سخت کننده سطح بتن

سخت کننده سطح بتن

سخت کننده سطح بتن چیست؟

بتن می‌تواند بعد از مدتی دست‌خوش تغییر شود و این امر در سازه‌های بزرگ صدمات جبران‌ناپذیری را ایجاد می‌کند. پیدا کردن راهی برای حل این مشکل، بسیار حائز اهمیت است. برای ایجاد مقاومت سایشی بالا، عدم ایجاد گرد و غبار، کاهش نفوذپذیری از عوامل محیطی، رفع مشکل تخلخل ناخواسته از محصولی کاربردی و مفید استفاده می‌شود. در چنین مواردی با استفاده از مواد سخت‌کننده سطح بتن می‌توان کیفیت سطوح بتنی را ارتقا داد. استفاده از این مواد به زیبایی و یکنواختی بیشتر بتن کمک می‌کند. این مقاله اطلاعاتی را درباره این افزودنی بتن ارایه می‌دهد.

 

تعریف سخت کننده سطح بتن

سخت کننده‌ بتن با خمیر سیمان واکنش می‌دهند و لایه‌ای محکم و مقاوم بر روی کار تشکیل می‌دهند. در واقع استفاده از سخت‌کننده باعث ایجاد خاصیت نفوذ ناپذیری و افزایش مقاومت سطح بتن است. استفاده از سخت‌کننده، عمر و ماندگاری بتن در سازه را افزایش می‌دهد و احتمال تخریب و‌ هر‌گونه آسیب‌دیدگی را به طرز چشمگیری کم می‌کند. با ارتقای کیفیت سطوح بتنی با استفاده از مواد سخت‌کننده، نقاط ضعف بتن سخت شده را می‌توان پوشش داد. معایب بتن سخت شده شامل مقاومت سایشی کم، ایجاد گرد و غبار، مقاومت کم در برابر ضربه، نفوذپذیری در برابر عوامل محیطی، وجود تخلخل ناخواسته، عدم مقاومت شیمیایی و …است. یک سخت کننده سطح بتن مناسب می‌تواند بسیاری از این معایب را پوشش دهد و در نهایت بتنی استاندارد ارائه کند.

انواع سخت‌کننده بتن:

  • پودر سخت‌کننده ‌بتن
  • سخت کننده سیلیکاتی

در ادامه انواع سخت کننده سطح بتن را مورد بررسی قرار می‌دهیم

پودر سخت کننده سطح بتن

پودر ضد سایش، جهت ایجاد سطوح بتنی یک‌دست و صیقلی با مقاومت مکانیکی بالا استفاده می‌شود. این پودر به منظور مقاوم‌سازی در برابر ساییدگی و ضربه و … به کار برده می‌شود. پاشیدن پودر خشک روی یک سطح بتن تازه انجام می‌شود. این سیستم باعث ایجاد استحکام و پیوستگی سطحی رویه بتن به صورت یکپارچه می‌شود. این راه‌کار برای تمامی اماکن صنعتی که محل عبور و رفت و آمد سنگین است، کارایی دارد.

سخت کننده سیلیکاتی و انواع آن

این نوع سخت کننده دارای انواع گوناگونی است که در ادامه به نکاتی درباره هر یک اشاره می‌کنیم:

سدیم سیلیکات

سدیم سیلیکات در لفظ عامیانه به آب شیشه معروف است که در روش بتن پاشیده شده نیز، مورد استفاده قرار می‌گیرد. هم‌چنین از سیلیکات سدیم برای تولید مخلوطی از مواد سیمانی برای بتن استفاده می‌شود. استفاده خالص از این ژل مناسب نیست، چرا که با استفاده مستقیم بر روی سطوح، به دلیل تمایل آن به کربناسیون و واکنش بر روی سطح با اکسیژن، ترکیباتی سفید رنگ به‌جا می‌گذارد. یکی از عیوب این ماده این است که چنان‌چه برای زمانی طولانی مرطوب بماند، به حالت ژل باز می‌گردد.

سدیم سیلیکات اصلاح‌شده

برای افزایش میزان نفوذ سدیم سیلیکات به بتن و نیز برای کاهش کربناسیون روی سطح بتن، با افزودن ترکیباتی شیمیایی سدیم سیلیکات را اصلاح می‌کنند.

پتاسیم سیلیکات

این ماده، نوعی از سیلیکات است که در ترکیب با مواد گچی، به دلیل آب‌گریز و ضدآب بودن در کشورهای اروپایی به عنوان مبنای رنگ استفاده می‌شود. به‎دلیل اینکه این ماده در معرض خطر ترکیب کربناسیون نیست، لذا وضعیت بهتری در ترکیب با رنگ‌دانه‌ها دارد. این رنگ در نقاشی دیواره‌های خارجی بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

لیتیوم سیلیکات

لیتیوم یک اتم کوچک‌تر از سدیم و پتاسیم است و هزینه بیشتری نیز نسبت به آن دو دارد. به‌دلیل اندازه بسیار کوچک آن، کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد، زیرا قادر نیست منافذ بتنی را به‌طور کامل پوشش دهد. از این ماده تنها در کف سیمانی صنعتی استفاده می‌گردد.

مراحل آماده‌سازی اجرا سخت کننده بتن لیتیومی

این سخت‌کننده بتن یک محصول آماده جهت مصرف است، به آرامی آن‌را هم زده و با استفاده از دستگاه‌های پاششی یا غلتک روی سطح اجرا می‌کنیم. این فعالیت را تا زمانی که محصول شروع به ژل شدن کند، ادامه می‌دهیم و سپس سطح آن را مرطوب کرده  و 10 الی 15 دقیقه دیگر ادامه می‌دهیم. همان‌طور که سطح آن دوباره لزج و لغزنده می‌شود، آن را با آب شسته و سپس آن‌را خشک کنید. در انتهای کار، ۳۰ دقیقه صبر کنید، حال سطح را یک بار دیگر با آب شیرین بشویید و در نهایت خشک کنید. این سخت‌کننده باید درون بتن غوطه‌ور شود. اگر هم‌چنان سطح جذب بتن بالا بود می‌توان لایه‌های بیشتری روی آن اجرا کرد.

کاربرد سخت کننده سطح بتن در صنعت

از سخت‌کننده بتن می‌توان در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، صنایع دفاعی، صنایع فولاد سازی و ریخته‌گری، صنایع اتومبیل‌سازی، صنایع تولید هواپیما و هلیکوپتر، صنایع الكترونیك و الکتریک نیروگاه‌های برق، صنایع کاغذ سازی، صنایع نساجی، صنایع پلاستیك‌سازی، پارکینگ‌ها و پیاده‌رو‌ها، فروشگاه‌های بزرگ، نیروگاه و محل نصب توربین و ژنراتور، آشیانه‌های هواپیما و هلیکوپتر، سطوح روباز، انبارها، کارگاه‌ها و سالن‌های تولید، سکو‌های بارگیری و تخلیه و تمام سطوحی که در معرض تنش فشاری، سایشی و ضربه قرار دارند، استفاده نمود.

مزیت‌های سخت کننده سطح بتن

سخت کننده‌های بتن ویژگی‌های خاصی را به سطوح بتنی می‌بخشند. در ادامه تعدادی از این ویژگی‌ها را بیان می‌نماییم:

  • قیمت مناسب و مقرون به صرفه
  • افزایش مقاومت سطح بتن در برابر ضربه و فشار
  • افزایش قابل توجه مقاومت سایشی
  • عدم ایجاد گرد و غبار
  • عایق الکترواستاتیک
  • قابلیت نظافت و شستشوی آسان سطح
  • ایجاد یک‌پارچگی سطح بتن
  • اجرای سریع و آسان
  • غیر قابل اشتعال بودن
  • عدم لغزندگی در شرایط مرطوب و روغنی
  • نفوذ ناپذیری در برابر روغن، گریس و بنزین
  • قابلیت چسبندگی و پیوستگی زیاد به بتن
  • مقاومت در برابر نور خورشید
  • امکان ترکیب با رنگ‌های دیگر

بسته بندی و شرایط نگهداری سخت کننده بتن

این ماده را می‌توان در بسته بندی و با رعایت شرایط زیر نگه‌داری کرد:

  • مدت نگهداری: یک سال در بسته بندی اولیه
  • شرایط نگهداری: دور از رطوبت و تابش مستقیم نور خورشید
  • بهترین دمای نگهداری: 10+ تا 30+ درجه سانتی گراد
  • نوع بسته بندی: کیسه 25 کیلوگرمی

حفاظت و ایمنی سخت کننده بتن

در زمان استفاده از این ماده باید نکاتی را مورد توجه قرار دهید. از تماس این ماده با چشم خودداری کنید و آن را از دسترس کودکان دور نگه دارید. در هنگام کار با آن از ماسک، دستکش و عینک ایمنی استفاده شود. در صورت برخورد اتفاقی با پوست یا چشم باید به‌سرعت با آب شیرین فراوان شسته شود و در صورت بلعیده شدن به‌صورت اورژانسی به پزشک مراجعه شود.

نحوه استفاده سخت کننده سطح بتن

برای شروع کار پس از اتمام بتن ریزی و پس از نیمه خشک شدن سطح بتن می‌توان اقدام نمود. از نظر ظاهری بتن باید به حالتی برسد که در زمان راه رفتن، پا داخل بتن فرو نرود، اما رد کف کفش روی بتن دیده شود. حال پودر سخت‌کننده را بر روی مقطع بتنی پاشیده تا رطوبت بتن را جذب کند و تغییر رنگ دهد. به سرعت پس از اجرای خشکه‌پاشی، هنگامی که سطح تحمل وزن یک انسان را داشت، با استفاده از ماله برقی(پروانه‌ای) سطح نهایی را پرداخت نمایید تا به سطحی یکنواخت با مقاومت مناسب دست پیدا کنید. پس از پایان کار ماله‌کشی، با اسپری نمودن آب، بتن سخت‌شده را به عمل آورید. سطح بتن را توسط ماله چوبی تراز کنید و از صیقلی شدن زیاد بپرهیزید.

مشخصات فیزیکی و شیمیایی

شکل ظاهری سخت کننده سطح بتن به‌صورت پودر خاکستری، قرمز، آبی و است. در این ماده یون کلر وجود ندارد یون کلر: وجود ندارد  هم‌چنین دارای مقاومت سایشی بیش از ۱۶۰%بتن بستر است.

خرید و سفارش سخت کننده سطح بتن

این محصول توسط شرکت بتن شیمی ماهان با سال‌ها تجربه و دارا بودن کادری مجرب و ماهر با استفاده از مواد اولیه با کیفیت بالا تهیه شده و استفاده از این محصول منجر به مشاهده‌ی نتایج بسیار مطلوب در مقاومت سطح بتن شده است. این شرکت با نازلترین قیمت، محصولاتی با بالاترین کیفیت را در اختیار کارفرمایان عزیز قرار می‌دهد. نتیجه استفاده از این محصولات، بتنی صاف، یک‌دست و مقاوم با عمری طولانی است. جهت سفارش و خرید این محصول می‌توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

قیمت سخت کننده سطح بتن

قیمت این محصول به نوع بسته بندی و کیفیت آن بستگی دارد. این محصول را از شرکت‌های معتبر خریداری نمایید تا در پایان کیفیت مناسبی در سطح بتن خود مشاهده نمایید. شرکت بتن شیمی ماهان با تولیدات بتنی و افزودنی‌های مورد نیاز بتن در زمان انجام فعالیت‌ها .و پروژه‌های ساختمانی و عمرانی همراهتان خواهد بود.

کلام آخر

این مقاله به معرفی سخت کننده سطح بتن اختصاص دارد. در این مقاله ساختار این محصول و ویژگی‌های شیمیایی و فیزیکی آن مورد بررسی قرار گرفت. انواع این محصول، مزایای و معایب آن را نیز در این مقاله مورد بررسی قرار دادیم. کاربرد این ماده در صنایع متفاوت و شیوه استفاده از آن، در این مقاله مورد بررسی قرار گرفت. جهت برآورد قیمت و سفارش این محصول می‌توانید با ما تماس بگیرید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.