جداشدگی بتن چیست؟

جداشدگی-بتن-چیست1؟

جداشدگی بتن چیست؟ و انواع آن کدامند؟

جداشدگی بتن پدیده‌ای است که در بتن پس از بندش صورت می‌گیرد. این اتفاق می‌تواند منجر به کاهش بازدهی بتن شد. مقاومت کششی و خمشی بتن را کاهش دهد. جداشدگی در بتن مربوط به جدا شدن اجزایی که بتن را ساخته‌اند می‌شود، سنگدانه‌ها، افزودنی‌ها، آب و سیمان در این اتفاق  از یکدیگر جدا می‌شوند و هیچ گونه پیوستگی میان اجزا وجود ندارد. جدا شدگی در بتن یک اتفاق کاملا قابل پیش بینی است از این رو مهندسین با استفاده از روش‌های مختلف فنی و علمی تلاش می‌کنند از چنین آسیب‌هایی به بتن جلوگیری کنند. در این مقاله با جداشدگی بتن بیشتر آشنا خواهیم شد. همچنین تاثیرجداشدگی بر بتن را با هم بررسی خواهیم کرد. علاوه بر این دستورالعمل‌های مناسب برای جلوگری از چنین پدیده‌ای را نیز به شما ارائه خواهیم داد. بنابراین همراه ما باشید.

 

 

تعریف جداشدگی بتن چیست؟

جداشدگی یا (Segregation) در بتن موجب خسارات فراوانی می‌شود. یکی از مخرب‌ترین این خسارات کرموشدگی بتن (Honeycomb) است. کروموشدگی بتن که یکی از نتایج جداشدگی است می‌تواند به شدت در کاهش مقاومت نهایی بتن پس از گیرش موثر باشد. واضح است که در جداشدگی به شدت شاهد فاصله و ناهمگونی در بتن هستیم. این ناهمگنی در اجزای بتن می‌تواند حتی به صورت ظاهری خود را با جدا شدن آب و سیمان و سنگدانه‌ها نشان دهد. جداشدگی در بتن می‌تواند ناشی از عوامل فنی و غیر فنی باشد. برای مثال اندازه و مش‌بندی سنگدانه ها، ماسه، میزان اختلاط و زمان میکس، شرایط آب و هوایی و سایر موارد هر کدام می‌تواند تحت شرایطی منجر به جداشدگی بتن شوند. هر کدام از این نوع مدل جداشدگی‌ها را می‌توان با پایش بهتر و بررسی بتن به هنگام ساخت و بتن ریزی برطرف نمود. در ادامه با این روش‌ها آشنا خواهیم شد.

مهم‌ترین انواع جداشدگی بتن کدام است؟

همان طور که پیش‌تر گفتیم، جدا شدگی در بتن می‌تواند به علت‌های مختلف رخ دهد. از علت‌های مهم رخ دادن پدیده‌ی جدا شدگی‌ عدم مهندسی درست و توجه به دانه‌بندی افزونه‌ها و شن و ماسه در ساخت بتن است. در جداشدگی به علت‌عدم محاسبات درست در ساخت بتن، نسبت آب به سیمان می‌تواند بیشترین معضل را ایجاد کند. زیاد بودن آب می‌تواند به شدت در کاهش نقش سیمان موثر باشد. در عین حال موجب می‌شود که سیمان استحکام مورد نظر را نداشته باشد. همچنین دو فازی را در ملات بتن ایجاد می‌کند. مورد دیگری که موجب جداشدگی در بتن می‌شود استفاده از شن و ماسه در دانه‌بندی غیر استاندارد است. به سادگی و در کوتاه‌ترین زمان ممکن شن و ماسه حتی در ظاهر ناهمگنی را در بتن نشان می‌دهند. که موجب ضعف در استحام و بندش بتن می‌شود.

نقش جداشدگی بر ویژگی‌های بتن چیست؟

با توجه آن چه در مورد جداشدگی و این پدیده تاکنون گفتیم تقریبا می‌توان به دیدگاهی حدودی در زمینه‌ی آثار مخرب آن رسید. از بارزترین نکات منفی که جدا شدگی بر بتن دارد، کاهش مقاومت و استحکام در بتن است. برای جلوگیری از چنین اتفاقی بهتر است برای ساخت بتن از یک تیم فنی استفاده شد. تیم مهندسین با در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی و نوع میکس و پروزه اقدام به طراحی و فرمولاسیون بتن نمایند. علاوه بر این مهندسان پروژه برای کسب نتایج بهتر می‌بایست در طول زمان بتن ریزی، میکس و حتی نگهداری از مواد اولیه می‌بایست به مراحل کار اشراف داشته و آن را کنترل نمایند. کنترل و پایش مستمر بتن به هنگام ساخت با اعمالی چون نمونه برداری در حین ساخت، بررسی همگن بودن و تک فازی و دور میکسر برای مخلوط کردن بتن می‌تواند از ساخت سیال بتن نا مناسب به شدت جلوگیری کند.

معایب جداشدگی بتن چیست؟

معایب جدی و غیر قابل اقماض جداشدگی در بتن را با توجه به آنچه تا کنون گفتیم، این گونه می‌توان بیان کرد:

  • ترک خوردگی بتن

ترک خوردگی بتن علاوه بر کاهش مقاومت می‌تواند منجر به تخریب سایر نواحی بتن نیز شود و به صورت زنجیروار کلیه بخش‌های بتن را تخریب نماید.

  • تغییر در زمان بندش بتن

تغییر در زمان بندش شاید مهلک‌ترین اتفاق در بتن ریزی باشد. اگر بندش زود صورت بگیرد منجر به تخریب دستگاه و ادوات مکانیکی می‌شود. و اگر گیرش بتن دیر صورت بگیرد، ویژگی‌های بتن مطلوب را تحت تاثیر می‌گذارد و زمان‌بندی پروژه به تاخیر می‌افتد.

  • ایجاد دو فاز در بتن

دوفاز بودن در بتن بدان معناست که یک یا چند اجزار در فرمولاسیون به درستی انتخاب نشده اند در نتیجه کل پروژه تحت شعاع قرار خواهد گرفت.

  • ستل یا ته نشینی در بتن

ستل یک یا چند بخش از بتن می تواند نشان دهد که آنچه به عنوان محصول نهایی تحویل داده می شود در سطوح مختلف مقاومت و استحکام مختلفی دارد که دقیقا نقطه مقابل استاندارد است.

  • ایجاد پدیده کرم خوردگی
  • کاهش مقاومت خمشی و مقاومت فشاری در بتن

 

برای جلوگیری از جداشدگی بتن چه کنیم؟

برای جلوگیری از جداشدگی بتن می‌بایست ابتدا تمام تلاش صورت گیرد کمترین میزان جداشدگی اتفاق ‌افتد. همان طور که گفتیم کنترل و پایش بتن در هنگام ساخت، استفاده از افزودنی‌های مختلف برای کنترل ویژگی‌های بتن، استفاده از نسبت‌های مهندسی شده در آب و سیمان، استفاده از سنگدانه‌ها با اندازه مشخص و سایر موارد از جمله اقداماتی هستند که از جداشدگی بتن جلوگیری می‌کنند.

نقش آزمون های استاندارد در جلوگیری از جداشدگی بتن

ما در شرکت بتن شیمی ماهان به تمامی خریداران و متقاضیان افزودنی‌های بتن، توصیه می کنیم که آزمون های استاندارد ملی بتن ایران و ASTM را پیش از کاربری در بتن انجام دهید. از این رو تمامی افزونه های تولید شده در شرکت بتن شیمی، پیش از تولید (مواد اولیه)، هنگام تولید و پس از تولید مورد آزمون کنترل کیفی قرار می‌گیرند. با این حال توصیه می شود که در تمامی افزونه ها به همراه سیمان و آب، امکان انجام پروژه به صورت پکیج مواد اولیه در آزمایشگاه مورد آزمون قرار گیرند. این مهم می تواند به کارفرما دید درستی از آن چه در پروژه امکان دارد رخ دهد را بدهد. علاوه بر این می‌تواند در کاستی ها به کمک کارفرما بیاید. این کمک و اطلاعات می تواند از زیان های بسیار جلوگیری نماید.

پیشنهاد ما

شرکت بتن شیمی ماهان، با بیش از یک دهه تجربه در تولید، توزیع و ساخت افزونه‌های مختلف بتن در ایران فعالیت می‌کند. این شرکت توانسته است با توجه به کیفیت بالای محصولات خود اکنون یکی از صادرکنندگان افزودنی بتن ایران باشد. بتن شیمی ماهان، جهت رفاه حال مشتریان خود و بهبود خدمت‌رسانی به آن ها، اقدام به ارائه مشاروه‌های رایگان به آن‌ها می‌کند. بنابراین اگر شما قصد خرید انواع مختلف افزودنی بتن را دارید. در صنعت ساختمان و بتن فعالیت می‌کنید. یا پژوهشگر این صنعت در حوزه‌ی افزونه‌های بتن و سیمان هستید می‌توانید با تیم فنی و فروش شرکت بتن شیمی ماهان جهت کسب اطلاعات فنی و دریافت پیشنهادات به صورت رایگان مشاوره داشته باشید. همچنین کلیه تولیدات و افزونه‌های سیمان تولیدشده توسط گروه بتن شیمی، بنا به در خواست متقاضیان در بسته‌بندی مطلوب و دلخواه آنان قابل ارائه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.