مزایا و تاثیر روان کننده بتن

مزایا و تاثیر روان کننده بتن

با مزایا و عملکرد روان کننده بتن آشنا شوید

در صنعت بتن برای افزایش کارآیی و قابلیت‌های بتن، نیاز به محصولی داریم که بتواند معایب موجود در بتن را پوشش دهد. این ماده که بدون استفاده بیشتر از آب یا سیمان، نرمی بتن را حین کار تامین می‌کند، روان‌کننده بتن نام دارد. کاربرد روان کننده بتن در سازه‌ها و بتن‌های متفاوت خود را نشان می‌دهد. در این مقاله به بررسی نوع عمل‌کرد، ویژگی‌ها، مزایا و کاربرد روان‌کننده بتن اشاره خواهیم کرد. این مقاله دیدگاهی بسیار دقیق نسبت به این محصول ایجاد خواهد کرد. در ادامه عناوین زیر را دنبال می‌کنیم:

روان کننده بتن

به ماده‌ای که برای نرم و روان شدن بتن، به مواد بتنی یا سایر مواد، اضافه می‌شود، روان‌کننده بتن گویند. این ماده منجر به افزایش خاصیت شکل‌پذیری بتن و کاهش چسبندگی آن می‌شود. روان‌کننده بتن از اصطکاک حین کار کم می‌کند. این ماده جهت بهبود قابلیت‌ها و افزایش کارآیی بتن، اغلب به فرمولاسیون بتنی اضافه می‌شود. این ماده مصرف سیمان را در بتن کاهش داده و هم‌چنین باعث سیال شدن بتن برای ریخته‌گری می‌گردد. در فناوری بتن، به روان‌کننده بتن و فوق روان‌کننده‌ بتن، افزودنی‌های کاهنده آب، با برد بالا نیز گفته می‌شود. روان‌کننده بتن از مواد آلی یا از ترکیب با مواد معدنی حاصل می‌شوند. این مصالح پیش از قالب‌گیری و شکل‌پذیری به خاک رس، گچ و سایر خمیرها افزوده می‌شود، ضمن این‌که روان‌کننده‌‌ها‌، اغلب با مواد پخش‌کننده هم‌پوشانی دارند.

ویژگی های روان کننده بتن

اگر سیمان پرتلند با آب ترکیب شود، نیروی دافعه بین ذرات سیمان کاهش یافته، ذرات به یکدیگر می‌چسبند و کلوخه ایجاد می‌شود. بنابراین کاربرد روان کننده بتن در این مواقع، باعث باز شدن کلوخه‌های ایجاد شده می‌شود و ذرات سیمان را پخش می‌کند. این پراکندگی ذرات سیمان، منجر به کاهش نیروی جاذبه، بین اجزای بتن و روان شدن حرکت ذرات می‌شود. لذا بتن حاصل از این جریان، از خاصیت روانی بالایی برخوردار است. هم‌چنین لازم به ذکر است که کاربرد روان کننده بتن در چنین بتنی، نسبت به بتن بدون روان‌کننده به طور یقین بیشتر خواهد بود. لازم به ذکر است که، مقاومت بتن همواره، با مقدار آب اضافه شده یعنی نسبت آب به سیمان، رابطه معکوس دارد، به ‎طوری‌که جهت تولید بتن قوی‌تر، آب کمتری مصرف خواهد شد. البته این مطلب، باعث دشواری کار با بتن خواهد شد، لذا استفاده از روان‌کننده‌‌ها یا همان کاهنده‌های آب و فوق روان‌کننده‌ها و… ضروری است.

طریقه مصرف روان کننده پودری و مایع

روان کننده‌ها، نوعی رزین محلول نمکی هستند. این محصولات اغلب رنگی قهوه‌ای تیره دارند و به شکل مایع یا پودر قابل خریداری هستند. لازم به ذکر است که، کاربرد روان‌کننده بتن و شیوه استفاده از آن، باید طبق دستورالعمل سازنده، انجام شود. زیرا استفاده بیش از حد مورد نیاز این افزودنی، باعث ضعیف شدن ملات می‌‌شود. به‌طور معمول، حدود 250-300 میلی‌لیتر مایع به ازای هر 50 کیلوگرم سیمان، مصرف می‌شود و در صورت استفاده از پودر روان‌کننده، مقدار 20-30 گرم پودر در هر 50 کیلوگرم سیمان، کارآیی دارد. روان کننده مایع را، ابتدا در آب هم می‌زنند و پس از آن این محلول را، به مخلوط خشک اضافه می‌کنند. از طرفی حین استفاده از پودر روان‌کننده در آغاز کار، آن‌را با مصالح خشک مخلوط کرده، در انتها آب را، به این مخلوط خشک حاصل اضافه می‌کنند.

انواع روان کننده بتن

در این قسمت با سه نسل از روان کننده و کاربرد آن آشنا خواهیم شد:

  • نسل اول: روان کننده بتن
  • نسل دوم: فوق روان‌کننده
  • نسل سوم: ابر روان‌کننده

نسل اول: روان کننده دیرگیر بتن

این نسل از روان‌کننده بتن را روان کننده دیرگیر گویند. کاربرد روان کننده بتن در این نوع کاهش سرعت گیرش بتن است. این نوع روان کننده محصولاتی بر مبنای مونومرهای لیگنوسولفونات هستند، که ویژگی مهم آن‌ها؛ کاهش چشم‌گیر آب مورد نیاز در تهیه‌ی بتن است.

نسل دوم: فوق روان‌کننده بتن

دومین نسل از این دست محصولات، فوق روان‌کننده‌ها هستند که، کاربرد روان کننده بتن در این نوع، نسبت به نسل اول بسیار بیشتر و نوع فعالیتان آن قوی‌تر است. عیب اصلی این محصول آن است که اگر ناآگاهانه و سریع و بدون توجه نوع کاربرد روان کننده بتن و روش استفاده از آن با آب و سیمان مخلوط شود ممکن است خاصیت خود را از دست بدهد و کیفیت واقعی خود را نشان ندهد. استفاده از فوق روان‌کننده بتن نیاز به آگاهی لازم و تجربه دارد تا در زمان استفاده از آن دچار خطا نشویم. البته فوق‌روان کننده‌ها با کیفیت پایین منجر به افت کیفیت بتن خواهند شد. در واقع به علت افت کیفیت فوق روان‌کننده‌های نامرغوب در زمان طولانی و ناتوانی در حفظ تمام خواص بتن فوق روان کننده بتن بی‌کیفیت مورد استقبال قرار نگرفته‌اند.

نسل سوم: ابر روان‌کننده بتن

ابر روان‌کننده‌ها بر پایه‌‌ی پلی‌کربوکسیلات و نسبت به دو نسل قبل بسیار قدرتمند تولید و عرضه می‌شوند. این محصولات پس از عرضه به بازار به دلیل قیمت مناسب آن نسبت به نسل اول یعنی روان‌کننده‌ها بسیار سریع وارد میدان رقابت شدند و با استقبال خوبی در کارهای ساخت و ساز روبرو شدند. کاربرد روان کننده بتن در نسل سوم با ابر روان‌کننده‌ها در کم شدن حباب‌‌سازی کم شدن افت اسلامپ بهبود پمپ‌‌پذیری جلوگیری از خمیر شدن ملات و افزایش سرعت ساخت سازه‌‌ها می‌شوند.

نکات عملکرد و کاربرد روان کننده بتن

  • لازم به ذکر است که نسبت آب به سیمان بر خواص مکانیکی بتن تاثیر مستقیم دارد. بنابراین کاهش این نسبت منجر به بهبود خواص مکانیکی و بالا رفتن مقاومت و دوام بتن در برابر نفوذ آب می‌شود.
  • دوام بتن همواره به کمک کاربرد روان‌کننده بتن‌ در مقابل خشکی و یا رطوبت مداوم ذوب‌شدگی یخ‌بندان طولانی و… بالا می‌رود.
  • افزودنی‌های کاهنده آب با کم کردن آب و سیمان مصرفی منجر به روانی بیشتر سیمان و شکل‌پذیری خمیر آن می‌شوند.
  • این مواد کارایی مورد نیاز در هنگام بتن‌ریزی را فراهم می کنند. یک کاربرد روان‌کننده بتن بالا بردن کارایی بتن در نقاط دور از دسترس و قالب‌های با آرماتور انبوه، امکان بتن‌ریزی آسان را فراهم می‌کند.
  • در واقع کاهنده‌های آب بر زمان گیرش بتن تاثیرگذارند. با توجه به نوع پروژه و نوع روان‌کننده زمان گیرش بتن افزایش یا کاهش می‌یابد.

مزایای استفاده از روان کننده بتن

از بهترین مزایا  استفاده از روان‌کننده بتن می‌‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهنده آب
  • کاهش عیار سیمان
  • افزایش کیفیت، مقاومت، دوام، کارایی بتن
  • افزایش عدد اسلامپ و روانی بتن
  • افزایش حرارت هیدراتاسیون
  • کاهش نفوذپذیری بتن در برابر آب
  • افزایش مقاومت فشاری
  • قابلیت استفاده در بتن‌های با سنگدانه‌های نامناسب
  • قابلیت استفاده در قالب‌های نازک و پر میل‌گرد
  • قابلیت پمپاژ بتن

معایب روان کننده بتن

لازم است توضیح دهیم که اگر از روان‌کننده بتن، بیشتر از حد مجاز استفاده شود، منجر به جداشدگی و آب انداختن بیشتر می‌شود. از طرفی آب انداختن باعث واپاشیدگی بتن خواهد شد. بنابراین لازم است شرکت‌های تولید‌کننده محصولات کاهنده آب، مقدار مجاز و استاندارد استفاده از این افزودنی‌های بتن را روی بسته‌بندی محصولات ذکر نمایند. در این زمینه شرکت بتن شیمی ماهان تمامی اطلاعات لازم درباره نحوه‌ی استفاده از انواع محصول روی، پروژه‌های مختلف را روی بسته‌بندی به‌طور کامل شرح داده است. از طرفی مفتخریم اعلام کنیم، جهت دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانید با کارشناسان ما ارتباط برقرار کنید. برخی روان‌کننده‌های بتن، منجر به تشکیل حباب هوا در بتن می‌شود. از طرفی به این دلیل که، ترکیبات سازنده این افزودنی‌ها اغلب ترکیبات آلی هستند، باعث کندگیری بتن خواهند شد. بنابراین برای جبران، می‌توان از مقداری ترکیبات تسریع‌کننده استفاده کرد.

عوامل موثر بر قیمت ران کننده بتن

در این مقاله سعی کردیم یکی از افزودنی‌های پر کاربرد بتن را بررسی نماییم. یک کاربرد روان کننده بتن در زمینه افزایش کارآیی و دوام بتن است. این محصول با تلاش متخصصین یک شرکت معتبر، با مواد اولیه مرغوب و فرمولاسیون استاندارد، جهت استفاده مهندسین مشغول به کار در حوزه بتن و ساخت سازه، در اختیار همگان قرار می‌گیرد. نوع کاربرد روان‌کننده‌ بتن می‌تواند بر قیمت فوق روان کننده بتن موثر باشد، بنابراین روان‌کننده با کیفیت بالا، قیمت بیشتری نیز خواهد داشت. لذا لازم است پیش از خرید محصول، با درنظر گرفتن طرح اختلاط بتن، با راهنمایی کارشناسان شرکت بتن شیمی ماهان، کاربرد روان کننده بتن و مقدار روان‌کننده مورد نیاز، برای وزن مشخصی از بتن را تعیین کنید و سپس برای خرید مقدار و نوع روان‌کننده مورد نظر اقدام نمایید. لذا برای مشاوره و ثبت سفارش با مهندسین این شرکت، تماس حاصل نمایید. برای این منظور می‌توانید، از مسیر‌های ارتباطی موجود در سایت، برای ارتباط با کارشناسان شرکت استفاده کنید.

کلام آخر

همواره در صنعت بتن، کارشناسان به دنبال راهی هستند، که بتن لازم برای پروژه‌های مختلف را، به صورتی مطلوب و استاندارد آماده کنند. استفاده از یکی از انواع روان‌کننده بتن، با توجه به کاربرد روان کننده بتن، نیازمند تامل و شناخت کافی، از انواع روان‌کننده است. ضمن این‌که باید، معایب و مزایا و کاربرد روان‌کننده بتن را نیز، در نظر بگیریم. بنابراین جهت دریافت اطلاعات کافی و دریافت مشاوره درست و اصولی، می‌توانید از راهنمایی‌های کارشناسان شرکت بتن شیمی ماهان، استفاده کنید. متخصصین حوزه بتن، در این شرکت تلاش دارند، با مشاوره درست به مهندسین کارشناسان پروژه‌های کوچک و بزرگ عمرانی، جهت ساخت خمیر بتنی مرغوب و سازه‌ای مستحکم و پردوام کمک کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.