انواع گروت و خواص آن

انواع گروت و گروت ریزی,گروت اپوکسی,گروت سیمانی

انواع گروت و خواص آن

گروت چیست؟ گروت از آب، سیمان، ماسه و افزودنی‌های دیگر تشکیل شده است. از گروت ریزی جهت پر کردن فضاهای خالی و ترک‌های بزرگ، لایه لایه شدن و یا خرد شدن استفاده می‌شود. از این لحاظ کاربرد گروت مشابه ملات می‌باشد. گروت ریزی در زیر صفحه ستون ها، آنکربلت‌ها، نصب ریل ماشین آلات، برینگ پل‌ها، بلت‌ها، ریل‌ها، حایل‌ها انجام می‌گیرد.

مهم‌ترین مزایای گروت ریزی چیست ؟

مهم‌ترین مزایای گروت ریزی آن است که مکانی که در آن گروت ریزی انجام می‌شود را کامل پر می‌کند. علاوه بر این چون گروت منبسط شونده خاصیت غیر انقباضی دارد از گروت آماده جهت مصارف مختلفی مثل، زیر صفحه ستون ها، آنکربلت‌ها، نصب ریل ماشین آلات، برینگ پل‌ها، بلت‌ها، ریل‌ها، حایل‌ها استفاده می‌شود. گروت‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که توان جذب نیروهای وارد و انتقال آن‌ها را به بخش زیر کار داشته باشد برای مثال در هنگام نصب انواع ماشین آلات نیروهای وارده از آن‌ها توسط گروت یا ملات به فندانسیون بتنی منتقل می‌شود. گروت ریزی باعث مقاومت‌های مطلوب و مطمئن و همچنین اتصال پایدار بین ملات یا گروت و سازها قرار گیرد و بر روی آن گروت ریزی می‌شود.

بطور کلی دو روش ملات ریزی یا گروت ریزی در داخل حفرات در محل اتصال آنکرو وجود دارد:

۱. گروت ریزی با گروت یا ملات خشک در روش اول

۲. گروت ریزی با گروت سیال

انواع گروت کدام‌اند؟

مطابق با اکثر مواد مورد استفاده در صنایع، گروت‌ها نیز گونه‌ها مختلفی دارند که در ادامه به انواع گروت اشاره خواهیم کرد:

گروت پایه اپوکسی

گروت اپوکسی شکل‌پذیر و بدون حلال و شامل ۳ جزء است. گروت اپوکسی دارای رزین اپوکسی، سخت کننده، عمل آورنده آمین و دانه‌بندی ویژه سیلیسی است. در هنگام مصرف گروت اپوکسی کافیست سه جزء آن با هم مخلوط شوند.

گروت پایه سیمانی

گروت سیمانی نوع گروت منبسط شونده است حاوی تمامی افزودنی‌های لازم و مواد مورد نیازه سیمانی و سنگدانه است. این نوع گروت نیاز به هیچ چیز دیگر بجز آب ندارد. گروت سیمانی گروت منبسط شونده است که دارای سنگدانه‌های آهنی نیست چون دچار زنگ زدگی و خوردگی نمی‌شود. گروت سیمانی دارای افزایش حجم کنترل شده است که با ایجاد سیستم انبساط گازی در مرحله بتن تازه، جمع شدگی و نشست در مواد را جبران می‌کند. درگروت سیمانی مقاومت فشاری در کوتاه مدت و دراز مدت زیاد است و با در نظر گرفتن مواد افزودنی آن با توجه به استانداردهای لازم است.

گروت ریزی

گروت ریزی با گروت سیمانی مناسب است که دارای خاصیت غیر انقباضی و مقاومت بسیار بالاست. گروت ریزی را می‌توان جهت پر کردن فضای خالی بین صفحات نشیمن و دستگاه‌های صنعتی و سازه‌های سنگین که نیاز به تحمل لرزه و فشار بسیار زیاد است استفاده می‌کنند. گروت ساخت BSM مطابق با استاندارد طراحی و ساخته شده است و مناسب برای گروت ریزی است.

معمولا امکان گروت ریزی قبل از نصب سازه‌های فلزی وجود ندارد. (زمانی که قصد گروت ریزی زیر استراکچر یا ستون می‌باشد و ویا گروت برای بیس پلیت) گروت ریزی بعد از نصب بیس پلیت و تراز کردن انجام می‌گیرد که برای گروت ریزی بهتر است یک گروت منبسط شونده باشد.

گروت ریزی برای این انجام می‌شود که فضای خالی زیر بیس پلیت و فونداسیون را تراز کند و در واقع گروت ریزی برای تنظیم تراز بیس پلیت بکار می‌رود بنابراین قبل از نصب اسکلت، بیس پلیت باید تراز باشد. البته در بعضی سازه‌های کوچک و دکل‌های جدار پوسته‌ای اسکلت با بیس پلیت همزمان است که در این حالت بعد از نصب بیس پلیت گروت ریزی می‌کنند.

برای گروت ریزی بهتراست که قالب از دو طرف روبروی هم فاصله بیشتری با لبه پلیت داشته باشه تا در هنگام گروت ریزی از یک طرف مخلوط گروت و آب رو که غلظت مناسبی داره و حالت خمیر روان رو داره بریزید تا هوا از یک سمت دیگه خارج بشود. ضربه‌های کوچک به قالب و پلیت برای خارج شدن هوا بی‌تأثیر نیست.

خواص گروت ریزی با گروت BSM

گروت ریزی را در مقاطع با ضخامت ۱۰ الی ۱۰۰ میلی مناسب است. گروت ریزی برای استحکام بالا در تمامی سنین اجرا می‌شود. گروت ریزی در تراوایی کم و دوام بالامورد استفاده قرار می‌گیرد. زمان انبساط گروت ریزی در شروع ۱۵ دقیقه و در پایان ۲ ساعت است. . بعد از گروت ریزی مقدار انبساط گروت ۲٪ در ۲۴ ساعت است. برای آماده‌سازی سطوح برای گروت ریزی سطوحی که قصد گروت ریزی را دارید باید از هر گونه آلودگی روغنی، گرد و خاک پاک کرد. استفاده از پمپ باد جهت دور کردن گرد و خاک قبل از گروت ریزی توصیه می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.