا تیپ خود از یک دمایی به پایین (چیزی در حدود ۵ درجه سانتی گراد) دیگر واکنشی ندارند. نداشتن واکنش به معنای ‌عدم انجام فرآیند هیدراسیون سیمان است. در هوای سرد برای جلوگیری از چنین اتفاقاتی استفاده از افزودنی‌هایی بر پایه مواد پوزولانی جهت کنترل کاهش بیش از حد و معمول دمای بتن استفاده می‌شود. استفاده افزدونی ضد یخ نیز یکی دیگر از روش هاست. ضد یخ بتن با توجه به نوع ساختار بنا انتخاب و جهت جلوگیری از یخ زدگی بتن در طول انجام پروژه استفاده می‌شود.

هوای سرد در بتن ریزی چیست؟

طبق تعاریف موجود در مراجع و استاندارد اگر هوا برای سه روز متوالی دمایی زیر ۱۰ درجه‌ی سانتی گراد در بیش از نیمی از روز داشته باشد یا میانگین دمایی زیر ۵ درجه‌ی سانتی گراد باشد، هوای سرد برای بتن ریزی شناخته می‌شود. همچنین طبق استاندارد ملی بتن ایران به شماره ۸۴۵۱، اگر دمای هوا در زمان شروع ساخت و فرآیند عملیاتی بتن زیر ۵ درجه باشد، شرایط بتن ریزی در هواس سرد ایجاد می‌شود.

استاندارد دمای بتن چیست؟

استانداردهای مختلفی برای بتن و افزودنی‌ها وجود دارد. برای سیمان و سایر افزودنی‌های سیمان مهم‌ترین استاندارد API و ASTM هستند. در عین حال برای افزودنی‌های سیمان و سیمان، استاندارد ملی ایران نیز وجود دارد. استاندارد ملی ایران برای سیمان افزودنی‌های آن توسط سازمانی ملی استاندارد تدوین شده و در پروژه‌ها به کار می‌رود. بر طبق مقررات سازمان ملی استاندارد حداکثر دمای بتن ریزی در پروژه‌های مختلف در مکان‌های جغرافیای متفاوت ۳۵ درجه سانتی گراد است. البته طبق تبصره‌ها، این دما برای بتن ریزی با حجم بسیار بالا ۱۵ درجه سانتی گراد در استاندارد ملی ایران ذکر شده است.

 

🔸شرح 🔸دمای محیط

(برحسب درجه سانتی گراد)

🔸ابعاد قطعات (بر حسب میلی متر)
🔸کوچکتر از 300 🔸بین 300 تا 900 🔸ما بین 900 تا 1800 🔸بزرگتر از 1800
🔸حداقل دمای بتن هنگام اختلاط بیش از -1 16 13 10 7
بین -1 تا -18 18 16 13 10
کمتر از -18 21 18 16 13
🔸حداقل دمای بتن هنگام ریختن و مخلوط کردن هر میزانی 13 10 7 5
🔸حداکثر افت مجاز دما در 24 ساعت پس از بتن ریزی هر میزانی 28 22 17 11

 

چگونه در هوای گرم بتن ریزی کنیم؟

برای بتن ریزی در هوای گرم به صورت کلی می‌بایست شرایطی را فراهم آورد که دما کمترین میزان تاثیر بر بتن را چه در فرآیند ساخت و چه در فرآیند اجرایی داشته باشد. یکی از راهکارهای ساده ساخت بتن در سایه و بتن ریزی در ساعاتی است که نور خورشید در غروب یا طلوع قرار دارد. علاوه بر این روش‌ها استفاده از افزونه‌های مختلف نیز می‌تواند علاوه بر بهبود وضعیت بتن، به انجام بتن ریزی در هوای گرم کمک کند.

چگونه در هوای سرد بتن ریزی کنیم؟

یکی از روش‌های متداول و ساده و حتی کم هزینه برای بتن ریزی در هوای سرد، ایجاد شرایطی است که منجر به گرم کردن مواد اولیه می‌شود. برای این راهکار استفاده از آب گرمکن صنعتی مرسوم است. گرم شدن آب می‌بایست به صورتی باشد که حداکثر دما ۸۰ درجه سانتی گراد باشد. البته سیمان تیپ‌های مختلفی دارد که می‌توان از آن‌ها برای ساخت بتن در شرایط دمایی مختلف نیز استفاده نمود. طبیعی است که قیمت این سیمان‌ها کمی بالاتر از سیمان‌های معمولی است.

نتیجه گیری

بتن ریزی می‌بایست انجام شود چه در هوای سرد و چه در هوای گرم. اما پیش از بتن ریزی در هوای سرد یا گرم بهتر است اطلاعات کافی از استانداردها و نحوه‌ی انجام بتن ریزی داشته باشیم. استاندارد ASTM و استاندارد ملی ایران به شماره ۸۴۵۱ اطلاعات خوب و جامعی در این زمینه در خود دارند. استفاده از افزونه‌های سیمان و بتن در بتن ریزی در هوا سرد و گرم معمول است و برای بتن ریزی در هوای گرم نیز می‌توان از کیورینگ استفاده نمود. در بتن ریزی هوای سرد نیز استفاده از ضد یخ معمول است. اما بهتر است هر گونه استفاده از افزونه‌ها برای بتن ریزی در هوای گرم و سرد با بررسی‌های عملیاتی و مهندسی شده انجام شود.

پیشنهاد ما

شما اگر به دنبال خرید افزودنی‌هایی برای بتن ریزی در هوای سرد و گرم هستید می‌توانید با تیم فنی و فروش ما در بتن شیمی ماهان تماس بگیرید. کلیه‌ی مشاوره‌های ما برای دریافت و خرید ضد یخ، کیورینگ، ریتاردر و سایر افزودنی‌ها به صورت رایگان خواهد بود. تیم مهندسی بتن شیمی ماهان نیز می‌تواند با توجه به شرایط پروژه‌ی شما و آن چه به عنوان نیازمندی مطرح است بهترین پیشنهادات مهندسی را به شما عرضه نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.