نکاتی برای ریختن بتن در هوای سرد

نکاتی-برای-ریختن-بتن-در-هوای-سرد

حفظ دمای بتن در شرایط آب و هوایی سرد

ریختن و عمل آوری بتن در هوای سرد می تواند فرآیند بسیار ظریفی باشد که به عوامل محیطی بستگی دارد. درجه حرارت ، رطوبت و شرایط سطح, عوامل مهم در اطمینان از اینکه بتن به درستی محافظت شده هستند. هنگامی که شرایط آب و هوایی شدید و سایر مسائل زیست محیطی مطرح می شود ، تولیدکنندگان بتن باید از تکنیک های خاصی برای جلوگیری از ترک خوردگی و پوسته پوسته شدن بتن استفاده کنند و در عین حال اطمینان حاصل کنند که بتن مقاومت لازم را برای هدف مورد نظر خود دارا می باشد. به دلیل برنامه ریزی های جدید ، احتمال هزینه های اضافی در مصالح ، شرکت ها باید تصمیم بگیرند که آیا ریختن بتن با این شرایط آب و هوایی به طور کلی منطقی است یا خیر. بتن همیشه باید روی سطحی تمیز و عاری از برف ، یخ ، آب و هرگونه زباله یا مواد دیگر ریخته شود. ابزارها را در کامیون ها یا تریلرها نگه دارید و در صورت لزوم آنها را قبل از استفاده گرم کنید. بتن هرگز نباید روی زمین یخ زده ریخته شود ، زیرا تماس با برف و یخ ذوب شده دارای ذرات و مواد معدنی باعث ترک خوردگی بتن می شود.

 دستورالعمل هایی برای مدیریت دما ، و همچنین قرار دادن و حفاظت بتن در هوای سرد ، تحت دستورالعمل بتن ریزی آب و هوای سرد – ACI 306 ایجاد و اجباری شده است. برخلاف تصور رایج ، بتن در دمای پایین می تواند در دراز مدت از بتن در دمای بالاتر دوام بیشتری داشته باشد. در این راهنما آمده است: «بتنی که در هوای سرد قرار می گیرد ، اگر در برابر یخ زدگی محافظت شود و به درستی برای مدت زمان کافی عمل آوری گردد، می تواند مقاومت نهایی بالاتر و دوام بیشتری نسبت به بتن قرار داده شده در دماهای بالاتر ایجاد کند. در مقایسه با بتن مشابهی که در دماهای بالاتر قرار می گیرد ، مستعد ترک خوردگی حرارتی کمتر است.

چند توصیه برای حفظ دمای مناسب برای دستیابی به این نتایج:

 در 48 ساعت اول ، گرم نگه داشتن بتن بسیار مهم است (بیش از 40 درجه فارنهایت (5 درجه سانتیگراد)). قبل از اینکه بتن به استحکام مطلوب برسد قالب را جدا نکنید. این می تواند منجر به فروپاشی یا آسیب به سطوح بتنی شود. لبه ها وگوشه ها به ویژه در برابر یخ زدگی آسیب پذیر هستند و برای نگهداری دما باید از نزدیک آنها را زیر نظر داشت. انواع مختلفی از پتوهای عمل آوری در بازار موجود است که می تواند برای کنترل و حفظ دمای بتن استفاده شود. بدیهی است ، به دلیل ماهیت ظریف مدیریت تولید بتن در هوای سرد ، برنامه ریزی گسترده ای در مدیریت دمای بتن برای اطمینان از عمل آوری مناسب انجام می شود.

 

 نکات موفقیت آمیز برای کار با بتن در دمای سرد

 اگرچه کار با بتن در دماهای سرد می تواند مشکل باشد ، اما غیر ممکن نیست. در اینجا چند نکته اساسی برای کار با بتن در دمای سرد آورده شده است. بتن همیشه باید روی سطحی تمیز و عاری از برف ، یخ ، آب و هرگونه زباله یا مواد دیگر ریخته شود.

استفاده از افزودنی‌های بتن برای در هوای سرد ابزارها را در کامیون ها یا تریلرها نگه دارید و در صورت لزوم آنها را قبل از استفاده برای تعامل با بتن گرم کنید. بتن هرگز نباید روی زمین یخ زده ریخته شود ، زیرا ذوب شدن و ته نشینی باعث ترک خوردگی بتن می شود. ریختن بتن بر روی زمین سرد یا یخ زده و در نتیجه کند کردن روند هیدراتاسیون می تواند باعث پوسته پوسته شدن شود ، جایی که قسمت بالای بتن در حالیکه قسمت پایینی نرم باقی می ماند ، پوسته پوسته می شود.  گاهی اوقات می توان زمین یا سطحی را که بتن روی آن ریخته می شود با استفاده از لوله های گرم شده یا پتوهای الکترونیکی گرم کرد.از آنجا که سیمان اضافی به توسعه استحکام اولیه کمک می کند ، برخی از کارشناسان سفارش 100 کیلوگرم را توصیه می کنند.(سیمان اضافی برای هر متر مکعب بتن).

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.