چرا باید از ژل میکروسیلیس در بتن استفاده کنیم؟

ژل میکروسیلیس ASP2AB

چرا باید از ژل میکروسیلیس در بتن استفاده کنیم؟

 

استفاده از افزودنی‌ بتن به سال‌ها پیش بر می‌گردد که نیاز به استفاده از مواد دیگری در بتن به علت افزایش ویژگی‌های ساختاری و نتیجه‌ی نهایی در بتن احساس شد. مواد افزودنی به بتن اضافه شدند تا کارفرما بتواند نتیجه‌ی بهتری بگیرد زیرا بتن به تنهایی جوابگوی نیاز آن‌ها نبود. از معروف‌ترین و پرکاربردترین افزودنی‌ها در بتن روان کننده‌ها و فوق روان کننده‌ها هستند. این مواد علاوه بر افزایش ویژگی‌های سیمان می‌توانند مسبب کاهش مصرف بتن شوند. همچنین می‌توانند از آب انداختن بتن جلوگیری کنند.

اما امروز نیاز به بهبود ویژگی‌های بتن بسیار بیشتر از گذشته احساس می‌شود زیرا پیشرفت در معماری و نیاز به استفاده از ساختاری مدرن تر، مفیدتر و… به شدت احساس می‌شود. در میان افزودنی‌هایی که در سال‌های اخیر مورد استفاده قرار می‌گیرید مواد پوزولانی، میکروسیلیس و… به علت ساختاری که دارند می‌توانند باعث افزایش دوام و همچنین مقاومت بتن شوند. افزودنی میکروسیلیس که در بتن استفاده می‌شود ژل میکروسیلیس است. انواع ژل میکروسیلیس  با الیاف و بدون آن ساخته می‌شود که هر کدام بنا به میزان استفاده می‌تواند ویزگی‌های منحصر به فردی را به بتن بدهند.

ژل‌های میکروسیلیس همانطور که گفتیم می‌تواند باعث افزایش استحکام در بتن شود و علاوه بر این ویژگی بسیار مفید و حایز اهمیت، ژل میکروسیلیس می‌تواند باعث آب‌بندی و نفوذناپذیری بتن نیز شود. مکانیزم اثربخشی ژل میکروسیلیس در بتن‌ها به دو صورت است. یکی فعالیت‌های پزولانی بسیار زیاد برای کاهش هیدروکسیدکلسیم که حاصل شده از هیدراسیون سیمان پرتلند با آب است (افزایش ژل شدگی در سیمان به این علت است) و دیگری نرمی و سبک بودن میکروسیلیس است که می‌تواند به راحتی در خلل و فرج بین ذرات سیمان خود را جای دهد.

کاربرد ژل میکروسیلیس در بتن چیست؟

علاوه بر آن چه تاکنون در مورد مزایای استفاده از ژل میکروسیلیس در بتن گفتیم می‌توانیم موارد دیگری را نیز با توجه به ویژگی‌هایی که استفاده از این افزونه می‌تواند به بتن بدهد را نام ببریم اما بهتر است پیش از برسی این ویژگی‌ها به کاربردی که وجود این خصوصیات منحصر به فرد در بتن برای کاربرد آن ایجاد کرده است را بررسی کنیم. از مهم‌ترین کاربردهای ژل میکروسیلیس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

بتن سازه دریایی، کانال انتقال آب و تصفیه خانه (کلیه سازهایی که در شرایط آب و هوایی ویژه‌ای قرار دارند)

سازه‌های بتنی در معرض سیکل‌های شدید ذوب و انجماد (منتج از ایتحکام بالا وعدم سایش)

سازه‌های در معرض بارهای دینامیکی، ضربه و خستگی

سازهایی که به حداقل هدایت الکتریکی در بتن نیاز دارند

بتن‌های پرمقاومت، نفوذناپذیر، بادوام و پایا

روسازی بتنی و مقاطع نازک

بتن نظامی و پدافندی (خصوصا برای صنایع اتمی و…)

شات کریت بتن با ژل میکروسیلیس

خواص شیمیایی، فیزیکی و مکانیکی میکروسیلیس و ژل آن

همان گونه که در ابتدای این متن اشاره کردیم میکروسیلیس یک سوپر پوزولان است. استفاده و کاربرد درست و صحیحی از این سوپر پوزولان می‌تواند دوام و مقاومت بتن را افزایش دهد. استفاده از ژل میکروسیلیس مبا درصد وزنی متفاوت در بتن صورت می‌گیرد و می‌تواند موجب تغییر در خواص مکانیکی بتن شود. به طور کلی می‌توان گفت بهترین تغییر در خواص مکانیکی را می‌توان با افزون کردن ۱۰ درصدی ژل میکروسیلیس در بتن شاهد بود. در این درصد بیشترین مقاومت و بیشترین استحکام را می‌توان بدست آورد. البته شاید در برخی از موارد این درصد کمی بلا و پایین شود که به علت تغییر در نمونه‌های سیمان، ناخالصی موجود در سیلیس و حتی نوعآب و درجه سختی آن می‌تواند باشد. خواص عمومی ژل میکروسیلیس عبارت است از:

حالت فیزیکی: دوغاب غلیظ

وزن مخصوص: g/cm3 ۰.۰۵ ± ۱.۴۲

رنگ: خاکستری تیره

یون کلر: ندارد (کمتر از استاندارد ISIRI ۲۹۳۰)

آلایندگی محیط زیست: ندارد

نیترات: ندارد

نقطه انجماد: صفر درجه سانتیگراد

نقطه اشتعال: ندارد

 

مزایا استفاده از ژل میکروسیلیس در بتن

 

انواع ژل میکروسیلیس با مخلوط شدن با بتن می‌تواند مسبب بالا رفتن مقاومت در مقابل فشار و کشش و ضربه همچنین باعث آب‌بندی و درنتیجه‌عدم نفوذپذیری آب به سازه شود. از جمله مزایای کلی ژل میکروسیلیس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

افزایش دوام ناشی از افزایش مقاومت الکتریکی و در نتیجه افزایش مقاومت در برابر خوردگی

جلوگیری از نفوذ یون کلر و سایر یون‌های مخرب شیمیایی به داخل بتن

قابلیت کاربرد همزمان با انواع روان سازها و سازگار با انواع سیمان‌ها

سهولت پمپاژ و کاهش استهلاک تجهیزات بتن ریزی

کاهش نسبت آب به سیمان و عیار سیمان در بتن

افزایش دوام ناشی از کاهش نفوذپذیری

افزایش مقاومت سایشی و مکانیکی بتن

 

دستورالعمل مصرف ژل میکروسیلیس چگونه است؟

 

می‌توان در مورد دستورالعمل مصرف ژل میکروسیلیس گفت که شرایط محیطی بسیار می‌تواند بر روی نتیجه و نوع استفاده و اختلاط آن تاثیرگذار باشد. اما توصیه‌ی و نتایج نشان می‌دهد که استفاده بین ۵.۵ تا ۱۰ درصد وزنی می‌تواند بهترین نتیجه را به کارفرما بدهد. البته که استفاده کمتر و بیشتر از حد مشخص شده نیز می‌تواند در پاره‌ای از موارد نتیجه‌های بسیار خوبی را برایکارفرما داشته باشد اما بهتر است پیش از مصرف به صورت صنعتی از نتایج آزمایشگاهی برای اطمینان استفاده کرد.

در صورت استفاده از این ژل در تراکر می‌بایست مدت زمان و دور کافی را داشته باشیم تا اختلاط به صورت کامل انجام شود و بتن یک‌دست و همگن باشد.

نتیجه گیری

افزودنی‌های بتن باعث افزایش انعطاف در استفاده از بتن می‌شوند. علاوه بر این می‌توانند بتن را با ویژگی‌های مد نظر عملیاتی آماده کنند. میکروسیلیس در حال حاضر به صورت عمده تولید و یکی از ارکان تولید بتن موثر و کارآمد در شرکت‌های مختلف هستند. در حال حاضر تصور استفاده از بتن بدون میکروسیلیس در ساخت و سازهای ویژه و بسیار مهم و حیاتی غیر ممکن است و استفاده‌ی از آن روز به روز بیشتر می‌شود. شرکت بتن شیمی ماهان تولید کننده افزودنی‌های بتن است. این شرکت با تجهیز آزمایشگاه صنعتی خود در کنار سایت تولیدی به صورت پی در پی علاوه بر سنجش مواد تولیدی، تست کیفی بر روی مواد اولیه و ساخته شده‌ی خود را بر اساس استانداردهای مختلف جهانی نظیر API و ASTM و همچنین استاندارد ملی ایران، انجام می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.