بتن های اسفنجی

بتن های اسفنجی چیست؟

 

بتن های اسفنجی یک مخلوط سنگدانه درشت.سیمان.آب وماسه به میزان اندک(گاهی اوقات بدون ماسه).در ساختار این بتن 15-25%(از لحاظ حجم )فضای خالی وجود دارد و این امر موجب عبور آب از داخل این بتن می شود.

در بتن اسفنجی آب نسبت به دیگر انواع بتن کمتر استفاده می شود و این مسئله باعث شده تا پس از ساختن مخلوط بتن آب، آن به سرعت تبخیر شده و مخلوط در مدت یک ساعت کاملا از آب تخلیه خواهد شد.

در بتن اسفنجی منافذ هوا درون خمیر سیمان ایجاد میگردد دو نوع اصلی بتن اسفنجی عبارتند از :

  1. بتن کفی
  2.  بتن گازی

در تولید بتن گازی منافذ عمدتا از طریق واکنش های شیمیایی ایجاد گردیده و فرایند عمل آوری توسط سیستم اتوكلاو صورت می گیرد و در بتن کفی با ادغام حباب های هوای از پیش آماده شده (كف) در خمیر سیمان یا ملات، آب و ماسه ریز ایجاد گردیده و عمل آوری آن به صورت معمولی و غیر اتوكلاو انجام می گردد.

 

نسبت مواد مختلف در بتن اسفنجی

نسبت مواد مقدار مواد
1)مواد دارای خواص بتن 270to415kg/m^3
(2سنگدانه 1190to1480 kg/m^3
3)نسبت آب به سیمان 0.27to 030
4)نسبت سنگدانه به سیمان 4to4.5:1
نسبت سنگدانه ریز به سنگدانه درشت 0 to 1:1

 

رفتار بتن اسفنجی

همچنین به منظور آشنایی بیشتر با رفتار این بتن ویژگیهای آن در زیر بیان شده است.

مشخصات مقدار
اسلامپ 20mm
چگالی 1600to2000 kg/m^3
زمان گیرش 1 ساعت
تخلخل 15%to25%
میزان نفوذ پذیری   120L/m^2/minto320
مقاومت فشاری 3.5mpa to 28 mpa
مقاومت خمشی 1mpa to 3.8mpa
افت بتن 200×10^-6

 

  •  بتن گازی (Autoclaved Aerated Concrete)

بتن هوادار -اتو كلاو شده (AAC) یا بتن گازی یكی از انواع خاص بتن سبك متخلخل می باشد این نوع بتن به علت وزن كم و خواص عایق حرارتی خود، باعث كاهش وزن ساختمان و صرفه جویی در مصرف انرژی می گردد و بدین لحاظ كاربرد آن در سطح جهان در حال گسترش می باشد محصولی كه امروز بنام AAC نامگذاری گردیده طی 70 سال اخیر در سطح جهان خصوصا سوئد تولیده شده است.

این محصول شامل دو فرآیند اصلی ایجاد حباب هوا در دوغاب مخلوط سیمان آهك، و پودر سیلیس و عمل آوری بتن حاصل در سیستم اتوكلاو می باشد از خواص عمده بتن گازی وزن مخصوص كم، مقاومت مناسب، عایق بندی حرارتی و مقاومت در برابر آتش قابل ذكر می باشد با توجه به خصوصیات ذكر شده از کاربردهای عمده بتن تولید بلوکهای سبک ساختمانی جهت ساخت دیوارهای جدا كننده و بارور می باشد همچنین کاربردهای عمده بتن گازی تولید بلوکهای سبک ساختمانی جهت ساخت دیوارهای جدا كننده و باربر مانند پنل های سقف و دیوار مورد استفاده قرار می گیرند.

 

تاریخچه و وضعیت موجود تولید AAC در جهان

بتن گازی (A) در دهه 1920 در كشور سوئد تولید گردید انگیزه تولید آن دستیابی به ماده با خواص چوب نظیر سبكی، عایق حرارتی و قابلیت برش و شكل دادن و در عوض بدون معایب چوب همانند قابلیت اشتعال و فساد پذیری آن بود. پس از سالهای 1950 ساخت AAC در دیگر کشورها نیز آغاز شد و امروزه این محصول با روش های مختلف و نامهای متفاوت در بسیاری از کشورها تولید می گردد. محصولاتی كه تحت نام های تجاری ثبت شده نظیر yatong , hebelex  siporex , durox , unipol تولید و عرضه می شوند كه در نسبت های طرح اختلاط ، مواد اولیه ، روش برش دادن بتن و مراحل پیش و پس فرآیند تفاوتهایی با یکدیگر دارند.

 

مواد اولیه و کلیات تولید بتن گازی (AAC)

در صنعت به بتن هوادار اتوكلاو شده بتن گازی گفته می شود و با همین مشخصه از بتن هوادار اتوكلاو نشده (بتن کفی) متمایز می شود.

بطور کلی محصولات AAC ازترکیب دوماده زیر تشکیل می گردد.

  • ماده با پایه سیلیسی (ماسه سیلیسی آسیاب شده یا خاکستر بادی)
  • ماده چسباننده

از سیمان پرتلند معمولی و آهك معمولا به عنوان چسباننده استفاده می شود این مواد در طی فرآیند اتوكلاو با سیلیس واكنش انجام داده و سیلیکات کلسیم هیدراته تولید می شود.

یکی از روشهای هوادار کردن بتن اعمال گاز است که این گاز توسط واکنش شیمیایی در بتن تولید می گردد. بدین منظور ملات باید كارایی مناسب داشته باشد تا حباب ها در ملات بطور یکنواخت توسعه یافته و از ملات خارج نگردند بنابراین سرعت ایجاد حباب گاز ، روانی دوغاب و زمان گسترش باید هماهنگ  باشند.

از معمولی ترین روش های اعمال گاز یا حباب در تولید بتن گازی استفاده از پودر آلومینیوم است  می توان از آلیاژ آلومینیوم نیز برای حبابها استفاده نمود گاهی اوقات از پراکسید هیدروژن برای تولید حباب ها استفاده می شود.جهت دستیابی به خواص بهتر مقاومتی و كاهش پدیده جمع شدگی ، بتن هوادار تحت فشار و دمای بالا

(اتوكلاو) و عمل آوری می گردد این فرآیند باعث تولید محصولی با ساختار كاملاً  متفاوت نسبت به ماده ای كه اتوكلاو نشده می گردد.

 

خواص بتن گازی:

با توجه به موارد كاربرد ،بتن گازی در جرم های حجمی گوناگون و مقاومت های مختلف تولید  می شود .

  • جرم حجمی:

این پارامتر از مهم ترین خصوصیات بتن گازی می باشد و اكثر خواص این بتن به آن بستگی دارد. از آنجایی كه جرم حجمی بستگی به وضعیت رطوبت نمونه دارد. جهت استانداردهای كردن و مبنای مقایسه انواع بتن سبك، جرم حجمی در حالت خشك شده در كوره به عنوان معیار در نظر گرفته می شود بتن گازی معمولاً با جرم حجمی خشك در محدود 400 تا g/m3 800 تولید می شود.

 

  • مقاومت فشاری :

مقاومت فشاری بتن گازی نیز مانند بقیه بتن ها با افزایش جرم حجمی افزایش می یابد همچنین وضعیت رطوبتی نمونه، در مقاومت فشاری آن تاثیر می گذارد مقاومت فشاری نمونه های خشك شده در هوای 15 تا 20 درصد بیشتر از نمونه های اشباع شده می باشد با توجه به عمل آوری خاص اتوكلاو كه روی بتن گازی اعمال می گردد این نوع بتن ها در پایان این فرآیند به مقاومت نهایی خود رسیده و مقاومت آنها افزایش محسوسی در طی زمان نخواهند داشت.

 

  • جمع شدگی ناشی از خشك شدن:

جمع شدگی ناشی از خشك شدن بتن با كاهش رطوبت آن شروع می شود و آب از منافذ بزرگ خارج می گردد این كاهش رطوبت با كاهش حجم چندانی همراه نیست و با ادامه خشك شدن آب از منافذ مویین كوچك بتن و همچنین آب جذب شده روی سطح داخلی مواد متشکله بتن گازی خارج می گردد این خشك شدن با كاهش قابل توجه حجم خمیر سیمان همراه است بر این اساس عامل اصلی جمع شدگی از دست رفتن آب منافذ مویین و آب جذب شده روی سطح می باشد . جمع شدگی بتن اتو

كلاو شده كمتر از بتن معمولی می باشد.استاندارد انگلیس B.S مقدار حداکثر مجاز جمع شدگی ناشی از خشك شدن را برای بلوکهای گازی برابر 09/0 درصد تعیین می کند.

 

  • جذب آب:

منظور از جذب آب درصد وزنی آب جذب شده نسبت به وزن خشك نمونه بتن طی زمانی مشخص استغراق در زیر آب می باشد مقدار جذب آب برای بتن معمولی حدود 5 تا

10 درصد وزنی می باشد بتن گازی پس از پایان فرایند اتوکلاو دارای حدود 30 درصد وزن رطوبت قابل تبخیر است میزان جذب آب نمونه های بتن گازی تا حدود 70 درصد وزنی گزارش شده است.

 

نتایج آزمایشهای موردی انجام شده روی نمونه های بتن گازی تولید داخل كشور:

در مباحث قبلی مشخصات عمومی بتن های گازی بر مبنای منابع بین المللی ارائه گردید. در این بخش نتایج آزمایشهای انجام شده در بخش بتن مركز تحقیقات ساختمان

و مسكن ساختمان و مسكن روی تعدادی نمونه بتن گازی تولید داخل كشور ارائه می گردد . شايان ذكر است كه  نمونه های آزمایش شده بصورت آماده برای انجام آزمایش دریافت گردیدند.

دو گروه بتن گازی تولید داخل با شناسنامه GI و GS تحت آزمایش های تعیین مقاومت فشاری 7 تعیین جذب آب، تعیین جرم حجمی خشك و تعیین جمع شدگی ناشی از خشك شدن از حالت اشباع قرار گرفتند كه نتایج آن به صورت خلاصه در جدول زیر آمده است.

نام گروه مقاومت فشاری Mpa درصد جذب آب جرم حجمی خشك kg/m3 جمع شدگی
GI * 8/2 3/66 560 13% ***
GS 6/2 8/61 ** 525 1%

*آیین نامه دین آلمان نیز رنج مقاومتی 2 تا 8 مگا پاسكال را برای این نوع بتن ها تعیین نموده است.

قابلیت جذب آب بالا از خصوصیات بتن های گازی می باشد و در منابع مختلف جذب آب 60 الی 70 درصد وزنی نیز گزارش شده است. شايان ذكر است كه این مقادیر بیشتر از مقادیر مجاز ذكر شده در منابع مختلف است و این مشكل اساسی بتن های گازی كشور نیز می باشد.

 

بررسی تولیدات بتن گازی در كشور

در حال حاضر در كشور دو شركت در حال فعالیت می باشند. كه اطلاعات كل در خصوص وضعیت این كارخانه ها بشرح ذیل می باشند.

 

الف- مجتمع تولیدی و صنعتی شیپور ( شركت فرآورده های ساختمانی ایران)

این مجتمع در اوایل دهه 1350 در منطقه آبیک قزوین ساخته شده و شامل دو خط تولید با نامهای تجاری سیپورکس و ایتونگ می باشد. این مجتمع ( در معرض تعطیلی) دارای ظرفیت اسمی 1450 متر مكعب در دو شیفت کاری در روز می باشد كه بطور متوسط با نصف این ظرفیت كار می كند. میزان مصالح اولیه، نحوه آماده سازی نمونه ها در خطوط تولید سیپورکس ویتون قدری با یکدیگر متفاوت است . هر چند تولید عمده كارخانه در حال حاضر بلوكهاي سبك دیواری این مجتمع قادر به تولید پانل های بتن گازی مسلح نیز می باشد.

 

ب- مجتمع تولیدی بنای سبک (هبلكس)

این كارخانه در منطقه باقرآباد ورامین واقع شده است این كارخانه بصورت بلوكهای سبك دیواری بوده و ظرفیت تولید آن بطور متوسط 200 متر مكعب روزانه در دو شیفت کاری است. (در ضمائم نتایج آزمایشات بعمل آمده بر روی این محصول ارائه گردیده است)

 

نتایج مطالعه بر روی بتن های گازی :

خواص مطلوب این نوع بتن شامل جرم حجمی پایین نسبت مناسب مقاومت به جرم حجمی ،عایق بندی مناسب حرارتی و ثبات (جمع شدگی ناشی از خشك شدن) نسبتاً پایین باعث شده است كه این ماده در بسیاری از کشورهای جهان مورد استفاده قرار گیرد .شايان ذكر است كه این محصول نیاز به ایجاد کارخانه ای با هزینه سرمایه گذاری اولیه نسبتاً بالا تولید می گردد.

 

در حال حاضر تولید بتن های سبک گازی در كشور بصورت بلوك‌های سبك می باشد كه در ساختمان برای ساخت دیوارهای جدا کننده داخلی و خارجی مورد استفاده قرار می گیرد.

شواهدی مبنی بر عدم یکنواختی انطباق تولیدات كارخانه ها با حداقل الزمات ذكر شده در مدارك فنی وجود دارد همچنین در زمینه كاربرد در برخی موارد مشکلاتی در خصوص ترك خوردگی جذب و انتقال رطوبت به داخل ساختمان مشاهده شده است. بدیهی است كاربرد مناسب و مطلوب بتن گازی در ساختمان مستلزم تولید بتن گازی با کیفیت مطلوب و همچنین کاربرد مناسب آن در رابطه با مسائل و جزئیات اجرایی می باشد متاسفانه در كشور در زمینه استاندارد سازی این محصول كار اندكي انجام شده و لازم است استانداردهای تفضیلی برای تعیین حداقل شاخص های کیفیت قابل قبول و همچنین روشهای استاندارد انجام  آزمایش های تعیین کیفیت تدوین گردد.

 

  • بتن كفی (Foam Concrete):

بتن كفی یكی از انواع بتن های سبک می باشد كه از ادغام كف تولید با ثبات کافی در خمیر سیمان یا ملات حاصل می گردد با توجه به محدوده وسیع جرم حجمی قابل دستیابی با بتن های کفی و پایین بودن نسبی سرمایه گذاری اولیه این مصالح به عنوان راه حلی مناسب در مواردی كه كاهش وزن و یا عایق بندی حرارتی مدنظر باشد توسط تولید كنندگان عرضه می شوند قبل از بکارگیری هر نوع بتن سبك لازم است دیگر خصوصیات فیزیكی و مكانیكی مهم آن ارزیابی شوند تا از مناسب بودن آن برای كاربرد  مورد نظر اطمینان حاصل گردد. بر این اساس بررسی گسترده آزمایشگاهی جهت تعیین خصوصیات فیزیکی و مكانیكی بتن کفی با محدوده جرم حجمی بین 800 تا 1500 كیلوگرم بر متر مكعب توسط كارشناسان شركت بتن سازه الوند و بخش بتن مركز تحقیقات ساختمان و مسكن انجام پذیرفت جزئیات این مطالعه و نتایج حاصله در ضمائم حاضر ارائه گردیده است. زمینه های مناسب كاربرد بتن ها كفی كشور مواردی هستند كه جمع شدگی بالا قبول باشد در این رابطه می توان به کاربرد بتن کفی به عنوان عایق حرارتی ، پر كننده حفاری ها، بخش میانی پانل های ساندویچی و كاربرد های ژئوتكنیكی اشاره نمود.

ساختمان به طور مستقیم ( به لحاظ سبکی ویژه این نوع بتن ) و صرفه جویی در مصرف انرژی بطور غیر مستقیم ( به لحاظ عایق بودن این نوع بتن در مقابل سرما و گرما و در نتیجه کاهش میزان مواد سوختی ) , از لحاظ اقتصادی گام های بلند و مهم امروزه مهندسین و معماران سازنده ساختمان در دنیا با استفاده از بتن سبك در قسمت های مختلف بنا با سبك كردن وزنی برداشته اند .

 

فوم بتن پوششی است جدید جهت مصارف مختلف در ساختمان كه به علت خواص فیزیکی منحصر به فرد خود بتنی سبک و عایق با مقاومت لازم و کیفیت مطلوب نسبت به نوع استفاده از آن ارائه میدهد . این پوشش از ترکیب سیمان , ماسه بادی (ماسه نرم ) , آب و فوم ( ماده شیمیائی تولید كننده كف ) تشكیل می شود . ماده كف زا در ضمن اختلاط با آب در دستگاه مخصوص , با سرعت زیادی , حباب های هوا را تولید و تثبیت نموده و كف حاصل كه كاملا پایدار می باشد در ضمن اختلاط با ملات سیمان و ماسه بادی در دستگاه مخلوط كن ویژه , خمیری روان تشکیل می دهد كه به صورت درجا با در قالب های فلزی یا پلاستیكی قابل استفاده می باشد . این خمیر پس از خشك شدن با توجه به درصد سیمان و ماسه بادی ( مطابق با جدول شماره 1  ) دارای وزن فضایی از 300 الی 1600 کیلو گرم در متر مربع خواهد بود .

 

ویژگی های عمده فوم بتن

  •   عامل اقتصادی : سبكی وزن با مقاومت مطلوب فوم بتن یا توجه به نوع كاربرد آن , بطور کلی به لحاظ اقتصادی مخارج ساختمان را میزان قابل ملاحظه ای کاهش می دهد چون در نتیجه استفاده از آن , وزن اسکلت فلزی و دیوار ها و سقف كاهش یافته و ضمنا باعث كاهش مخارج فونداسیون و پی در ساختمان می گردد كه با توجه به خواص فوق , با سبك تر بودن ساختمان , نیروی زلزله خسارات كمتری را در صورت وقوع متوجه آن می سازد .

 

  • سهولت در حمل و نقل و نصب قطعات پیش ساخته : حمل و نقل قطعات پیش ساخته : حمل و نقل قطعات پیش ساخته با فوم بتن هزینه كمتری را نسبت به قطعات بتنی دربرداشته و نصب قطعات علت سبکی آنها . بسیار آسان می باشد , هر گونه نازك كاری براحتی روی پوشش فوم بتن قابل اجراست و ضمنا چسبندگی قابل توجهی با سیمان و گچ دارد .

 

  •  خواص فوق العاده عایق بودن در مقابل گرما , سرما و صدا : فوم بتن به علت پایین بودن وزن مخصوص آن یك عایق موثر در مقابل گرما , سرما و صداست .

ضریب انتقال حرارتی فوم بتن ( طبق جدول شماره 3 ) بین65 0/0 تا 435/0 kcal / m2 hc می باشد ( ضریب هدایت حرارتی بتن معمولی بین 3/1 تا 7/1 می باشد )

استفاده از فوم بتن بعنوان عایق باعث صرفه جویی در استفاده از وسایل گرم زا و سرما زا می گردد . فوم بتن عایق مناسبی جهت صدا با ضریب زیاد جذب آكوستیك به

شمار می رود كه در نتیجه به عنوان یك فاكتور رفاهی در جهت جلوگیری از ورود صداهای اضافی اخیرا مورد توجه طراحان قرار گرفته است .

 

  •  خصوصیات عالی در مقابل یخ زدگی و فرسایش ناشی از آن و مقاومت در برابر نفوذ رطوبت و آب : نظر به اینكه فوم بتن در قشرهای سطحی دارای تخلخل فراوان می باشد در نتیجه شكاف های موئین و و درزهای كمتری در سطح ایجاد می شود و اگر  پوشش فوم بتن با ضخامت كافی مورد استفاده قرار گیرد در مقابل خطر نفوذ باران و رطوبت مقاومت مطلوبی خواهد داشت .

 

  •  مقاومت فوق العاده در مقابل آتش : مقاومت فوم بتن در مقابل آتش فوق العاده می باشد .

به طور مثال قطعه ای از نوع فوم بتن با وزن فضایی 700 الی 800 کیلو گرم در متر مكعب كه حداقل 8 سانتی متر ضخامت داشته باشد به راحتی تا 1270 درجه سانتی گراد را تحمل می نماید و اصولا  در وزن های پایین غیر قابل احتراق است .

 

  •   قابل برش بودن :به دلیل قابل برش بودن با اره نجاری و میخ پذیر بودن آن . كارهای سیم كشی و نصب لوازم برقی و تاسیسات خیلی سریع و به راحتی قابل عمل خواهد بود .

 

كاربرد فوم بتن در ساختمان

 

  • شیب بندی پشت بام : فوم بتن با صرفه ترین و محكم ترین مصالح سبكی است كه می توان از آن برای پوشش شیب بندی استفاده نمود  . نظر به اینكه با دستگاه مخصوص به صورت بتن یكپارچه در محل قابل تهیه و استفاده است می توان مستقیما روی آن را عایق بندی یا ایزولاسیون نمود .

 

  •  كف بندی طبقات : به دلیل سبكی وزن فوم بتن و آسان بودن تهیه آن . می توان تمامی كف طبقات . محوطه و بالكن ساختمان را بعد از اتمام كارهای تاسیساتی با آن پوشانده و بلافاصله عملیات بعدی را مستقیما روی آن انجام داد .

 

  • بلوك های غیر بار بر سبك : با بلوك های تو پر به ابعاد دلخواه میتوان تمامی كار تیغه بندی قسمت های جدا كننده ساختمان را با استفاده از ملات یا چسب بتن انجام داد با این نوع بلوك ها علاوه بر اینكه از سنگین كردن ساختمان جلوگیری می شود عملیات حمل و نصب خیلی سریع انجام می گیرد و دستمزد كمتری هزینه می شود . پس از اجرای دیوار می توان مستقیما روی آن را گچ نمود . این بلوك ها دارای وزن فضایی بین 800 الی 1100 كیلو گرم می باشند .

 

  •  پانل های جدا كننده يكپارچه و نرده های حصاری جهت محوطه و کاربری در موارد خاص : جهت ساخت دیوارهای سردخانه ها . گرم خانه ها و سالن های ضد صدا می توان در محل با قالب بندی . فوم بتن را به صورت یکپارچه عمودی ریخت . به دلیل ویژگی عمده عایق بودن این نوع بتن . جهت عایق بندی سردخانه ها . گرم خانه ها . پوشش لوله های حرارتی و برودتی و …… كاربرد مهمی دارد . ضمنا به دلیل اینكه عایق صدا می باشد برای موتورخانه ها و اتاق های آكوستیك مورد استفاده وسیع قرار می گیرد

 

 برنامه آزمایش ها

برنامه آزمایشگاهی به منظور تعیین خواص فیزیكی و مكانیكی بتن های كفی با جرم حجمی های مختلف انجام گرفت خصوصیات مورد نظرشان شامل وزن مخصوص و خشك، جذب آب، مویین، جمع شدگی ناشی از خشك شدن ، مقاومت های فشاری محاسبه گردیده است .

 

مصالح بکار رفته

سیمان: سیمان مصرفی از نوع سیمان پرتلند

ماسه: ماسه بكار رفته در این تحقیق از نوع ریز استفاده گردید.

مواد كف زا و تثبیت كننده كف: مواد كف زا و تثبیت كننده كف مورد استفاده با نسبت های مختلف با آب رقیق گردید.

 

طرح اختلاط 

طرح اختلاط بتن كفی در هر محدوده جرم حجمی بر اساس حجم مطلق مواد اولیه تعیین گردید حجم آب هیدراسیون به عنوان  درصدی از میزان سیمان در نظر گرفته شد.

میزان سیمان مطابق با محدوده توصیه شده مراجع مختلف استفاده گردیده و با كم كردن وزن سیمان و آب هیدراسیون از جرم حجمی خشك مورد نظر وزن ماسه در مخلوط مشخص گردید. با محاسبه مقدار آب اختلاط به منظور دستیابی به یكنواختی مورد نظر با داشتن مقادیر حجم های  سیمان و ماسه در مخلوط ، حجم منافذ هوا و در نتیجه حجم كف مورد نیاز مشخص می گردد.

 مقاومت فشاری

مقاومت فشاری مخلوط های بتن كفی تا حد زیادی تحت تاثیر مقادیر نسبت آب به سیمان می باشد مخلوطهای با نسبت آب به سیمان کمتر در جرم حجمی های مشابه دارای مقاومت های بالاتری می باشند بكارگیری ماسه درشت تر ،خصوصاً در مخلوط های سنگین تر كه منجر به كاهش قابل توجه نسبت آب به سیمان گردید. عملكرد مناسب تر این مخلوطها از نظر مقاومت فشاری را به دنبال دارد. قابل توجه است كه كف اضافه شده به مخلوهای خود دارای مقدار آب بوده به حجم كف مصرف شده و جرم حجمی آن بستگی دارد.

خوشبختانه نتایج مقاومت بدست آمده برای طرح های مختلف بسیاری از نیاز های مورد نظر را تامین می نماید و عملا محدودیت استفاده در بخشهای مختلف ساختمان ایجاد نمی نماید.

 

جذب آب مویین

جذب آب بصورت وزن آب در واحد سطح نمونه (g/cm2) قابل محاسبه می باشد. نتایج بدست آمده نشان داد كه حبابهای هوا در مخلوط های بتن كفی مورد مطالعه نفوذ ناپذیر نبوده و جذب آب مشاهده مربوط به خمیر سیمان است.و مقادیر بدست آمده در حد استاندارد  می باشد.

 

 جمع شدگی ناشی از خشك شدن

جمع شدگی ناشی از خشك شدن مخلوط ها توسط منشور 5/28*5/7*5/7 سانتیمتر تعیین گردید نمونه ها پس از 28 روز عمل آوری مرطوب به شرایط معمولی آزمایشگاه با رطوبت نسبی حدود 40 درصد منتقل شدند مقدار جمع شدگی ناشی از خشك شدن هر مخروط با اندازه گیری طول نمونه ها در فواصل زمانی مختلف تعیین گردید

مقدار زیاد جمع شدگی ناشی از خشك شدن تن كفی جنبه مهمی است كه در موارد استفاده از این ماده باید  در نظر گرفته شود در حقیقت برخی نشریه های فنی در مورد بتن كفی مصرف این ماده را محدود به مواردی كه جمع شدگی بالا مسئله ساز نباشد نموده اند.خوشبختانه در این خصوص نیز محصولات مورد آزمایش نتایج مناسبی

را ارائه نموده اند.

 

نتایج مطالعه بر روی بتن كفی

جذب آب و جذب مویین بتن های كفی مشابه بتن های معمولی و قابل قبول بوده است در صورتی كه از كف مناسب در تهیه این نوع بتن استفاده شود حتی عملكرد بتن كفی با جرم حجمی 800 كیلوگرم بر متر مكعب مشابه بتن معمولی با نسبت آب به سیمان مشابه می باشد.

جمع شدگی ناشی از خشك شدن بتن های كفی در ایران نسبتاً زیاد است كه نمونه های تولیدی این شركت این موضوع را با استفاده از نوع خاصی از مواد كف زا  همراه با مواد تثبیت كننده و كاهش دهنده جمع شدگی مرتفع نموده است.

 

 

نصب بتن اسفنجی

نصب بتن اسفنجی شامل 4 اساسی است:

  1. مخلوط کردن
  2. جاگذاری کردن
  3. تراکم و فشردگی
  4. عمل آوردن بتن

بوجود آوردن قرار دادن و عمل آوردن بتن اسفنجی همه جا به اینکه در یک کارخانه زیر شرایط یکسان انجام شوند در محل کار (پای کار) انجام می شوند

اگر چه بتن اسفنجی می تواند توسط همان تهیه کننده های بتن تو پر تهیه شده و توسط همان کامیونهای بتن تو پر تحویل داده شود اما این ویژگیهای فیزیکی منحصر به فردش است که نیاز به یک پیمانکار با تجربه تخصصی دارد . همچنین تفاوتهای ساختاری ما بین بتن اسفنجی و بتن غیر قابل نفوذ نصب متفاوت آن  را نیازمند است.

به هر حال کیفیت و عملکرد بتن اسفنجی بستگی به میزان آشنایی و عملکرد نصب کننده و خاصیت ضربه های ساختاری دارد  این نوع بتن به دلیل مقاومت  نسبتا پایین 400psi الی 4000 psi است اساس مشخص شده و پذیرفته شده ای برای مقاومت بالا نیست و مثله مهمتر در موفقیت یک روسازی بتن اسفنجی مقدر پوکی آن است البته باید بدانیم که زیر سازی این بتن و زمین زیرینش نباید کاملا غیر قابل نفوذ باشد و باید حداقل انکی خاک وزیر سازه ان نفوذ پذیری داشت باشد در مناطق ماسه ای هم بت اسفنجی  مستقیما بالای ماسه گذاشته می شود همچنین باید به این موضوع اشاره کرد ک ه یخ زدن آب در این بتن مشکلی ایجاد نمی کند زیرا ازمایشهایی صورت رفته که در آن بتن اسفنجی را به مدت بیش از 15 سال در آب و هوای سرد گذاشته و آب باران و برف پس از ورود به داخل بتن یخ میزند کاربرد موفق بتن اسفنجی در این مناطق این مسئله را حل نموده و مشکلی را در به کار بردن این بتن در این مناطق وجود ندارد.

 

نقش مواد افزودنی (مواد دارای خواص سیمانی ) در بتن اسفنجی

مواد افزودنی بتن اسفنجی عبارتند از : رقیق کننده های سیمان  خاکستر بادی و پوزولان طبیعی روباه و بخار سیلیس حال به برخی از انه که نقش بسیار مهمی در ساختار بتن دارند و می توانند به جای سیمان مورد استفاده قرار میگیرند که در ایران از آنها به ندرت استفاده می شود اشاره میکنیم در واقع این مواد بر عملکرد زمان گیرش میزان افزایش مقاومت تخلخل نفوذ پذیری و غیره در بتن تاثیر میگذارند در یک کلام کلید عملکرد بالای بتن در استفاده از مواد افزودنی است از آن جمله می خواهیم به گاز سیلیس-خاکستر بادی که همگی دوام بتن را به وسیله کم کردن نفوذ پذیری و شکاف افزایش می دهند اشاره کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.