روش های گروت ریزی

گروت ریزی

گروت ریزی چیست ؟

گروت دوغاب سیالی است که جهت اتصال بخش‌های مختلف یک سازه مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مایع سیال با غلظت مشخص به سازه نهایی استحکامی ویژه می‌بخشد. اما گروت ریزی چیست و چگونه انجام می‌شود؟ روش‌های خاصی برای انجام این کار وجود دارد که در این مقاله آن‌ها را ارائه کنیم. گروت ریزی برای کاربردهای خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرد. ترکیب گروت و آب از سیمان و آب بسیار مستحکم‌تر محسوب می‌شود. سازه‌ای که در آن از گروت استفاده شده باشد، در نهایت دارای استحکام بیشتری در بسیاری از موارد است که در این مقاله مورد بررسی قرار می‌گیرد. در این مقاله سوالات زیادی درباره گروت ریزی مطرح می‌نماییم. جهت رسیدن به پاسخ این سوال‌ها ما را همراهی کنید.

گروت ریزی عملیاتی است که طی آن بخش‌های خالی پر و ترک‌های بتن، قسمت‌های آسیب دیده، لایه لایه شده و خورد شده‌ی آن ترمیم می‌شود. مواد اولیه به‌کار رفته در گروت عبارت هستند از آب، سیمان، ماسه و مواد افزودنی دیگر در بتن که طبق فرمول خاصی با یکدیگر ترکیب می‌شوند. گروت ملاتی برای پر کردن قسمت‌های خالی و اتصالات مهم است. اتصالات تشکیل شده توسط عملیات گروت ریزی استحکام و مقاومت بالایی دارند. آنچه درباره گروت باید مورد توجه قرار گیرد، آن است که؛ گروت اتصالات را به بهترین شکل برقرار می‌کند و در نهایت نیروهای وارد شده بر سازه را به قسمت‌های زیرین خود انتقال می‌دهد. در پاسخ به سوال گروت ریزی چیست؟ باید بگوییم که؛ گروت مورد استفاده برای گروت ریزی باید مایعی سیال و یکنواخت داشته باشد تا بتواند به همه نقاط دور از دسترس نیز دسترسی داشته باشد. در زمان بعد از گروت ریزی انتظار می‌رود گروت جمع نشود، انقباض پیدا نکند و افزایش حجمی درست در جهت ایجاد اتصالات قوی داشته باشد. بنابراین گروت ریزی فرایندی است که، نیازمند تخصص است.

گروت ریزی در چه مواردی استفاده می‌شود؟

گروت ریزی برای ایجاد اتصالات و محکم سازی سازه‌ها در شرایط باربری دینامیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. گروت ریزی در موارد زیر مورد استفاده قرار می‌گیرد:

  •         ترمیم بتن و اصلاح نقص‌های سطوح بتن
  •         نصب ستون‌های پیش ساخته بتنی و فولادی
  •         نصب اجزای ساختمانی
  •         نصب ستنون‌‌ها
  •         نصب پایه‌ گاردهای محافظ در دست‌اندازهای جاده‌ای
  •         نصب اتصالات سنگین به زمین در صنایع کارخانه‌ای سنگین
  •         در کارخانه ماشین آلات موتوری جهت نصب ماشین‌آلات مهم تولیدی
  •         نصب ژنراتورها، پمپ‌ها، ریل‌ها
  •         نصب سیستم‌های انباری بلند
  •         نصب زیر صفحه‌های ستون
  •         کاشت میلگرد
  •         کاشت انکر بولت
  •         نصب پرینگ پل‌ها و ریل‌ها

روش های گروت ریزی چیست؟

قبل از آن‌که بدانیم روش‌های گروت ریزی چیست؟ باید بدانیم که؛ تزریق گروت باید به روش‌هایی دقیق و آزمایش شده صورت پذیرد. دو روش زیر جهت گروت ریزی مورد استفاده قرار می‌گیرند. هر دو روش محبوبیت خود را دارند و در مواقعی که لازم است مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ادامه نکات مهم را درباره هر روش بیان می‌کنیم:

روش اول گروت ریزی

در این روش از گروت خشک استفاده می‌شود. در فرآیند گروت ریزی به این شیوه گروت خشک باید توسط نیروی تراکمی در مکان مورد نظر استفاده شود.

روش دوم گروت ریزی

در این روش از گروت مایع با خاصیت سیالی بالا استفاده می‌شود. گروت عمل‌آوری شده و روان به‌صورت خودکار در تمام نقاط غیرقابل دسترس نفوذ می‌کند و بعد از خشک شدن اتصالاتی قوی را به‌وجود می‌آورد.

برای مشاهده نکات ضروری زمان گروت ریزی به”نکات ضروری در زمان گروت ریزی” سر بزنید

 

انواع گروت برای گروت ریزی چیست؟

از آن‌جا که گروت‌ها ترکیبات شیمیایی متفاوتی در ساختار خود دارند، انواع گوناگونی نیز تشکیل می‌دهند. فرآیند تولید و نحوه عمل‌کرد انواع گروت‌ نیز متفاوت است. گروت مناسب برای نوع خاصی از گروت ریزی چیست؟ جهت پاسخ به این سوال باید ابتدا با ویژگی‌های انواع گروت آشنا شویم. در ادامه مقاله انواع گروت را معرفی خواهیم کرد:

گروت منبسط شونده

گروت ضد سولفات و دارای سیمان پرتلند گروت منبسط شونده را تشکیل می‌دهد. در زمان استفاده از این گروت، باید دمای محیط بین 10 تا 40 درجه سانتی گراد باشد، تا فرآیند گروت ریزی به انبساط برسد. در دمای پایین‌تر از این مقدار، سرعت لازم برای رسیدن به مقاومت مورد نظر وجود ندارد و در نهایت انبساط گروت به‌صورت کامل انجام نمی‌شود. گروت آماده منبسط شونده پودری است و پس از ترکیب با آب در همان 15 تا 30 ثانیه اول به دلیل تصعید گاز درون ساختار گروت، انبساط اولیه‌ای حاصل می‌شود. 1 تا 2 روز بعد از تزریق گروت نیز در اثر انجام فعالیت‌های شیمیایی درون گروت و گیرش آن، انبساط ثانویه‌ای ایجاد می‌شود.

گروت پلیمری

گروت پلیمری ترکیبی از مایع پلیمر، سیمان با مقاومت زیاد، ماسه سیلیسی شکری و آب است. این نوع گروت بسیار روان است و در ساختار خود از دو جز تشکیل شده که باید با هم مخلوط شوند. گروت تشکیل شده به این شیوه مقاومت کششی، سایشی و خمشی زیادی دارد. این نوع گروت در مقابل واکنش‌های شیمیایی خارجی مقاومت خوبی دارد. هم‌چنین این نوع گروت در مقابل آب شور دریا بسیار مقاوم است، به همین دلیل مناسب برای نواحی ساحلی است.

گروت اپوکسی

گروت اپوکسی در ساختار فیزیکی خود از سه جز تشکیل شده است. سه جز اصلی این نوع گروت رزین اپوکسی، عمل‌‌آورنده‌ی آمین و دانه ویژه سیلیسی است. در زمان گروت ریزی با این نوع گروت، مقاومت مورد نظر به سرعت بسیار زیادی به‌دست می‌آید. در این گروت جمع‌شدگی گروت مشاهده نخواهد شد. این نوع گروت به دلیل مقاومت شیمیایی و مکانیکی بالای خود بسیار محبوب است، به همین دلیل در نصب ماشین‌آلات سنگین مانند جرثقیل‌ها و ژنراتورها، مورد استفاده قرار می‌گیرد. گروت اپوکسی برای رسیدن به مقاومت بالا نیازمند ترکیب اجزا به نسبت صحیح است. در زمان گروت ریزی نیز باید به‌شیوه‌ای هماهنگ و یک‌دست گروت ریخته شود تا استحکام نهایی آن حاصل شود.

گروت سیمانی

گروت سیمانی در ساختمان سازی و تعمیر منازل مسکونی استفاده می‌شود. در زمان نصب کاشی و سرامیک از آن به‌همراه سیمان پرتلند به‌عنوان سخت کننده استفاده می‌شود. در نوع جدید این نوع، پلیمرهایی نیز در ساختار گروت وجود دارد که خواص آن را بهبود می‌بخشند. به این نوع محصول، گروت سیمانی اصلاح شده با پلیمر گویند که دارای مقاومت اولیه و استحکام نهایی بالایی است. این نوع گروت ریزی به‌سرعت به گیرایی لازم می‌رسد.

گروت پایه سیمانی ویژه

این محصول دارای ترکیباتی مانند سیمان، سنگدانه، الیاف، روانساز و مواد ضد انقباض در ساختار خود است. از این گروت در زمان گروت ریزی با ضخامت 2 تا 10 سانتی متری استفاده می‌شود. این گروت منقبض نمی‌شود و دارای ملاتی سیال، روان و توانمند برای پر کردن حفره‌ها، ترک‌ها و منافذ سازه خواهد بود.

گروت سیمانی دانه درشت

ساختار این نوع گروت شامل سیمان، سنگ‌دانه‌های درشت دانه بندی شده، الیاف پلی پروپیلن، روانساز و مواد منبسط کننده است. اما کاربرد گروت دانه درشت سیمانی در گروت ریزی چیست؟ این محصول برای گروت ریزی با ضخامت بیش از 10 سانتی متر مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع گروت انقباض ندارد و مقاومتی بیش از 70 مگاپاسکال خواهد داشت. ملات این گروت بعد از مخلوط شدن با آب روان و پرقدرت است. از این گروت برای پر کردن تکیه‌گاه‌ها استفاده می‌شود.

نانو گروت

دانه‌های این نوع گروت حداکثر یک میلی متر است. از این گروت با ضخامت 2 سانتی متر در زیر بیس پلیت‌ها استفاده می‌شود. دانه‌بندی این نوع گروت نسبت به بقیه گروت‌ها ریزتر است، به همین دلیل برای پر کردن فضاهای متراکم و کوچک بسیار مناسب است. ملات این گروت بسیار قدرتمند، فاقد انقباض و بسیار روان است. زمان گیرش این گروت نسبت به سایر گروت‌ها طولانی‌تر محسوب می‌شود و برای نقاطی که سرعت سفت شدن مهم است، نباید مورد استفاده قرار گیرد.

 

قالب گذاری گروت ریزی چیست؟

در زمان گروت ریزی لازم است محل مورد نظر قالب گذاری شود. این قالب باید به‌گونه‌ای نصب شود که هیچ‌گونه تغییر و جابه‌جایی در آن صورت نگیرد. این قالب به‌شیوه‌ای نصب می‌شود که هیچ‌گونه نشتی در دوغاب و شیره گروت از آن به بیرون تراوش نکند. این قالب‌ها باید آب بندی شوند، زیرا در زمان گروت ریزی فشاری از بالا برای استحکام بیشتر گروت اعمال می‌شود تا گروت در همه نقاط درست پر شود. قالب‌ها باید بالاتر از سطح عملیات ساخته شوند. برای اطمینان از خروج هوای محبوس در گروت لازم است در اطراف قالب‌ها روزنه‌های بازی در جهت مخالف ناحیه گروت ریزی یا در گوشه‌ها ایجاد شود. این حفره‌ها در زمان آماده سازی گروت تا رسیدن به استحکام کامل جهت بررسی شرایط گروت نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. قالب‌ها را با روغن قالب که از مواد پارافینی ساخته شده است، چرب می‌کنند. این روغن نباید به سطح بدنه دیواره‌های بتنی و زیر بیس‌ها بچسبد.

نتیجه گیری

افزودنی‌های بتن باعث افزایش انعطاف در استفاده از بتن می‌شوند. علاوه بر این می‌توانند بتن را با ویژگی‌های مد نظر عملیاتی آماده کنند. این افزودنی‌ها در حال حاضر به صورت عمده تولید و یکی از ارکان تولید بتن موثر و کارآمد در شرکت‌های مختلف هستند. در حال حاضر تصور استفاده از بتن بدون افزودنی غیر ممکن است و استفاده‌ی از آن روز به روز بیشتر می‌شود. شرکت بتن شیمی ماهان تولید کننده افزودنی‌های بتن است. این شرکت با تجهیز آزمایشگاه صنعتی خود در کنار سایت تولیدی به صورت پی در پی علاوه بر سنجش مواد تولیدی، تست کیفی بر روی مواد اولیه و ساخته شده‌ی خود را بر اساس استانداردهای مختلف جهانی نظیر API و ASTM و همچنین استاندارد ملی ایران، انجام می‌دهد.

1 thoughts on “روش های گروت ریزی

  1. بهرام داودنژاد. میگوید:

    سلام… چگونگی مصرف و نسبت مواد و…کلا نحوه مصرف گروت اپوکسی g3 را در دنباله مطلب میفرمودین .مطلبتان کامل میشد…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.