بتن ریزی در هوای بارانی‎‎

بتن ریزی در هوای بارانی‎‎

بتن ریزی در هوای بارانی چگونه است؟

بتن ریزی در هوای بارانی چه شرایطی دارد؟ آیا روشی برای بتن ریزی در شرایط جوی نامناسب به مانند باران وجود دارد؟ مهندسان و فعالین ساخت و ساز در روزهای بارانی برای بتن ریزی چه می‌کنند؟ چگونه می‌توان در روزهای بارانی اقدام به بتن ریزی نمود؟ این سوالات تنها بخشی از خیل سوالاتی است که در مورد بتن ریزی در شرایط جوی بارانی می‌شود. در ادامه‌ی این مقاله ما ضمن بررسی شرایط، ویژگی‌ها و نحوه‌ی بتن ریزی در هوای بارانی، نکات مهم و فنی بسیاری را با هم مرور خواهیم کرد. در این مقاله فهرست زیر را بررسی می‌کنیم:

  •         چرا بتن ریزی در هوای بارانی مسئله است؟
  •         بتن ریزی در شرایط بارانی چگونه است؟
  •         اقدامات پیشگیرانه برای بتن ریزی در هوای بارانی چیست؟

 

چرا بتن ریزی در هوای بارانی مسئله است؟

واضح است که بارندگی همزمان است با ریزش میزان زیادی از قطرات آب از آسمان به زمین. بارندگی در فصول مختلف و در نقاط جغرافیای مختلف رخ می‌دهد. در مناطق شمالی کشور ما، بارندگی در بسیاری از فصول سال اتفاق می‌افتد. در این صورت چگونه باید بتن ریزی در هوای بارانی انجام شود در حالی که می‌دانیم در یک بتن آب نقش مهمی را دارد. نسبت آب به سیمان در ساخت بتن مهندسی شده است. علاوه بر این هر گونه تغییر در این نسبت می‌تواند منجر به تغییر در کیفیت بتن شود. تغییر در کیفیت بتن می‌تواند منجر به کاهش استحکام و عملکرد مناسب افزونه‌های سیمان شود. به همین خاطر شاید به توان به این نتیجه رسید که در شرایط بارانی بهتر است بتن ریزی انجام نشود. زیرا در ساختمان ایمنی بسیار اهمیت دارد. البته ما در ادامه به بررسی بیشتر این شرایط خواهیم پرداخت.

بتن ریزی در شرایط بارانی به چند صورت انجام می‌شود؟

بتن ریزی در شرایط بارانی از نظر مهندسان به سه دسته تقسیم‌بندی می‌کنند. بارش باران پیش از انجام فرایند اجرایی و بتن ریزی، بارش باران هنگام بتن ریزی و بارش باران پس از انجام عملیات بتن ریزی. هر کدام از این شرایط می‌تواند سیاست کارفرما را برای انجام و ادامه‌ی فرآیند تغییر دهد.

بارندگی پیش از بتن ریزی

بارندگی پیش از بتن ریزی می‌تواد سطح را دچار رطوبت بیش از حد نماید. علاوه بر آن، آب باقی مانده در سطح با بتن ساخته شده ترکیب می‌شود و منجر به تغییر د نسبت آب و سیمان می‌شود. همین تغییر در نسبت آب و سیمان، می‌تواند ویژگی‌های بتن نهایی را تغییر دهد. علاوه بر این بارندگی پیش از بتن ریزی می‌تواند در فرآیند ساخت بتن نیز اختلال ایجاد نماید. البته برای کاهش معایب بارندگی پیش از بتن ریزی می‌توان، سطوح مختلف که نیاز به بتن ریزی دارند را پوشاند تا کمترین میزان جمع شدگی آب در آن سطوح باشد.

بارش باران هنگام بتن ریزی

شاید یک جمله باشد که بتواند توصیف خوبی از بارش باران به هنگام بتن ریزی باشد «بتن ریزی نکنید». توصیه می‌شود که به هنگام بارندگی بتن ریزی نکنید. به این علت که 2 بازه‌ی زمانی حیاتی در بتن ریزی وجود دارد. زمان اولیه گیرش که همان زمانی بین ۳۰ الی ۴۰ دقیقه است و زمان رسیدن به گیرش یا بندش نهایی که بین ۳۰ تا ۶۰۰ دقیقه پس از بتن ریزی است. از این رو بارش باران در هر کدام از این بازه‌های زمانی می‌تواند منجر به تغییر ویژگی‌های بتن شود. بارش باران سیمان را از سطح بتن می‌شوید. کاهش میزان سیمان افزایش آب منجر به تغییر نسبت‌ها می‌شود. تغییر نسبت‌ها نیز ویژگی‌های بتن را به شدت تغییر می‌دهد. بیشترین تاثیر بارش باران در هنگام بتن ریزی به ۳۰ الی ۴۰ دقیقه پس از بتن ریزی بر می‌گردد. همچنین کمترین تاثیر پس از بندش اولیه رخ می‌دهد. البته شدت باران نیز می‌تواند در ایجاد معایب موثر باشد.

بارش باران پس از گیرش

شاید باور نکردنی باشد اما بارش باران پس از عمل گیرش نهایی در بتن مفید است. باران سبک پس از گیرش بتن می‌تواند به بتن جهت افزایش استحکام کمک نماید. البته بارش باران‌های سیل آسا یا بارش تگرگ به هیچ وجه نمی‌تواند تاثیر مثبتی داشته باشد. بلکه آثار مخرب فراوانی دارد.

اقدامات پیشگیرانه برای بتن ریزی در هوای بارانی چیست؟

تا به اینجا به بررسی بتن ریزی در هوای بارانی پرداختیم. از تاثیر بارش باران در مراحل مختلف بتن ریزی گفتیم و اکنون به اقداماتی که کارفرما می‌تواند برای کاهش میزان تاثیر بارندگی بر فرایند بتن ریزی داشته باشد را با هم مرور خواهیم کرد. از جمله اقدامات پیشگیرانه برای بتن ریزی در هوای بارانی جهت کاهش معایب، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

پوشاندن بتن

پس از بتن ریزی و در صورت بارش باران می‌تواند با استفاده از پوشاننده‌های پلاستیکی و هر نوع پوشاننده‌ای که ضد نفوذ آب است، از بتن محافظت کرد. در هنگام استفاده از پوشاننده سطح می‌بایست به این نکته توجه شود که سطح بتن با پوشاننده فاصله‌ی معقولی جهت ایجاد جریان هوا داشته باشد.

بتن ریزی در باران شدید ممنوع

با توجه به مهم بودن نسبت آب به سیمان، و تاثیر آن بر روی مواردی چون استحکام مقاومت کششی و خمشی بتن، به هنگام باران‌های شدید بهتر است به هیچ وجه بتن ریزی نشود. تاخیر در فرایند انجام کار بهتر از انجام بتن ریزی با اختلال و کاهش ویژگی‌های سازنده بتن است.

بارش باران هنگام بتن ریزی

اگر در پروژه‌ای به هنگام بتن ریزی بارندگی رخ داد بهتر از سطح بتن ریزی شده پوشانده شود و برای ادامه‌ی بتن ریزی نسبت آب به سیمان را کاهش داد.

آب و هوا

پیش از بتن ریزی بهتر است پیش بینی‌های لازم برای هر کدام از موارد اضطراری را انجام دهید. البته کارفرما بهتر است از پیش بینی‌های دقیق سازمان‌های هواشناسی برای بتن ریزی استفاده کند.

مواد اولیه اضطراری

در هر پروژه با توجه به اتفاقات پیش بینی نشده بهتر است به میزان کافی مواد اولیه نظیر، سیمان، شن، ماسه، افزونه‌های مورد استفاده و سایر موارد به میزانی در محل انجام پروژه وجود داشته باشند.

مرمت بتن

پس از بارندگی پروژه می‌بایست به صورت دقیق بررسی شود. از بین رفتن و تخریب بتن توسط باران باید گزارش شود. در این حالت در اسرع وقت باید بتن ریزی برای ترمیم پروژه انجام شده تا هیچ گونه نقصی در پروژه نباشد. ترمیم سطح بتن پس از بتن ریزی در هوای بارانی به سه روش انجام می‌شود. اضافه نمودن سخت کننده به سطح بتن، سنگ زنی سطح و نصب دال رویه.

سخت کننده بتن چیست؟

سخت کننده‌ها مواد معدنی هستند که به منظور افزایش استحکام به بتن‌های آسیب دیده مورد استفاده قرار میگیرند. سخت کننده‌ها ترکیبی از مواد سیلیکاتی، نظیر لیتیوم، سدیم، پتاسیم و سایر مواد شیمیایی هستند. سخت کننده‌های سیلیکاتی، با توجه به ارزان بودن و مقرون به صرفه بودن در ترمیم بتن بسیار مورد توجه هستند.

سنگ زنی بتن تخریب شده پس از بارندگی چیست؟

سنگ زنی بتن روشی بسیار مرسوم در یافتن سطوح ضیف بتن است. در سنگ زنی بتن، سطوح مختلف بتن تحت آزمون قرار می‌گیرند و سطوح ضعیف پس از شناسایی از آن جدا می‌شوند. پس از جدا شدن این سطوح بتن ترمیم می‌شود و علاوه بر این از گسترش تخریب به سایر نقاط بتن نیز جلوگیری می‌شود.

دال رویه در ترمیم بتن چیست؟

نام دیگر رویه بتنی دال رویه است. دال رویه یا روی بتنی، یک سطح بتنی با ضخامت کم است که بر روی سطح بتن پیشین قرار می‌گیرد. این رویه‌ها برای ترمیم بتن مورد استفاده قرار می‌گیرند. دال رویه عموما در قطعات مختلف ساخته با ضخامت ۱ الی ۲ سانتی متر بیشترین استفاده را در پروژه‌ها خواهند داشت.

تخلیه آب روی سطح

تمام تلاش تیم عملیاتی در هنگام بارش باران می‌بایست به گونه‌ای باشد که هیچ گونه آب اضافی به بتن وارد نشود. بدان معنی که در زودترین زمان ممکن آب جمع شده بر روی سطح بتن از آن برداشته و تخلیه شود.

نتیجه گیری

بتن ریزی در هوای بارانی امری خوشایند با نتایج خوبی نیست. از این رو بهتر است پیش از بتن ریزی به پیش بینی‌های آب و هوایی توجه شود. هرچند روش‌هایی وجود دارد که بتوان میزان تاثیر بارندگی را بر بتن به کمترین میزان رساند. در این مقاله به چندین روش نیز اشاره کردیم. اما به نظر می‌رسد، هزینه‌های جانبی انجام بتن ریزی در هوای بارانی بسیار بیشتر از انجام ندادن آن است.

پیشنهاد ما

شرکت بتن شیمی ماهان، با بیش از یک دهه تجربه در تولید، توزیع و ساخت افزونه‌های مختلف بتن در ایران فعالیت می‌کند. این شرکت توانسته است با توجه به کیفیت بالای محصولات خود اکنون یکی از صادرکنندگان افزودنی بتن ایران باشد. بتن شیمی ماهان، جهت رفاه حال مشتریان خود و بهبود خدمت‌رسانی به آن ها، اقدام به ارائه مشاروه‌های رایگان به آن‌ها می‌کند. بنابراین اگر شما قصد خرید انواع مختلف افزودنی بتن را دارید. در صنعت ساختمان و بتن فعالیت می‌کنید. یا پژوهشگر این صنعت در حوزه‌ی بتن ریزی در هوای بارانی هستید می‌توانید با تیم فنی و فروش شرکت بتن شیمی ماهان جهت کسب اطلاعات فنی و دریافت پیشنهادات به صورت رایگان مشاوره داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.