آب‌ بندی استخر

آب بندی استخر

راهنمای اجرایی و گام به گام صفر تا صد انواع روش‌ها

 

آب‌ بندی استخر یکی از مهم‌ترین نکات در هنگام ساخت و در نهایت بهره برداری از استخر هاست. استخرها مکان تفریحی هستند که به صورت عمومی و خصوصی در اختیار افراد هستند. در عین حال با توجه به تماس مستقیم آب استخرها با پوست و بدن افراد هنگام آبتنی و شنا، رعایت استانداردها برای آب‌بندی آن ضروری و لازم است. لزوم رعایت استاندارد در آب‌ بندی استخرها به این خاطر است که هرگونه آلودگی بیرونی ناشی از نفوذ باکتری‌ها و میکروب‌ها از فضای بیرونی و دیوارها به داخل آب موجب بیماری‌های پوستی و شیوع آن در بین افراد می‌شود. با توجه به این نکا با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید تا راهنمای اجرایی و گام به گام آب‌بندی استخر را با هم مرور کنیم.

 

 

آب ‌بندی استخر چیست؟

یکی از سوالاتی که بسیار در مورد آب‌بندی استخر مطرح می‌شود، چیستی و علت انجام آن است. در پاسخ باید گفت هر گونه فعالیتی که موجب آن شود که هیچ گونه نفوذ آب، مایع، آلودگی بین دیواره استخر با فضای بیرونی نباشد، جزو آب‌بندی استخر محسوب می‌شود. آب‌بندی استخر می‌تواند به میزان بسیار زیادی از انتقال رطوبت از داخل استخر به دیوار بیرونی و از دیواره بیرونی به داخل آب موجود در استخر جلوگیری کند. از مهم‌ترین مزایای آب ‌بندی استخر را می‌توان به پاکیزه بودن آب و عاری هرگونه باکتری بودن آن اشاره کرد. همان طور که می‌دانید افراد به هنگام استفاده از استخر پوست خود را به صورت مستقیم و بدون هیچ مانعی در مقابل آب قرار می‌دهند، بنابراین هر گونه آلودگی می‌تواند منجر به ایجاد و شیوع بیماری بین افراد استفاده کننده از فضای استخر باشد.

چرا استخرها را آب‌بندی می‌کنند؟

همان طور که می‌دانیم در ساخت دیواره‌های استخر از بتن و سیمان استفاده می‌شود. هر مقدار سیمان و بتن استفاده شده مهندسی شده باشد، اما باز هم امکان نفوذ باکتری و آب از دیواره به داخل و برعکس وجود دارد. بنابراین برای جلوگیری از چنین اتفاقی از فرآیندی استفاده می‌کنند که به آن آب‌بندی استخر می‌گویند. آب‌بندی استخر علاوه بر جلوگیری از نفوذ آلودگی و باکتری باعث افزایش عمر استخر، افزایش عمر مفید و زمان پاکیزه ماندن آب داخل استخر، طول عمر دیواره‌های استخر هم می‌شود.

فشار مثبت و فشار منفی در استخر به چه معناست؟

اگر کمی در مورد نحوه‌ی ساخت استخرها به جستجو پرداخته باشید با اصطلاح فشار مثبت و فشار منفی آشنا شده اید. اما این فشار مثبت و منفی به چه معناست؟

فشار مثبت در استخر چیست؟

فشاری مثبت فشاری است که از داخل استخر به دیوارهای آن وارد می‌شود. این فشار زمانی ایجاد می‌شود که سیال داخل استخر (آب داخل استخر) بخواهد از سمت داخلی به دیواره‌ی بیرونی نفوذ کند. به افزونه‌هایی که برای کاهش و جلوگیری از نفوذ سیال (آب داخل استخر) به بیرون جهت آب‌بندی دیواره‌ی داخلی استخر استفاده می‌شود، افزونه‌های فشار مثبت می‌گویند.

فشار منفی استخر چیست؟

فشار منفی، فشاری است که از سمت دیواره‌ی خارجی به سیال داخل استخر وارد می‌شود تا سیال یا سایر مواد به آن نفوذ کنند. به مجموعه افزونه‌هایی که برای کاهش این فشار یا خنثی نمودن نفوذ از بیرون به داخل استخر استفاده می‌شود، افزونه‌ی فشار منفی می‌گویند.

مهم‌ترین نکات پیش از آب ‌بندی استخر چیست؟

آنچه تاکنون گفته شد اطلاعات بسیار ناچیز و پایه‌ای در مورد آگاهی از اهمیت آب‌ب ندی استخر بود. اما برای آب‌بندی استخر خانگی، عمومی و جکوزی می‌بایست به موارد مهم زیادی توجه کرد که عبارت هستند از:

  • موقعیت استخر (این موقعیت استخر علاوه بر این که مواردی چون سرباز یا سرپوشیده بودن، داخل یا بیرون ساختمان بودن را شامل می‌شود، موقعیت جغرافیایی را نیز در نظر می‌گیرد. برای مثال ساخت استخر در شمال کشور با ساخت استخر در مناطق جنوبی ایران بسیار متفاوت است).
  • ماهیت ساختمان استخر (مقصود از ماهیت ساختمان استخر، نوع موادی است که در ساخت دیواره‌های استخر و کف آن مورد استفاده قرار گرفته است)
  • عمق استخر (عمق استخر می‌تواند ناشی از طول عرض و ارتفاع آن شود. این مهم اهمیت دارد چون می‌تواند میزان فشار را بر بخش‌های مختلف متفاوت کند و مطابق با آن اقدام برای انتخاب تجهیزات برای عایق کاری یا آب‌بندی استخر نمود)

مهم‌ترین مواد آب ‌بندی استخر کدام هستند؟

با توجه به نکات مهمی که در بخش قبلی بررسی کردیم، می‌تون گفت مواد اولیه‌ی بسیار زیادی وجود دارد که از ان‌ها برای آب‌بندی استفاده می‌شود. در ادامه با یک فهرست کامل از این مواد اولیه آشنا خواهیم شد.

مواد الاستومری

یکی از موادی که برای آب‌بندی استخرها از آن استفاده می‌شود الاستومرهای دو جزئی هستند. چسب‌های دو جزئی به حالت نیمی پلیمر و نیمی پودر اکنون در بازار خرید و فروش مواد آب بندکننده‌ی استخر وجود دارند. نیمی مواد الاستومری دو جزنی پلیمر و نیمی دیگر پودرهایی چون سیلیس، پلیمرهای ضد آب و سایر مواد هستند. این مواد به صورت یک سیال و دوغابی ساخته می‌شوند و بر روی سطوح نیازمند به آب‌بندی با استفاده از قلمو و سایر روش‌ها پاشانده می‌شوند. استفاده از این نوع پلیمرها می‌نواند برای بخش‌های فشار منفی استخرها بسیار نتایج قابل قبولی را به بار آورد. البته پیشنهاد ما بنا بر تجربه این است که پیش از استفاده از الاستومرهای دو جزئی برای آب بندی استخر، سطوح مورد نظر را به صورت کامل از هرگونه آلودگی پاک کنید.

آب‌بندی با رزین

شاید محوب‌ترین و پرکاربردترین ماده‌ای که برای آب بندی استخر مورد استفاده قرار می‌گیرد، رزین باشد. رزین‌ها فرآیند اجرایی راحتی دارند و بسیار کم هزینه هستند. رزین‌ها برای آب ‌بندی استخر با مادی چون مخلوط دوغاب سیمان، پودر سنگ و حتی پودر سیلیس مورد استفاده قرار می‌گیرند. استفاده از آب‌بندی با رزین می‌تواند زیبایی و دوام بسیار خوبی را میز برای فضای داخلی و بیرون استخر داشته و طول عمر مناسبی هم داشته باشد.

آب‌ بندی استخر با خمیر آب‌بندی

یکی از موادی که در آب‌بندی استخر مورد استفاده است، خمیر آب‌بندی است. خمیر آب‌بندی ترکیبی است از مواد رزینی یا نانو رزین‌ها با پودر سیلیس و سیمان‌های پلیمری. این نوع خمیر آب‌بندی می‌تواند به خوبی ترک‌های بتن را بپوشاند و باعث آب بندی مناسب بتن شود. در هنگام استفاده از خمیرهای آب بند دو لایه از این خمیرها استفاده می‌کنند تا کارایی را بهبود ببخشد. فواصل انجام آب بندی دو لایه حدود ۴۸ ساعت است. علاوه بر این رنگ‌پذیری این خمیرها نیز قابل قبول است.

عایق رطوبتی

یکی دیگر از موادی که برای آب‌بندی استخرها استفاده می‌شود، عایق رطوبتی است. عایق‌های رطوبتی متشکل از الیاف و رزین هستند. از مهم‌ترین ویژگی‌های عایق‌های رطوبتی یا خمیر مایع که برای آب‌بندی استخرها استفاده می‌شود ویژگی کشسانی آن هاست. این عایق‌ها می‌توانند مقاومت حرارتی بسیار خوبی نیز داشته باشند. وجود ویژگی مقاوکت حرارتی در کنار مقاومت‌های هیدرولیکی این مواد به علت وجود قابلیت ارتجاعی و الاستیکی بسیار بالا، می‌تواند منجر به افزایش استحکام استخرها در مقابل ضربه‌ها نیز شود. انجام فرآیند آب ‌بندی استخر با استفاده از عایق رطوبتی یا خمیر مایع بسیار آسان است و نیاز به آموزش و مهارت خاصی ندارد.

چسب بتن

چسب بتن یکی از موادی است که در آب بند کردن استخر مورد استفاده قرار می‌گیرد.. اطلاعات جامع و کاملی در مورد چسب بتن در این مقاله وجود دارد. چسب بتن اما نمی‌تواند به صورت کلی منجر به آب‌بندی صد درصدی استخرها شود. اما می‌تواند تا حد بسیار زیادی به آب‌بندی دیواره‌های بتن استخرها کمک کند.

مواد نانو

با پیشرفت علم مواد نانو در صنعت بتن هم مورد استفاده قرار می‌گیرند. معروف‌ترین ترکیبی از نانو که به عنوان آب بند کننده در استخرها استفاده می‌شود نانو اکریلیک‌ها هستند. این مواد با رنگ شیری پس از استفاده کاملا بی‌رنگ می‌شوند و قابلیت نفوذ بسیار عالی در سطح چوب و حتی آهن دارند. به هنگام استفاده از مواد نانو به عنوان آب بند استخر برای افزایش کارآیی از پودر سیلیس نیز استفاده می‌شود. انجام فرآیند عملیاتی مواد نانو برای آب‌بندی استخرها می‌تواند توسط هر فردی صورت گیرد و نیاز به مهارت خاصی ندارد.

پلی اورتان

چسب‌های پلی اورتان یکی دیگر از موادی هستند که برای آب‌ بندی استخر مورد استفاده قرار می‌گیرند. چسب‌های پلی اورتان تک جزئی هستند. این چسب‌ها بر پایه پلی اورتان هستند که خواص کشسانی بسیار مطلوب دارند. علاوه بر ویژگی کشسانی این مواد می‌توانند بر سطوح مختلفی چون سرامیک، آجر و شیشه و چوب نیز به خوبی نفوذ کنند. به هنگام این ماده نیز به مانند سایر مواد می‌بایست ابتدا به پاک‌سازی سطوح از هرگونه آلودگی و خس و خاشاک نمود. فرآیند خشک شدن چسب پلی اورتان اما کمی کند است اما نتیجه‌ای که در نهایت برای آب‌بندی دارد، این زمان را کاملا توجیه‌پذیر می‌کند.

رنگ‌آمیزی و آب‌بندی

یکی از روش‌های دیگر برای آب‌بندی بتن، رنگ‌آمیزی است. رنگ‌هایی در حال حاضر در بازار وجود دارند که از مواد نانو. تشکیل شده‌اند و مقاومت برای نفوذ آب در دو سو را ایجاد می‌کنند. تعدادی از رنگ‌ها حاوی مواد اپوکسی و ریز هستند. با این حال اما نمی‌توان به رنگ‌ها به صورت یک ماده‌ای کامل برای ‌عدم نفوذ و تحت تاثیر قرار گرفتن در مقابل فشار مثبت و منفی تکیه کرد. از این رو بهتر است به عنوان یک مکمل آن را در نظر گرفت. از مهم‌ترین رنگ‌های مورد استفاده برای آب‌بندی استخرها می‌توان به رنگ سیمانی، رنگ پلیمری کلر دار و رنگ اکرلیک نام برد.

ایزوگام و آب‌بندی استخر

یکی از روش‌های اشتباه اما مرسوم در آب‌بندی استخر ایزوگام است. مهم‌ترین دلیلی که استفاده از ایزوگام اشتباه است آلودگی‌های زیست محیطی است. ایزوگام و قیر می‌توانند در دماهای مشخص وارد آب شوند و این مهم موجب آلودگی در آب می‌شود. علاوه بر این ورقه‌های ایزوگام تحت تاثیر دما تغییر حجم و طول می‌دهند که موجب می‌شوند آب‌بندی و ساختار کل استخر تحت تاثیر قرار گیرد. اما با این حال هنوز هم در کشورهای توسعه نیافته از ایزوگام استفاده می‌شود.

مراحل آب‌بندی استخر چگونه است؟

به صورت کلی می‌دانیم که هر پروژه با توجه با شرایط می‌بایست به گونه‌ای مجزا آب‌بندی شود. اما مجموعه‌ای از اقدامات وجود دارد که در انجام هر پروژه‌ای باید انجام گیرد. این اقدامات را می‌توان اینگونه بیان کرد:

  • بررسی فضای موجود و طراحی پروژه
  • تعیین میزان سطح مورد نیاز برای آب‌بندی و تعیین میزان فشار مثبت و فشار منفی استخر انجام زیرسازی
  • استفاده از مواد آب‌بندی استخر مورد نظر و انجام پروژه با توجه به بودجه
  • زمان دادن به پروژه برای گیرش
  • بهره برداری به صورت آزمایشی و انجام آزمایش برای آلوده بودن آب در دوره‌های مختلف برای کسب اطمینان از موفقیت پروژه

قیمت مواد آب‌بندی استخر چقدر است؟

با توجه به توضیحاتی که تاکنون دادیم، می‌دانیم که مواد مختلفی به عنوان آب‌بندی استخر مورد استفاده قرار می‌گیرند. با توجه به این موضوع و قیمت متنوع این مواد و همچنین در نظر گرفتن نوسانات قیمتی در کشور ما ذکر قیمت نهایی به صورت ثابت درست نیست. اما می‌توان موارد تاثیرگذار بر قیمت آب‌بندی استخر را بدین صورت نام برد:

  • شرکت تولید کننده
  • برند تولید شده
  • نحوه‌ی بسته‌بندی و ارسال آب بند کننده استخر
  • ضمانت کیفیت و بازگشت
  • کیفیت مواد اولیه آب بند کننده استخر

 

نتیجه گیری

آب‌بندی استخر امری پیچیده است. شاید در ابتدا تصور شود با ایزوگام یا قیرگونی بتوان این کار را انجام داد. اما باید بدانیم یکی از بدترین روش‌ها استفاده ایزوگام و قیرگونی است. از روش‌های مدرن آب بند کردن استخر می‌توان به استفاده از رنگ‌های نانو، رنگ‌های سیمان و رنگ‌های الاستومری اشاره کرد. از دیگر روش‌ها می‌توان استفاده از مواد دو جزئی تک جزئی، الاستومری، انواع چسب‌ها و حتی کاشی کاری مناسب اشاره کرد. البته پس از کاشی کاری استخر باید به درزگیری نیز توجه کرد. این درزگیری بهتر است با استفاده چسب‌های نانو باشد.

پیشنهاد ما 

شرکت بتن شیمی ماهان، با بیش از یک دهه تجربه در تولید، توزیع و ساخت افزونه‌های مختلف بتن و افزایه‌های آب‌بندی استخر در ایران فعالیت می‌کند. این شرکت توانسته است با توجه به کیفیت بالای محصولات خود اکنون یکی از صادرکنندگان افزودنی بتن ایران باشد. بتن شیمی ماهان، جهت رفاه حال مشتریان خود و بهبود خدمت‌رسانی به آن ها، اقدام به ارائه مشاروه‌های رایگان به آن‌ها می‌کند. بنابراین اگر شما قصد خرید انواع مواد اولیه برای کفسازی بتن را دارید. در صنعت ساختمان و بتن فعالیت می‌کنید. یا پژوهشگر این صنعت در حوزه‌ی افزونه‌های بتن و سیمان و افزایه‌های آب‌بندی استخر هستید می‌توانید با تیم فنی و فروش شرکت بتن شیمی ماهان جهت کسب اطلاعات فنی و دریافت پیشنهادات به صورت رایگان مشاوره داشته باشید. همچنین کلیه تولیدات، افزون‌های سیمان و مواد اولیه برای کف سازی بتن تولید شده توسط گروه بتن شیمی، بنا به درخواست متقاضیان در بسته‌بندی مطلوب و دلخواه آنان قابل ارائه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.