عمل آوری بتن در هوای سرد: نکات و روش‌ها

عمل آوری بتن در هوای سرد

تاثیر هوای سرد بر بتن آماده

متخصصان ساخت بتن باید همه شرایط را در زمان ساخت آن در نظر داشته باشند. از جمله این موارد، توجه به دمای هوا است. اگر دمای محیط کمتر از 5 درجه سانتی‌گراد شود، فرآیند تولید بتن با مشکل مواجه می‌شود. بتن برای آن‌ که آماده شود، نیاز به دمای خاصی دارد، تا فرایند ساخت آن درست انجام شود. در زمان تولید بتن نیز حرارتی ویژه درون بتن ایجاد می‌شود. برای آن‌که این حرارت درون بتن باقی بماند و حرارت بیرون بر آن تاثیر منفی نگذارد، نیاز به ارایه روش‌ها و راه‌کارهای دقیقی است. این مقاله به منظور بیان نکات و روش‌هایی جهت عمل آوری بتن در هوای سرد تبیین و نگارش شده است.

 

بتن برای ساخت به دمای استانداردی نیاز دارد. اگر در زمان ساخت بتن، دمای هوا برای 3 روز کمتر از 5 درجه باقی بماند، یا شرایطی ایجاد شود که، سرما، دمای غالب هوا باشد، در این صورت بتن با مشکل مواجه می‌شود. هوای سرد روی بدنه و مواد اولیه بتن تاثیر می‌گذارد و شرایط نامساعدی برای بتن تازه آماده شده، ایجاد می‌نماید. در یک هوای سرد، اگر نکات مهم مورد توجه قرار نگیرد، در نهایت بتنی نامرغوب همراه با ترک خوردگی و استحکام پایین آماده می‌شود. به همین دلیل دمای زیر 5 درجه برای بتن تازه عمل آوری شده بسیار مضر است.

یخ زدگی بتن تازه چه عواقبی دارد؟

درجه اشباع بتن حد مشخصی دارد. درجه اشباع باعث می‌شود، بتن میزان مشخصی آب را به خود بپذیرد. در دمای پایین و در هوای سرد، درجه اشباع بتن تازه عمل آمده، تحت تاثیر قرار می‌گیرد و کمتر از حد بحرانی می‌شود. این به آن مفهوم است که بتن آب اضافی زیادی پس خواهد داد. در شرایط آب و هوایی نامناسب و سرد، آب اضافی در درون بتن یخ می‌زند. یخ حجم بیشتری نسبت به آب اشغال خواهد کرد. بتن اولیه هنوز خام است و از استحکام کافی برخوردار نیست. به همین دلیل، یخ زدن آب در درون بتن تازه، سبب ترک خوردنش خواهد شد. برای جلوگیری از ایجاد چنین شرایطی لازم است، 7 روز اول بتن ریزی؛ دمای هوا از 5 درجه کمتر نشود. اگر شرایط دمای هوای محیط یاری نکرد، لازم است تمهیداتی رعایت شود تا مشکلات آب و هوایی جبران شود. در ادامه این مقاله نکاتی در این مورد بیان خواهیم کرد.

نکات عمل آوری بتن در هوای سرد

اگر مجبور به عمل آوری بتن در هوای سرد هستید، باید نکاتی را بر اساس آیین‌نامه‌ها و مقررات ساختمان رعایت نمایید. در ادامه نکاتی را در این زمینه بیان می‌کنیم:

گرم نگه‌داشتن بتن

جهت عمل آوری بتن در هوای سرد نیاز است بتن تا حد ممکن گرم نگه داشته شود. در این صورت درجه اشباع آن بالاتر می‌رود و آب اضافی نخواهد داشت. در نتیجه حتی در دمای سرد، یخ زدگی رخ نخواهد داد.

آب به اندازه بتن در هوای سرد

ساخت بتن با آب کمتر نیاز راه‌کاری است که در زمان عمل آوری بتن در هوای سرد موثر است. در زمان عمل آوری بتن در هوای سرد پرداخت سازه نیاز به دقت و توجه ویژه‌ای دارد، تا بتن آب اضافی نداشته باشد. در این صورت بتنی با مقاومت بیشتری تولید خواهد شد.

استفاده از مواد اولیه با شرایط مناسب

برای ساخت بتن سه ماده اساسی آب، سیمان و سنگدانه نیاز است. به جز سیمان که شرایط ثابتی دارد، آب و سنگدانه را می‌توان برای عمل آوری بتن در هوای سرد مناسب‌سازی کرد. در ادامه نکات زیر را درباره شرایط مواد اولیه بتن بیان می‌کنیم:

سنگدانه مناسب بتن در هوای سرد

سنگدانه شامل شن و ماسه با درجات متفاوت است. برای عمل آوری بتن در هوای سرد، سنگدانه‌ها نباید مرطوب یا خیس باشند. سنگدانه‌های یخ‌زده نیز برای بتن ریزی مناسب نیستند. وجود باران یا یخ‌بندان باعث ایجاد رطوبت و یخ‌زدگی سنگدانه‌ها به‌ویژه دانه‌های ریز ماسه می‌شود. در این شرایط نیاز است، روی سنگدانه‌ها را با ورقه‌های پوششی مناسب شامل ورقه‌های پلاستیکی پوشش داد، تا از نفوذ آب به درون دانه‌های آن‌ها جلوگیری شود.

دمای مناسب آب بتن در هوای سرد

برای آن‌که بتن ریزی در هوای سرد دچار مشکل نشود، می‌توان از همان ابتدا در ترکیبات اولیه بتن از آب با دمای چهل درجه استفاده شود. این نکته حائز اهمیت است که این آب نباید با سیمان به‌صورت مستقیم تماس داشته باشد.

روش های موثر بر کنترل دمای بتن تازه

نکته دیگری که در زمان بتن ریزی باید مورد توجه قرار داد آن است که در هوای سرد در هر شبانه روز حداقل دو مرتبه نیاز به بررسی دمای بتن است. البته برای بتن اولیه بیشترین آسیب‌پذیری در لبه‌های آن رخ خواهد داد. به همین دلیل لازم است دمای بتن در روزهای ابتدایی مدام مورد کنترل قرار گیرد. در زمانی که طی بررسی‌ و اندازه‌گیری دمای داخل بتن کم شد، نیاز به تمهیداتی برای مبارزه با خطر یخ‌زدگی است. در ادامه به تعدادی از این تمهیدات برای زمان بعد از بتن ریزی اشاره می‌کنیم:

استفاده از دوربند برای بتن آماده

استفاده از دوربند در زمان عمل آوری بتن در هوای سرد یکی از مواردی است که کمک قابل‌توجهی در این زمینه می‌نماید. متریال دوربندها می‌تواند از چوب، ورق پلی اتیلن یا برزنت کرباسی باشد. ارتفاع دوربندها می‌تواند بنابر ارتفاع بتن اندازه‌گیری شود. ارتفاع معمول دوربندها تا 2 متر است. عوامل زیر نیز در تعیین اندازه ارتفاع دوربند موثر است:

  • دمای محیط
  • دمای بتن ریزی
  • میزان رطوبت موجود در هوا

هم‌چنین در زمانی‌هایی که علاوه بر دمای کم هوا، باد شدید هم در جریان است، استفاده از بادشکن می‌تواند کمک‌کننده باشد. وجود باد مشکلاتی نظیر ترک‌خوردگی و کاهش مقاومت بتن در برابر ساییدگی را در پی خواهد داشت. بادشکن‌های حصیری یا نایلونی در اطراف بتون، از مشکلات ناشی از باد شدید جلوگیری می‌کنند.

عایق بندی بتن در برابر دمای کم هوا

اگر دمای هوا کم‌تر از میزان مطلوب باشد، باید از عایق بندی بتن استفاده شود. عایق باید پوشش مقاوم در برابر رطوبت را داشته باشد. در غیر این‌صورت عمل آوری بتن در هوای سرد بدون رعایت نکات ضروری باعث می‌شود، بتن در زمان برخورد با رطوبت، کارایی خود را از دست می‌دهد. عایق‌های پوششی مورد استفاده در زمان عمل آوری بتن در هوای سرد عبارت است از:

  •  حصیر
  • پتوهای عایق شده از پشم شیشه
  • پتوهای عایق شده از لاستیک اسفنجی
  •  پتوهای عایق شده از پلی استایرن اسفنجی
  •  پتوهای عایق شده از فوم وینیل
  • پتوهای عایق شده از پشم سنگ
  • پتوهای عایق شده از الیاف سلولز

در زمان استفاده از حصیر برای پوشش سطوح افقی لازم است، ابتدا سطح کار را با پتوهای عایق پلی اتیلن پوشاند و سپس از حصیر استفاده کرد. بعد از استفاده از هر یک از انواع پوشش فوق نیز، باید از یک دماسنج جهت کنترل دما، در زیر این پوشش استفاده کرد تا میزان کارایی این نوع عایق مشخص شود و در صورت لزوم عوام کنترل دما را افزایش داد.

بخاری و نقش آن در مراقبت بتن

استفاده از انواع بخاری در کنترل دمای عمل آوری بتن در هوای سرد نیز رایج است. برای این منظور از انواع بخاری‌های زیر استفاده می‌شود:

بخاری سوختی

این بخاری‌ها به دلیل استفاده از مواد سوختی دمای زیادی تولید می‌کنند. همین امر دمای اطراف بتن را به‌صورت یک‌باره بالا می‌برد. باید توجه شود که اگر این بخاری‌ها دودکش یا بادبزن نداشته باشند ممکن از مشکلاتی را به‌وجود آورند. وجود این بخاری‌ها در مجاورت بتن لخت باعث خشک شدن موضعی سطح بتن و امکان ایجاد خطر آتش‌سوزی می‌شوند.

بخاری بادبزنی

این نوع بخاری‌ها دارای سوخت‌های فسیلی هستند. در زمان سوختن نیز گاز  تولید می‌کنند. این گاز اگر در مجاورت بتن تازه آماده شده قرار گیرد، با آهک موجود در بتن ترکیب می‌شود. حاصل این ترکیب لایه نازکی از کلسیم کربنات در سطح بتن تازه است که در هیدراسیون سیمان تاثیر می‌گذارد. این عامل فعالیت عمل آوری بتن در هوای سرد را مختل می‌نماید. به همین دلیل بخاری بادبزنی باید دارای دودکشی جهت کنترل گاز ایجاد شده باشد.

بخاری با شیوه گرمایشی رادیاتور

سیستم گرمایشی آبی یا بخار و روغن داغ، روشی دیگر در این زمینه است. در این روش برای گرم کردن بتن از شلنگ‌های گرمایشی به‌صورت مستقیم یا تحت پوشش عایق‌های مجاورتی استفاده می‌شود. از مزایای این روش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جلوگیری از ترک خوردگی
  • جلوگیری از تاب خوردگی
  • جلوگیری از خطرات ناشی از افزایش دمای بتن

سایر نکاتی که هنگام بتن ریزی در هوای سرد باید به آن توجه کنید.

قیمت موارد کنترل دمای بتن آماده

با توجه به انواع متفاوت این محصولات قیمت‌های متفاوتی نیز برای آن‌ها بر حسب نوع متریال وجود دارد. شرکت تخصصی بتن شیمی ماهان با ده‌ها سال سابقه در زمینه ارائه خدمات ساخت بتن و مشتقات آن می‌تواند در این زمینه همراهتان باشد. جهت دریافت راه‌کارهای لازم در زمینه قیمت موارد کنترل دمای بتن آماده، می‌توانید با کارشناسان و متخصصان ما تماس بگیرید و از خدمات مشاوره‌ای رایگان بهره‌مند شوید.

کلام آخر

این مقاله، چند راه‌کار در زمینه عمل آوری بتن در هوای سرد ارائه شد. در این مقاله از موارد کنترلی در ساختار مواد اولیه بتن یاد شد. هم‌چنین نکات و شیوه‌هایی مانند استفاده از دوربند، بادشکن، انواع عایق و انواع سیستم‌های حرارتی مانند بخاری ارائه شد و نکات مهمی درباره هر یک مطرح شد. این مقاله در زمان بتن ریزی در دمای سرد و مراقبت‌های بعدی آن راه‌کارهای مهمی را اریه می‌کند. جهت دریافت خدمات مورد نظر در این زمینه با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.