بتن سبز

بتن سبز

بتن سبز چیست؟

بتن سبز از جمله مصالح پایداری است که در ساخت آن از بتن بازیافتی، خاکستر بادی و رشته های قوطی آلومینیومی استفاده شده است.

با پیشرفت علم و تکنولوژی در صنعت ساخت و ساز و توجه ویژه به محیط زیست همواره شاهد مصالحی هستیم که دوستدار محیط زیست بوده و به آن آسیب کمتری می زنند. هنگامی که در مورد ساخت یک بنا یا سازه صحبت می شود پیمانکاران ساختمانی مزیت های مواد و مصالح را ارزیابی می کنند و با توجه به کیفیت، استحکام و هزینه نسبت به انتخاب آنها اقدام می نمایند. بتن یکی از مصالحی است که به علت مقاومت بسیار بالا به عنوان یک مصالح اصلی در حوزه ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد. ترکیب سیمان با آب منجر به ایجاد ماده ای سخت و محکم به نام بتن شده که در برابر عوامل مختلف نظیر تغییرات آب و هوایی، رشد حشرات، جذب آب و …

مقاومت بسیار بالایی دارد.  به علت علاقه معماران و سازندگان به توسعه پایدار امروزه مواد پایدار و متریال هایی که حداقل تاثیرات را بر محیط زیست دارند ساخته و مورد استفاده قرار می گیرند.

تلاش هایی که در خصوص ایجاد مصالح پایدار صورت گرفته منجر به ایجاد نوع جدیدی از بتن به نام بتن سبز شده است. تولید سیمان و بتن مقدار زیادی گاز کربن ایجاد می کند و با آلوده نمودن هوا منجر به آسیب رساندن به محیط زیست می شود اما در ساخت بتن سبز از فرآیندهایی استفاده می شود که هیچ گونه ضرری برای محیط زیست ندارد. به علت مزایای منحصر بفرد این نوع مصالح، در سال های اخیر استفاده از آن رواج یافته و به بتنی محبوب در بین سازندگان تبدیل شده است. بتن سبز فرصتی مناسب برای خرید بتنی ارزان تر و بی خطر برای محیط زیست می باشد. برای دستیابی به ساخت و ساز سبز یا پایدار، بتن سبز بهترین انتخاب می باشد. با استفاده از تکنولوژی سبز در تولید مصالح می توان منابع انرژی و مواد طبیعی را برای نسل های بعدی ذخیره نگه داشت. با جایگزین نمودن مواد زائد به جای مواد خام طبیعی، مشکلات زیست محیطی کاهش یافته و از انتشار گازهای گلخانه ای جلوگیری می گردد.

مواد اولیه ای که برای ساخت بتن سبز مورد استفاده قرار می گیرند شامل بتن بازیافتی، خاکستر بادی و رشته های قوطی آلومینیومی هستند. خاکستر بادی جایگزین بسیار مناسبی برای سیمان است که میزان آلودگی ها و تولید کرین را به حداقل می رساند. این ماده از نیروگاه های زغال سنگ بدست می آید و به عنوان یک محصول زائد در حوضچه ها دفن می شود. با به کار بردن مواد بازیافتی و زائد می توان هزینه های تولید بتن را کاهش داد و در نتیجه محل های مخصوص دفن زباله را نیز محدود نمود. در واقع به جای مواد غیر پایدار در تولید بتن سبز از مواد پایدار استفاده می گردد. با تولید بتن سبز ضایعاتی که از تخریب سازه های بتنی ایجاد می شوند مجدداً به کار می روند و قوطی های آلومینیومی نیز به الیاف تبدیل شده و در بالا بردن تقویت بتن کارایی خواهند داشت. با این کار حجم ضایعات موجود در سطح زمین نیز کاهش می یابد.

میزان مقاومت بتن سبز در مقایسه با بتن معمولی ۳۰ درصد بیشتر است و میزان سیمانی که در تولید آن استفاده می شود کمتر است. این نوع بتن نقش مهمی در طول عمر ساختمان ایفا می کند و مقاومت آن بسیار بالا می باشد. بتن سبز با هدف افزایش دوام و استحکام ساختمان ساخته شده و یک فن آوری نوین در جهت حفظ محیط زیست و پرهیز از آسیب رساندن به آن می باشد. یکی از گازهای گلخانه ای که نقش مهمی در گرم شدن زمین دارد گاز دی اکسید کربن است. بتن معمولی به میزان زیادی این گاز را تولید می کند اما فرآیندی که در تولید بتن سبز استفاده می شود تولید این گاز را به حداقل رسانده است. بتن سبز از کیفیت مطلوبی برخوردار است و به دلیل مصرف انرژی پایین و بهره گیری از روش های مقرون به صرفه هزینه خرید آن نیز مناسب می باشد. هزینه مناسب این محصول باعث شده استفاده از آن در ساخت و ساز رواج پیدا کند و به عنوان بک محصول ایده آل طرفداران بسیاری داشته باشد. با استفاده از بتن سبز میزان آلاینده های محیط زیست را می‌توان به حداقل رساند. این ماده مقاومت بسیار بالایی در برابر تغییرات دمایی و مواد اسیدی دارد و مقاومت فشاری آن نیز بالا می باشد.

استفاده از بتن سبز در صنعت ساخت و ساز از نظر اقتصادی بسیار مقرون به صرفه است و با توجه به مزایای قابل توجه آن می توان این متریال را ماده ای پایدار و دوستدار محیط زیست معرفی نمود. بتن سبز یک بتن با مقاومت بالاست که کاربرد آن در اعضای سازه میزان مصرف بتن و میلگرد را در بناهای بتن آرمه کاهش می دهد. با استفاده از این بتن می توان به میزان قابل توجهی هزینه های ساخت بنا را پایین آورد و ابعاد سازه را در طراحی کاهش داد. مقاومت فشاری این محصول به نسبت بتن عادی دو برابر است.

سنگدانه ها از جمله مواد اصلی در تولید بتن هستند. این مواد از معادن موجود در سطح زمین استخراج می شوند و استخراج بی رویه آنها مشکلات زیست محیطی بسیاری ایجاد می کند. اما بتن سبزی که امروزه ساخته می شود آسیب های زیست محیطی را کاهش داده و مشکل کمبود سنگدانه را حل کرده است. علاوه بر آن دفع ضایعات ساختمانی از جمله مشکلاتی است که همواره در شهرها مشاهده می شود. بیشترین حجم این نخاله ها را آجر و بتن تشکیل می دهد، از این رو تولید بتن سبز می تواند نقش موثری در کاهش ضایعات ساختمانی ایفا کند.

بتن سبز از جمله مصالح پایداری است که در ساخت آن از بتن بازیافتی، خاکستر بادی و رشته های قوطی آلومینیومی استفاده شده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.