کاربرد روان کننده بتن در ژل میکروسیلیس

کاربرد روان کننده بتن در ژل میکروسیلیس

ویژگی و کاربرد روان کننده بتن در ژل میکروسیلیس

کاربرد روان کننده بتن در ژل میکروسیلیس چیست و چگونه روان کننده می‌تواند با ترکیب با ژل میکروسیلیس به بهبود ویژگی‌ها بتن کمک کند؟ آیا استفاده‌ی همزمان ژل میکروسیلیس و روان کننده در بتن معایبی دارد؟ مزایای استفاده‌ی همزمان ژل میکروسیلیکا با روان کننده بتن در ساخت بتن چیست؟ اگر در صنعت ساختمان یا بتن مشغول به فعالیت هستید و چنین سوالاتی دارید، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید. در ادامه ما با بررسی کاربرد روان کننده بتن در ژل میکروسیلیس به بسیاری از سوالات شما پاسخ خواهیم داد. آن چه در این مقاله با هم به بررسی خواهیم پرداخت عبارت است از:

  • کاربرد ژل روان کننده بتن در ژل میکروسیلیس چیست؟
  • ژل میکروسیلیس چیست؟
  • روان کننده بتن چیست؟
  • چرا روان کننده بتن در ژل میکروسیلیس استفاده می‌شود؟
  • مزایای استفاده همزمان روان کننده بتن و ژل میکروسیلیس
  • خرید روان کننده و ژل میکروسیلیس استاندارد
  • نحوه آزمون روان کننده بتن و ژل میکروسیلیس
  • قیمت روان کننده و ژل میکروسیلیس چقدر است؟

 

کاربرد روان کننده بتن در ژل میکروسیلیس چیست؟

در مورد کاربرد روان کننده در ژل میکروسیلیس می‌توان گفت که این نوع کاربری در سال‌های اخیر در پروژه‌های صنعتی و غیر صنعتی بسیار مورد توجه قرار گرفته است. البته به صورت کلی می‌توان گفت ترکیب چند ماده با هم برای کسب ویژگی‌های بهتر در بتن یا محصول نهایی این روزها بسیار پرکاربرد است. اما بهتر است پیش از این که به بررسی کاربرد روان کننده بتن در ژل میکروسیلیس بپردازیم، ابتدا تعریف کوتاه و مختصری در مورد ژل میکروسیلیس و روان کننده داشته باشیم.

ژل میکروسیلیس چیست؟

از دیرباز در فعالیت صنعت ساختمان و بتن تلاش می‌کردند که با افزودن مواد مختلف معدنی و در قرن جدید با افزودن مواد شیمیایی به بتن، ویژگی‌هایی بتن را بهبود ببخشند. بتن، ترکیبی است مهندسی شده از سیمان، آب، ماسه، شن و افزودنی‌های مختلف شیمیایی و معدنی. طبیعی است که در شرایط جوی و جغرافیایی مختلف، ساختمان‌ها با طراحی مختلف از یک بتن ثابت نمی‌توان استفاده کرد. ژل میکروسیلیس یکی از نخستین مواد افزودنی معدنی است که وارد صنعت بتن شده است. استفاده از ژل میکروسیلیس موجب بهبود خواصی چون استحکام، روانی، مقاومت در برابر شرایط جوی و فیزیکی و بسیاری از خواص دیگر در بتن می‌شود. انواع مختلفی از ژل میکروسیلیس با توجه به نوع استفاده و ویژگی‌های نهایی برای بتن وجود دارد، که با مهندسی پروژه مورد استفاده قرار می‌گیرد. پیشنهاد می‌شود برای اطلاعات بیشتر در مورد ژل میکرو سیلیس می‌توانید مقاله “” را مطالعه کنید.

روان کننده بتن چیست؟

روان کننده بتن به مانند ژل میکروسیلیس از پرکاربردترین افزودنی‌ها در بتن است. همان طور که می‌شود از اسم این افزودنی حدس زد، تغییر در عدد اسلامپ و ویسکوزیته‌ی بتن از مهم‌ترین ویژگی‌های روان کننده بتن است. روان کننده بتن به صورت مجزا موجب می‌شود که شکل‌پذیری بتن بهتر شود. میزان مصرف آب کاهش یابد. فرآیند اجرایی ساده و بهتر شود. علاوه بر این می‌تواند منجر به افزایش استحکام نهایی بتن شود. البته می‌بایست توجه داشت که استفاده از روان کننده بتن می‌بایست طبق محاسبات مهندسی شده باشد. پیشنهاد می‌شود برای اطلاعات بیشتر در مورد روان کننده بتن می‌توانید مقاله عملکرد شیمیایی فوق روان کننده در بتن چگونه است؟ را مطالعه کنید.

 

حال پس از شناخت مختصر از روان کننده بتن و ژل میکروسیلیس به بررسی ترکیب این دو ماده و تاثیر آن بر بتن خواهیم پرداخت. با توجه به ویژگی‌هایی که برای روان کننده و ژل میکروسیلیس پیشتر گفتیم می‌توان به این نتیجه رسید که با کاهش میزان آب مصرفی در بتن با استفاده از روان کننده بتن، نیاز به آبدیده کردن ذرات پوزولان و سیمان به شدت احساس می‌شود. در این شرایط تنها یک افزودنی می‌تواند کمک نماید، که آن ژل میکروسیلیس است. می‌دانیم که ژل میکروسیلیس، می‌تواند در پاره‌ای موارد منجر به آب انداختگی در بتن شود، در این حالت استفاده از روان کننده منجر به حفظ تعادل ساختاری در بتن می‌شود.

چرا روان کننده بتن در ژل میکروسیلیس استفاده می‌شود؟

به صورت مختصر در جواب پرسش علت کاربرد روان کننده در ژل میکروسیلیس می‌توان یک پاسخ کوتاه و موجز داد «بهبود خصوصیات بتن». اما اگر به صورت جزئی‌تر به این موضوع بنگریم می‌بایست به خصوصیات استفاده از هر کدام از مواد روان کننده بتن و ژل میکروسیلیس در بتن نگاه کنیم. همان طور که می‌دانید استفاده از ژل میکروسیلیس می‌تواند موجب کاهش میزان مصرف آب و جلوگیری از آب انداختگی بتن شود. این موضوع به وضوح افزایش ویکسوزیته یا رئولوژی بتن را در پی دارد. بنابراین ممکن است مشکلاتی را برای روند اجرایی پروژه به وجود آورد. در نقطه‌ی مقابل روان کننده‌ی بتن می‌تواند موجب بهبود خواص رئولوژیکی در بتن شود. ترکیب این خصوصیات دلیل اصلی کاربرد روان کننده بتن در ژل میکروسیلیس است. به همین علت بهبود و تکمیل ویژگی هاست که استفاده از نرکیب ژل میکروسیلیکا و روان کننده بتن بسیار محبوب و مرسوم است.

مزایای استفاده همزمان روان کننده بتن و ژل میکروسیلیس

تاکنون خصوصیاتی که استفاده از روان کننده بتن و ژل میکروسیلیکا به صورت جداگانه به بتن می‌دهند را با هم بررسی کردیم. استفاده‌ی همزمان از ژل میکروسیلیکا و روان کننده بتن نیز می‌تواند منجر به مزایای زیر شود:

  • بهبود خواص رئولوژیکی بتن
  • افزایش بهره وری و سرعت در انجام پروژه
  • قابلیت استفاده از بتن در شرایط جوی ویژه
  • بهبود استحکام بتن
  • بهبود خواص ظاهری و ویژگی‌های بتن به صورت عمده
  • افزایش سرعت پمپاژ بتن در پروژه

خرید روان کننده بتن و ژل میکروسیلیس استاندارد

برای خرید روان کننده و ژل میکروسیلیس بتن می‌بایست به نکات بسیاری توجه کرد. همان طور که می‌دانید این دو ماده در استفاده و هم چنین در فرآیند تولید دارای استاندارد جهانی و استاندارد ملی ایران هستند. بنابراین بهتر است پیش از خرید روان کننده بتن و ژل میکروسیلیس به نکات استاندارد آن دقت شود. علاوه بر این خرید از یک شرکت معتبر می‌بایست در دستور کار قرار گیرد. پیشنهاد کارشناسان فنی شرکت بتن شیمی ماهان، بررسی و انجام آزمون‌های استاندارد بر روی روان کننده و ژل میکروسیلیس است. البته اگر بهترین عملکرد را از کاربرد روان کننده بتن و ژل میکروسیلیس انتظار دارید. همچنین در صورت خرید میزان عمده‌ی این مواد، پیشنهاد دیگر ما این است که از خطوط تولید، آزمایشگاه‌ها و مراحل کنترل کیفیت مواد تولیدی نیز بازدید نمایید. زیرا منجر به آسودگی خاطر از نحوه‌ی تولید و کیفیت محصول می‌شود.

نحوه آزمون روان کننده بتن و ژل میکروسیلیس

پیش از خرید روان کننده و ژل میکروسیلیس، از تولیدکننده بخواهید افزودنی‌ها را تحت شرایط آزمایشگاهی تحت آزمون قرار دهد. سپس با ترکیب دو ماده مطابق با دستور مهندسی یکبار دیگر آزمون را تکرار کند. توصیه می‌شود ابتدا با مواد آزمایشگاهی آزمون‌ها انجام شود. سپس با مواد پروژه یکبار دیگر آزمون انجام شود. اگر در نتایج به صورت محسوس بهبود ویژگی‌های بتن را مشاهده شد. اقدام به خرید و کاربرد روان کننده و ژل میکروسیلکا امری کاملا منطقی و درست خواهد بود. آزمون‌های مربوط به این مواد بر طبق استاندارد ملی ایران و ASTM امریکاست. علاوه بر این هیچ گاه شرایط پروژه برای استفاده از افزودنی را نمی‌توان در نظر نگرفت. استفاده نادرست از افزودنی بتن در برخی موارد آن قدر می‌تواند حساس باشد که کوچکترین خطا منجر به کاهش کیفیت و حتی مختل شدن ادامه‌ی انجام پروژه شود.

قیمت روان کننده بتن و ژل میکروسیلیس چقدر است؟

عوامل متعددی هستند که بر روی قیمت روان کننده و ژل میکروسیلیس موثر هستند. از این رو نام بردن از تنها یک عامل برای میزان قیمت و نحوه‌ی خرید و فروش روان کننده بتن و ژل میکروسیلیس کمی دشوار است. اما به صورت کلی می‌توان چندین عامل مهم و تاثیرگذار بر قیمت روان کننده بتن و قیمت ژل میکروسیلیس نام برد. کیفیت روان کننده و ژل میکروسیلیکا که نقش مستقیم بر کاربرد روان کننده بتن در ژل میکروسیلیس دارد. مواد اولیه در ساخت ژل میکروسیلیکا و روان کننده، خط تولید، مهارت تکنسین‌های خط تولید، آزمون‌های کنترل کیفیت، برند تولید کننده و بسیاری از دیگر عوامل، جزو موارد تاثیرگذار بر قیمت نهایی این محصولات هستند. البته در کنار این موارد در جمع‌بندی قیمت خرید خود بهتر است میزانی را به عنوان خطا به خاطر نوسانی بودن قیمت دلار و مواد اولیه در ایران در نظر داشته باشید.

نتیجه گیری

استفاده از افزودنی‌ها در ساخت بتن با کیفیت مطلوب اکنون امری عادی است. افزودنی‌ها می‌توانند مسبب بهبود کیفیت بتن شوند. طبیعی است که شرکت‌ها و مهندسی مختلف در تلاش برای بالا بردن کیفیت بتن و محصولات خود هستند. به همین خاطر استفاده از دو یا چند افزوئه با هم جهت پوشش کاستی‌های و بهبود خواص امری طبیعی است. ترکیب روان کننده بتن و ژل میکروسیلیس نیز به این خاطر بیسار مورد توجه است. به صورت کلی می‌توان کاربرد روان کننده بتن در ژل میکروسیلیکا را به عنوان مکمل خواص ژل میکروسیلیس نامید. بهبود استحکام، کاهش میزان مصرف آب و قابلیت استفاده در شرایط جوی مختلف نتیجه‌ی مستقیم کاربرد روان کننده بتن و ژل میکروسیلیکا به صورت همزمان در ساخت بتن است. عوامل موثر بر قیمت این مواد نیز عبارت‌اند از کیفیت مواد اولیه، برند تولید کننده، نوع تولید و نحوه‌ی تولید.

پیشنهاد ما

شرکت بتن شیمی ماهان، با بیش از یک دهه تجربه در تولید، توزیع و ساخت افزونه‌های مختلف بتن در ایران فعالیت می‌کند. این شرکت توانسته است با توجه به کیفیت بالای محصولات خود اکنون یکی از صادرکنندگان افزودنی بتن ایران باشد. بتن شیمی ماهان، جهت رفاه حال مشتریان خود و بهبود خدمت‌رسانی به آن ها، اقدام به ارائه مشاروه‌های رایگان به آن‌ها می‌کند. بنابراین اگر شما قضد خرید انواع مختلف افزودنی بتن را دارید. در صنعت ساختمان و بتن فعالیت می‌کنید. یا پژوهشگر این صنعت در حوزه‌ی کاربرد روان کننده در ژل میکروسیلیکا هستید می‌توانید با تیم فنی و فروش شرکت بتن شیمی ماهان جهت کسب اطلاعات فنی و دریافت پیشنهادات به صورت رایگان مشاوره داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.