روش استفاده از چسب بتن

روش استفاده از چسب بتن

استفاده از انواع چسب بتن

ساخت بتن و سازه‌های بتنی در هر زمان نیازمندی‌های خاص خود را دارد. در زمان ساخت بتن، تولید بتنی توانمند و آب‌بند، و پس از تولید بتن اضافه کردن سازه‌ای به آن یا رفع ترک‌های به‌وجود آمده، نیازمند استفاده از محصولی به‌نام چسب بتن است. در این مقاله ضمن معرفی این محصول، روش استفاده از چسب بتن را شرح خواهیم داد. ساختار این محصول، مزایا و کاربرد آن و هم‌چنین انواع این نوع چسب را در شرکت بتن شیمی ماهان مورد بررسی قرار خواهیم داد.

 

چسب بتن مخلوطی خمیری یا مایع است که؛ برای کاربردهای ویژه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ماده در دو نوع چسب بتن اپوکسی و چسب بتن لاتکس ارایه می‌شود که؛ هر کدام کاربرد خاص خود را دارند. این چسب باید دارای خاصیت چسبیدن به سطوح خیس و مرطوب باشد. از این نوع چسب برای چسباندن چوب، فولاد، سنگ و مصالح دیگر به بتن استفاده می‌شود. استفاده از این نوع چسب در خود مخلوط بتن، استحکام و توانمندی آن را در برابر رطوبت افزایش می‌دهد.

انواع چسب بتن شرکت بتن شیمی ماهان

شرکت بتن شیمی ماهان دو نوع چسب بتن زیر را ارایه می‌نماید:

چسب بتن اپوکسی

این محصول بر پایه رزین اپوکسی اصلاح شده دو جزیی ساخته شده است، که اغلب برای اتصال دو قسمت بتن قدیمی و جدید مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این محصول به‌عنوان چسب بتن آب بندی شده، در ساخت استخرها، مخازن و نقاط مرطوب نیز استفاده می‌شود. دو جز این نوع چسب عبارت هستند از:

  • آپوکسی اکریلات
  • پلی آمین به‌عنوان سخت کننده بتن

چسب بتن لاتکس

این نوع چسب بر پایه لاتکس تولید می‌شود. این محصول همراه سیمان پرتلند و ماسه تولید کننده یک ملات مقاوم برای نصب و اتصال دو بخش از یک سازه مانند اتصال بخش‌های نمای ساختمان شامل انواع سنگ‌های نمای طبیعی روی دیواره یا کف یا نصب انواع کاشی و سرامیک است.

روش استفاده از چسب بتن

برای استفاده از این نوع چسب بنابر نوع کاربرد سازه مورد نظر، روش‌ها متفاوتی استفاده می‌شود. چهار روش زیر مهم‌ترین روش استفاده از چسب بتن هستند:

  • چسباندن مصالح خشک به بتن خشک شده
  • افزودن بتن جدید روی بتن قدیمی
  • استفاده از ملات اپوکسی بر روی بتن
  • استفاده قطعه‌ای جدا، برای رفع نقص‌های ایجاد شده

اضافه می‌کنیم که میزان مصرف چسب به نوع چسب و نوع سازه یا عملیاتی که در حال اجرا است، بستگی دارد. بتن قدیمی و بتن تازه با استفاده از مقدار زیادی از چسب بتن با یکدیگر اتصالی قوی پیدا می‌کنند. از طرفی نیز ایجاد بار زیاد بر روی بتن قدیمی باید با برنامه پیش رود تا بتن قدیمی از استحکام توانایی کافی برای تحمل این بار برخوردار شود. استفاده زیاد از چسب بتن، این مشکل را رفع می‌نماید. از طرفی برای چسباندن دو یا چند قطعه به یک سازه، ممکن است، مقدار کمتری از چسب مورد استفاده قرار گیرد.

روش مصرف چسب بتن

از چسب بتن بیشتر برای ایجاد خاصیت چسبانندگی بین دو سازه و یا جهت ایجاد بتنی قدرتمند و نفوذ ناپذیر استفاده می‌شود. برای استفاده از این محصول دو روش استفاده موثر وجود دارد، که در ادامه ذکر می‌نماییم:

استفاده از چسب بتن به روش دوغاب

برای استفاده چسب بتن به این روش ابتدا یک واحد چسب را با یک واحد آب و 4 واحد سیمان مخلوط می‌کنیم. هر 1.5 کیلوگرم از این مخلوط حدود 1 متر مربع از سطح را زیر پوشش خود قرار می‌دهد. در روش دوغابی، ابتدا باید مکان مورد نظر را تا حد اشباع با آب خالص خیس نمود. در این مورد لازم است یادآوری نماییم که، بتن نباید آب اضافی داشته باشد. حال از دوغاب رقیق شده، لایه‌ای در حدود 2 میلی متر بر روی سطوح ریخته می‌شود. عملیات ریختن مخلوط چسب باید به سرعت انجام گیرد، تا مخلوط سفت نشود. دقت داشته باشید که؛ در زمان مصرف چسب به این روش هرگز از لایه غلیظ و فوق‌العاده ضخیم استفاده نکنید. چسب لاتکس را می‌توانید توسط برس یا به‌صورت افشانه استفاده نمایید و سپس لایه جدید بتن یا قسمت مورد نظر را به آن اضافه نمایید.

استفاده از چسب بتن به روش ملات

در روش استفاده از چسب به‌صورت ملاتی در هر پروژه باید از روش مناسب همان پروژه استفاده نمود. به‌طور کلی می‌توان گفت که؛ 1 تا 4 واحد چسب بتن با 1 الی 3 واحد آب باید مخلوط شود، تا چسبی رقیق حاصل شود. اکنون بنابر میزان نیاز چسبندگی ترکیبات سازه مورد نظر، 10 الی 40 درصد میزان آب مصرفی ملات سیمان کاهش پیدا می‌کند. بتن با ملات ریز نیاز به استفاده از میزان مصرف چسب بتن کمتری دارد. در این مورد لازم است چسب بتن لاتکس با سیمان پرتلند و ماسه ترکیب شود و به شیوه صحیح مورد استفاده قرار گیرد.

میزان مصرف چسب بتن

اگر از چسب بتن در مخلوط بتن در زمان تولید ملات آن استفاده می‌شود، باید از آن به مقدار 4 تا 25 درصد وزن سیمان مصرفی، استفاده کرد. در ادامه نکاتی را در این مورد بیان می‌نماییم:

تاثیر نوع چسب در میزان استفاده

نوع چسب نیز در مقدار استفاده از آن تاثیرگذار است. بر این اساس از نوع پودری چسب بسیار کم استفاده می‌شود. دلیل این امر آن است که؛ درصورت استفاده بیش از مقدار مورد نیاز از این ماده، ترکیبات بتن را از حالت یکنواختی خارج کرده و سبب ایجاد مخلوط ناهمگنی می‌شود.

رابطه چسب بتن با اندازه ذرات

از سوی دیگر اندازه ماسه و نوع سیمان در میزان چسب بتن مصرفی تاثیرگذار است. بر این اساس اگر ذرات سیمان و ماسه ریز باشد، از مقدار کمتری از چسب بتن استفاده می‌شود؛ زیرا نفوذ در ذره‌های ریز آسان‌تر است و به مقدار کمتری از چسب بتن نیازمند است.

چسب بتن بیشتر برای ایجاد سازه‌ مقاوم

نوع سازه نیز در اندازه مصرف چسب بتن تاثیرگذار است. بر این اساس اگر در پروژه عملیاتی نیاز به سازه‌ای قدرتمند با مقاومت خمشی و کششی زیاد باشد، از میزان چسب بتن بیشتری باید استفاده نمود.

انتخاب اندازه چسب بتن با آزمایش

بهترین روش استفاده از چسب بتن در اندازه مناسب، انجام آزمایش است. طی انجام آزمایشات پیشرفته در آزمایشگا‌های بتن مجهز، مقادیرمتفاوتی از چسب بتن به مخلوط بتنی اضافه می‌شود. بعد از بررسی و تعیین مقاومت آن، مقدار بهینه مصرف چسب بتن تعیین می‌شود.

عوامل موثر بر مقدار مصرف چسب بتن

درصورتی که از این محصول استفاده می‌نمایید، پیش از انجام عملیات باید نکاتی را که بر مقدار مصرف آن تاثیر می‌گذارد، مورد توجه قرار دهید. در ادامه چند مورد از این نکات را ذکر می‌نماییم:

رفع آلودگی سطوح

پیش از مصرف در هر روش استفاده از چسب بتن، باید هرگونه آلودگی را از قسمت مورد نظر رفع نمود. وجود غبار، چربی یا هر نوع آلودگی که مانع از جذب و چسبیدن صحیح چسب بتن در نقطه مورد نظر شود، باعث می‌شود میزان مصرف آن بالاتر از حد معمول شود. از سوی دیگر اگر سطح کار توسط آب اشباع شده باشد، پیش از استفاده از این نوع چسب باید آب اضافی تبخیر شده باشد.

شرایط آب و هوایی

روش استفاده از چسب بتن هرچه باشد، اگر این عملیات در زمانی که هوا بسیار گرم است انجام شود، نیاز به توجه ویژه دارد. اگر باد شدید در جریان باشد نیز، ممکن است مشکلاتی را برای سازه به‌وجود آورد. بر این اساس در هوای گرم از چسب بتن در لحظه آخر استفاده می‌شود و ملات تشکیل شده باید به‎‌سرعت مصرف شود. استفاده نامناسب در چنین شرایطی بتن را سریع‌تر از زمان معمولی خشک می‌کند و عملیات بتن ریزی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. هم‌چنین اگر سازه در معرض شرایط آب و هوایی ناسازگار مانند یخبندان، رطوبت شدید، قرار گرفتن در معرض دریا یا در تماس با موادشیمیایی خورنده و آسیب زننده باشند، میزان چسب بیشتری مورد نیاز است، زیرا استفاده از این محصول مقاومت سازه را بسیار افزایش می‌دهد.

توجه به نوع سازه

روش استفاده از چسب بتن برای بتن آب بند نیاز به دقت و توجه ویژه‌ای دارد. در این نوع بتن، درصد مصرف هر ماده اولیه باید با دقت تعیین شود. اما در زمان استفاده از این محصول برای ساختن سازه نما، یا چسباندن کاشی و سرامیک دقت زیادی لازم نیست و هدف فقط ایجاد یک اتصال بسیار قوی است که با توجه به کیفیت محصول این هدف تامین خوهد شد.

تاثیر نوع چسب بتن در میزان مصرف

چسب بتن بر پایه رزین کوپلیمر پلی وینیل استات و رزین اکرلیک دارای ساختار مناسبی هستند. در این نوع محصول مواد پرکننده، افزایش دهنده غلظت، مواد پایدار کننده و افزایش دهنده انعطاف و بهبود دهنده ساختار هر کدام دارای اندازه‌های متفاوتی، در فرمول این محصول هستند. به همین دلیل با توجه به روش استفاده از چسب بتن، مقدار مصرف آن به نوع فرمول آن نیز بستگی دارد. در بیشتر موارد، روش استفاده از چسب بتن به‌عنوان دستورالعمل روی بسته‌بندی محصول درج شده است و باید با دقت مورد مطالعه قرار گیرد و طبق آن عمل شود تا در نتیجه نهایی تاثیر بهتری حاصل شود.

سفارش چسب بتن

جهت سفارش چسب بتن باید ابتدا با مقدار و روش استفاده از چسب بتن آشنا باشید. این امر کمک می‌کند تا مقدار درستی از این نوع چسب را سفارش دهید. پیش از سفارش هر نوعی از چسب بتن لازم است، مشاوره‌هایی را با افراد متخصص در این زمینه انجام دهید تا نتیجه درستی به‌دست آورید. شرکت بتن شیمی ماهان تولید کننده بتن و مواد افزودنی آن در انواع گوناگون با حضور متخصصان و مشاوران مجرب در این زمینه می‌تواند یاری‌گرتان باشد. جهت سفارش این چسب در مقادیر دلخواه یا جهت سفارش چسب بتن در بسته‌بندی‌های شرکت با ما تماس بگیرید.

عوامل موثر بر قیمت چسب بتن

قیمت چسب بتن به نوع و مقدار آن وابسته است. به‌همین دلیل پیش از خرید چسب بتن باید از نوع و مقدار مورد نیاز سازه خود اطمینان حاصل نمایید. مواد اولیه استفاده شده در این نوع چسب نیز دارای قیمت‌هایی هستند که به دلیل وارداتی بودن تعدادی از آن‌ها قیمت‌شان ارتباط مستقیمی با قیمت ارز دارد. اما آن‌چه باید در نظر داشته باشید آن است که قیمت این نوع چسب در مقابل انواع افزودنی‌های بتن بسیار مناسب است. جهت مشاوره در زمینه میزان مصرف یا روش استفاده از چسب بتن و برآورد قیمت چسب بتن می‌توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

کلام آخر

هدف از ارایه این مقاله، ارایه روش استفاده از چسب بتن در انواع گوناگون است. این نوع چسب دارای دو نوع مختلف در شرکت بتن شیمی ماهان است که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفت. هم‌چنین در این مقاله میزان مصرف و عواملی که بر میزان مصرف این محصول تاثیر می‌گذارند را با دقت مورد بررسی قرار دادیم. جهت سفارش یا آگاهی از قیمت چسب بتن شرکت بتن شیمی ماهان با شماره‌های ما تماس بگیرید. شرکت بتن شیمی ماهان در زمینه تولید بتن و سایر افزودنی‌های آن با داشتن آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های مجهز و توسط مهندسان متخصص خود در این زمینه بسیار متعهد است. در این زمینه سابقه ما نشان دهنده توانایی ماست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.