عملکرد شیمیایی فوق روان کننده بتن چگونه است؟

عملکرد-شیمیایی-فوق-روان-کننده-در-بتن-چگونه-است؟-1

مکانیزم تاثیر گذاری فوق روان کننده بتن

با توجه به ساختار روان کننده و فوق روان کننده بتن، این افزونه ها به صورت محلول باقی نمی‌مانند. خوب است بدانیم که عوامل کاهنده آب در بتن در فرآیند هیدراتاسیون سیمان جذب می‌شوند. مطالعات بر روی جذب آب در بتن پس از افزودن روان کننده و فوق روان کننده‌ها نشان می‌دهد که جذب آب در بتن پس از اضافه شدن افزودنی‌ها در بتن و پس از یک دوره زمانی خاص اتفاق می‌افتد. از آن رو پس از گذشت زمان، میزان افزودنی باقی مانده در محلول مشخص می‌شود و پس از تحلیل فیلتر، میزان آب جذب شده در بتن مشخص می‌شود. این فرآیند را در شکل زیر می‌توان به صورت کامل مشاهده کرد.

 

 

رابطه میزان جذب فوق روان کننده بتن و پیمانه مصرفی:

عملکرد شیمیایی فوق روان کننده بتن

 

  1. فوق روان کنننده بتن در در نوع SMF و SNF به میزان و شدت کمتری بر روی سیمان هیدرات شده نسبت به عوامل کاهنده‌ی آب در فوق روان کننده، جذب شده‌اند. این توضیح واضح و کاملی است که چرا تاخیر در بندش کمتر برای فوق روان کننده بتن وجود دارد. البته این نظریه در مواردی نیز دچار اختلال‌ها و مشکلاتی شده بود، برای مثال مجموعه عملیات و آزمایش‌ها بر روی بخش SNF بتن نشان داد که فوق روان کننده بتن به میزان بسیار زیادی جذب می‌شود و وزن مولکولی پایین‌تر فراورده‌های ثانوی در محلول باقی مانده بود.

۲- فوق روان کننده بتن SMF و SNF به سرعت توسط سیمان هیدراته جذب می‌شوند، اما این اثر تنها متشکل از جذب خیلی سریع توسط C3A و جذب آرام‌تر توسط فازهای سیلیکاتی است. (شکل 2-9 به خوبی این رابطه را نشان می دهد)

 

سرعت جذب فوق روان کننده بتن SMF و SNF

 

 

۳- آزمایش‌های عدم جذب نشان داده است که فوق روان کننده بتن SMF و SNF به طور غیر قابل بازگشتی روی سیمان هیدارته جذب خواهند شد.

 

میزان فوق روان کننده بتن جذب شده وابسته به چه مواردی بستگی دارد ؟

 

الف) میزان جذب فوق روان کننده بتن وابسته به نوع سیمان که آزمایش‌ها ارتباط را این گونه نشان می‌دهد:

تیپ III> تیپ I> تیپ II

ب) نرمی، (که هر چه سیمان ریزدانه تر باشد) جذب فوق روان کننده بتن بیشتر می‌شود.

ج) نسبت‌های C4A/ C4AF (که در آن هر چه نسبت بالاتر باشد) جذب فوق روان کننده بتن بیشتر است.

۵- لایه جذب شده فوق روان کننده SNF که ضخامت ۲۰- ۵۰ nm دارد.

 

مقایسه میزان جذب فوق روان کننده بتن پلی اکریلیتی و فوق روان کننده‌های SNF و SMF

همان‌طور که در شکل 10.2 داریم، فوق روان کننده بتن پلی اکریلیتی به اندازه انواع فوق روان کننده‌های SNF و SMF با شدت جذب نمی‌شوند.

 

فوق روان کننده بتن پلی اکریلیتی

نتیجه گیری

افزودنی‌های بتن باعث افزایش انعطاف در استفاده از بتن می‌شوند. علاوه بر این می‌توانند بتن را با ویژگی‌های مد نظر عملیاتی آماده کنند. فوق روان کننده بتن در حال حاضر به صورت عمده تولید و یکی از ارکان تولید بتن موثر و کارآمد در شرکت‌های مختلف هستند. در حال حاضر تصور استفاده از بتن بدون فوق روان کننده بتن در ساخت و سازهای ویژه و بسیار مهم و حیاتی غیر ممکن است و استفاده‌ی از آن روز به روز بیشتر می‌شود. شرکت بتن شیمی ماهان تولید کننده افزودنی‌های بتن است. این شرکت با تجهیز آزمایشگاه صنعتی خود در کنار سایت تولیدی به صورت پی در پی علاوه بر سنجش مواد تولیدی، تست کیفی بر روی مواد اولیه و ساخته شده‌ی خود را بر اساس استانداردهای مختلف جهانی نظیر API و ASTM و همچنین استاندارد ملی ایران، انجام می‌دهد

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.